Name ship: AMOR

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1911
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Werf v/h Rijkee & Co., Rotterdam/Katendrecht, Netherlands
Yardnumber: 141
Date Laid Down:
Launch Date: 1911-07-20
Delivery Date: 1911-09-09
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (21 1/2 , 33 & 57 - 39)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2325.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1443.00 Net tonnage
Deadweight: 3185.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 181000 Cubic Feet
Bale: 167000 Cubic Feet
 
Length 1: 301.60 Feet (British) Registered
Length 2: 300.00 Feet (British) Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 42.20 Feet (British) Registered
Depth: 17.00 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

1927-05-20: Liggende te Amsterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 546 Z AMST 1927

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1911-09-00 AMOR
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NDBT
Additional info: 1934 callsign PCPA

Ship Events Data

1911-07-20: NRC 210711
Gisteren is van de N.V. Werf voorheen Rijkée & Co. te Rotterdam met goed gevolg te water gelaten het stalen schroefstoomschip AMOR, in aanbouw voor de Kon. Ned. Stoomboot-Mij. te Amsterdam. Dit schip dat gebouwd is volgens Isherwood-systeem, heeft een lengte van 300' tussen de loodlijnen, een breedte van 42' en een holte van 19'3'', met een laadvermogen van 3.000 tonnen.
De machine en ketels worden vervaardigd door de Mij. Fijenoord te Rotterdam en zullen aan het schip een snelheid geven van 11 mijlen per uur. Schip en machinerie worden opgenomen in het bureau Veritas volgens de hoogste klasse.

1911-09-09: AH 100911
Nieuwediep, 9 september. Ter rede van Texel heeft het nieuwe stoomschip AMOR van de Kon. Ned. Stoomboot Mij. heden proef gestoomd. Het schip heeft zeer goed voldaan en liep, geheel geladen, ca. 11 mijl. De reis werd daarna dadelijk voortgezet naar de Middellandse Zee.

1940-03-11: Final Fate: Als neutraal Nederlands schip op weg van West-Indië naar Amsterdam, bij de Schouwenbank nabij het Lichtschip Westhinder (op positie 51.24° N / 02.09° O) op een Duitse zeemijn gelopen en gezonken. Alle opvarenden konden worden gered. De mijn was daar kort te voren gelegd door het Duitse oorlogsschip 'Schiff 11' (ex 'Hanonia').


Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: Nog een foto van de AMOR; deze is uit de periode 1939/1940
Image type: Photo
Sources