Name ship: AMOR

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1952
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 2742 Z AMST 1952
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck closed
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepsbouwwerf Gebroeders Pot, Bolnes, Netherlands
Yardnumber: 926
Date Laid Down:
Launch Date: 1952-00-00
Delivery Date: 1952-09-16
Technical Data

Engine Manufacturer: Koninklijke Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 2200
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: (21 1/4 - 35 3/8)
Speed in knots: 12.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2817.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1462.00 Net tonnage
Deadweight: 3903.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 187000 Cubic Feet
Bale: 172000 Cubic Feet
 
Length 1: 303.90 Feet (British) Registered
Beam: 46.20 Feet (British) Registered
Depth: 22.40 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 4
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-09-16 AMOR
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCPB
Additional info:

Ship Events Data

1956-03-11: Final Fate: Op weg van Beirut naar Amsterdam en op 9 maart vertrokken van Vassiliko Bay (Cyprus) naar Ceuta geladen met o.a. balen katoen en pyrieterts, tijdens een zware storm vergaan door het vloeibaar worden van de bulklading ten zuiden van Kreta (bij Licht van Elaphonisi, positie 35.00 N / 23.10 O). De bemanning kon worden gered en aan boord worden genomen van de Italiaanse tanker 'Ernesto Fassio jr'.


Ship Masters Data

Images


Description: Amor 1952
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

NvhN 110357
Nederlands schip AMOR gezonken - Alle opvarenden gered.
Het Nederlandse vrachtschip AMOR van de Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij te Amsterdam is in de Middellandse Zee ten westen van Kreta in moeilijkheden geraakt en gezonken. De Italiaanse tanker ERNESTO was in de buurt en heeft de opvarenden van de Amor aan boord genomen. De geredden van het 2.817 ton metende schip zijn met een tanker op weg naar Triest.

NvhN 150357
De ondergang van de AMOR. Schip werd als een blad heen en weer geworpen. Kapitein Holm had nog nooit zó'n storm meegemaakt.
Gisteren zijn de 32 Nederlandse zeelieden van de vrachtboot AMOR van de K.N.S.M., die zoals men weet op 11 maart jl. voor de kust van Kreta is gezonken, door de Italiaanse tanker ERNESTO FASSIO JR. te Triest aan land gebracht. Gezagvoerder J.D. Holm van de ten onder gegane AMOR zei, dat de storm, waarbij zijn schip verging, de ergste was die hij sinds veertig jaren varen had meegemaakt. De AMOR was, zo zei hij verder, het eerste schip, dat  onder zijn commando op zee verloren ging. Slechts eenmaal tevoren had hij een slechte ervaring meegemaakt; dat was in 1940, toen een schip onder zijn commando door Duitse duikbommenwerpers in het Britse Kanaal werd getroffen en de lucht inging. De bemanning kon daarbij nog juist gered worden. Kapitein Holm was vol lof over de bemanning van de ERNESTO FASSIO JR. voor de hulp, die zij had verleend bij de redding van de AMOR-opvarenden.
Slecht weer oorzaak van schipbreuk. Hoewel kapitein Holm weigerde te spreken over de oorzaak van de schipbreuk, kwamen de plaatselijke havenautoriteiten toch van enkele bemanningsleden te weten, dat het slechte weer de oorzaak was geweest, dat de machines van de Amor ophielden te functioneren, zo meldt United Press. “Nooit tevoren in mijn lange loopbaan op de zeven zeeën ben ik in zulk een storm gelopen", was het enige dat gezagvoerder Holm wilde vertellen. De golven waren zo hoog als bergen en de AMOR werd als een blad heen en weer geworpen. Ook verklaarde hij graag, dat zijn bemanning het alleruiterste gedaan heeft om het schip op het water te houden, maar hij weigerde verder over de oorzaak van het vergaan van zijn schip uit te weiden. Na zes uur uit reddingboot bevrijd. De kapitein van de ERNESTO FASSIO JR. vertelde nog, dat de toestand op zee zo ruw was, dat het ongeveer zes uur geduurd had voor alle Nederlanders, die in een kleine reddingboot opeengepakt zaten, konden worden gered. „Wij merkten hen op zodra wij de plaats van de ramp bereikten, maar de hoge golven stonden ons niet toe hun enige hulp te verlenen. We bleven in hun buurt rondvaren en ondanks hun wanhopige toestand, toonden zij moed en geduld", voegde kapitein Morchio van de Ernesto Fassio Jr. hieraan toe. De Nederlandse consulaire vertegenwoordiger in Triest, E. Sperco, bracht de gehele morgen door met de overlevenden langs de winkels te begeleiden, waar hij kleren, schoenen en ondergoed voor ze kocht. Woensdagavond had hij hen in twee grote hotels laten boeken. Vandaag zouden de Amor-opvarenden per trein uit Triest in Nederland aankomen.

NvhN 180357
Ondergang van Amor raadselachtig. Bemanning in Amsterdam teruggekeerd.
De oorzaak van de ondergang van het 2.817 ton metende Nederlandse vrachtschip AMOR, dat vorige week in de nacht van zondag op maandag ten zuiden van Kreta in de golven verdween, is niet geheel duidelijk. Dit verklaarde zaterdag de heer M.C. Kieft, een der directeuren van de K.N.S.M., tijdens de ontvangst van de 32 geredde opvarenden op het Centraal Station te Amsterdam. Zij reisden rechtstreeks van Triest daarheen. Hun familieleden wachtten hen op het station op.
De Amor was geladen met 2750  ton pyriet. Doorgaans vormt dit erts in laadruimten een  compacte massa. Vlak voor de ondergang van het in 1952 gebouwde Nederlandse vrachtschip demonstreerde het, aldus de heer Kieft, een geheel onbekende, raadselachtige hoedanigheid. De bovenlaag van de pyrietlading vertoonde op een gegeven ogenblik beweging, en deed denken aan lava. Het schip maakte toen reeds slagzij. Het is niet ondenkbaar dat het verschuiven van de lading de ondergang van de AMOR bewerkstelligde. Ook viel de oliedruk in de machinekamer weg, waardoor de machines stopten. Jhr. H. van Lennep, oudste directeur van de KNSM, had alle lof voor het gedrag van de bemanning tijdens de ramp. In het bijzonder vermeldde hij de kapitein van de Amor, de heer J.D. Holm en de telegrafist, die tot het laatste ogenblik op zijn post was gebleven. „Door de redding van alle opvarenden heeft de Italiaanse tanker ERNESTO FASSIO JR. bewezen, dat men daar aan boord de waardige tradities van de zee weet hoog te houden," aldus jhr. Van  Lennep.