Name ship: AMSTEL

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1917
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Well deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Burgerhout’s Machinefabriek en Scheepswerf, Rotterdam, Netherlands
Yardnumber: 47
Date Laid Down:
Launch Date: 1916-07-26
Delivery Date: 1917-03-15
Technical Data

Engine Manufacturer: Burgerhout's Machinefabriek & Scheepswerf N.V., Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 700
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (16 1/8 , 25 5/8 & 41 1/4 - 27 5/8)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 816.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 375.00 Net tonnage
Deadweight: 1200.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 211.50 Feet (British) Registered
Beam: 33.20 Feet (British) Registered
Depth: 12.90 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 3
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1917-03-15 AMSTEL
Manager: P.A. van Es & Co., Rotterdam, Netherlands
Owner: P.A. van Es & Co., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NDCF
Additional info:

Ship Events Data

1916-07-27: Algemeen Handelsblad 27-07-1916: Gisteren werd met goed gevolg van de werf der N.V. Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf te Rotterdam, te water gelaten het stalen casco van dc vrachtboot „AMSTEL", groot ongeveer 1200 ton d.w., in aanbouw voor de firma P. A. van Es & Co. aldaar. Het s.s., lang 67.30 M., breed 10.05 M. en hol 4.58 M, zal voorzien worden van een machine, sterk ongeveer 650 I.P.K., welke eveneens door bovengenoemde werf vervaardigd. Het geheel wordt gebouwd onder speciaal toezicht van den Germanischen Lloyd en zal in de hoogste klasse worden geplaatst. Op de vrijgekomen helling werd de kiel gelegd voor een stoomschip, groot 1200 ton d.w., te bouwen voor Nederlandsche rekening.

1919-04-02: Final Fate: Op weg van Gothenburg naar Rotterdam en geladen met 1110 ton zinkerts, vermist na vertrek uit de Zweedse haven. Alle 17 opvarenden en drie passagiers komen om het leven. Op 5 april spoelden wrakstukken aan bij Korshavn (Marstrandfjord, Zweeds kust). Aangezien het kalm weer was ligt een mijnontploffing voor de hand.


1919-04-12: Rotterdamsch Nieuwsblad 12-04-1919: De „AMSTEL” vergaan? Hier ter stede maakt men zich ernstig ongerust over 't Nederl. stoomschip „Amstel", van de firma P. A. Van Es en Co„ van Gothenburg naar Rotterdam, met een lading zink-erts, dat reeds sedert Dinsdag als tijdingloos werd gemeld en thans 6 dagen over tijd is. De bemanning bestaat uit 20 koppen, allen Rotterdammers en aan boord bevinden zich als passagiers de tooneel speelster Enny Vrede en mr. Vlielander Hein, die kort geleden in Noorwegen in het huwelijk zijn getreden. De "Amstel" meet 816 tons bruto en 375 netto; het schip werd in 1917 gebouwd. De Amstel. NRC 12-04-1919: Men meldt ons, dat de bemanning van het stoomschip Amstel, van de firma P.A. van Es & Co. waarover men zich ernstig ongerust maakt, bestaat uit: Tj. Sterenborg, kapitein, Rotterdam; J.A. Barblllon, 1e stuurman, Rotterdam; B. Vermeulen, 2e stuurman, Gouda; H. v. Welsen, kok, Amsterdam; B. v. Langeveld, bediende, Rotterdam; L. v. Schaick, bootsman, Rotterdam; H. J. Overhoff, matroos, Rotterdam; N. Kop, matroos, Rotterdam; J. Kamps, matroos, Rotterdam; J. Verkerk, matroos, Rotterdam; F. Meenhorst, 1e machinist, Rotterdam; M. A. Heynsdijk, 2e machinist, Groningen; M. N. de Vries, 3e machinist, Den Haag; F. W. Germing, donkeyman, Rotterdam; W. Grotepas, stoker, Rotterdam; M. Meyer, stoker, Rotterdam; M. de Roode, stoker, Rotterdam; H. Postma, bediende, Harlingen.

1919-04-19: De Telegraaf 19-04-1919: De „AMSTEL” vergaan. De firma P. A. van Es & Co. te Rotterdam, reeders van het sinds 2 April vermiste stoomschip „AMSTEL", berichten uit Zweden telegrafisch mededeeling ontvangen te hebben, dat op 5 April bij Korshavn Marstrand twee reddingsboeien benevens eenig wrakhout, alles gemerkt "Amstel", is aangespoeld, waardoor alle hoop op een behouden aankomst der opvarenden is opgegeven.

1919-04-22: De Telegraaf 22-04-1919: De „AMSTEL”. Skagen, 16 April. Een Zweedsche motorboot heeft op een reis van Gothenburg naar Skagen een reddingboei van het s.s. „AMSTEL" opgepikt. Volgens bericht moet dat stoomschip ten gevolge van een mijnontploffing verloren zijn gegaan.

1919-06-07: Algemeen Handelsblad 07-06-1919: Vervolgens heeft de Raad voor de Scheepvaart een onderzoek ingesteld naar de ramp, overkomen aan het stoomschip "AMSTEL" dat op of na 2 April vergaan is. Het schip behoorde aan de reederij P. A. van Es en Co. te Rotterdam. Aan boord bevonden zich als passagiers de heer en mevrouw Vlielander Hein (Enny Vrede) De "Amstel' is 2 April van Gothenburg naar Rotterdam vertrokken. De lading bestond uit zinkerts. Op 5 April spoelde op de kust bii Kashaven wrakhout aan. Ook is een reddings boei gevonden. Tusschen 2 en 5 April moet de "Amstel" vergaan zijn. Volgens berichten was het die dagen mooi weder. Het schip was in zeewaardigen staat. Later volgt uitspraak.

Ship Masters Data

Images


Description: Amstel 1917.
Image type: Photo
Sources