Name ship: AMSTEL XV

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1934
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 1545 Z AMST 1934
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Werf De Noord N.V., Alblasserdam, Netherlands
Yardnumber: 525
Date Laid Down:
Launch Date: 1934-03-03
Delivery Date: 1934-03-20
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 70
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1668 Type C/D (280x350)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 113.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
Deadweight:
 
Length 1:
Length 2: 30.30 Meters Registered
Beam: 5.34 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.10 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

1937-06-00: De motor is in 06.1937 omgebouwd tot 90 Pk injectiemotor.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1934-00-00 AMSTEL XV
Manager: N.V. Stoombootreederij J.H. van Swieten, Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoombootreederij J.H. van Swieten, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCPK
Additional info:

Date/Name Ship 1952-11-21 AMSTEL XV
Manager: N.V. Rederij van Swieten, Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Rederij van Swieten, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1934-03-03: De Telegraaf 06-03-1934. Te water gelaten schepen. Alblasserdam, 3 Maart — Van een der hellingen van de N.V. Industrieele Maatschappij „De Noord` alhier is met goed gevolg te water gelaten een vrachtboot genaamd „AMSTEL XV`, gebouwd voor rekening van de N.V. Stoombootreederij J. H. v. Swieten te Amsterdam. Het schip heeft een lengte van 31.50 M., een breedte van 5.40 M., en is 2.20 M. hol. Het is gebouwd onder klasse Wad & Sontvaart, Germanischer Lloyd en Scheepvaartinspectie. De voortstuwing zal geschieden door een 100 P.K. Brons-Appingedammermotor. (Opm. moet zijn 70 PK) Aan boord is een 3 tons hijschinrichting. Het vaartuig in bestemd voor den dagelijkschen dienst Amsterdam-Groningen.

1934-03-20: NvhN 21-03-1934: Nieuw motorschip „AMSTEL XV”. Gisteren had op de rivier de Maas de proeftocht plaats van het voor rekening der N.V. Stoomboot Reederij J. H. van Swieten bij de Industrieele Mij. „De Noord" te Alblasserdam onder klasse Bureau Veritas en Ned. Scheepvaart Inspectie nieuw gebouwde motorschip „Amstel XV." Dit schip heeft de afmetingen 31.50 x 5.40 x 2.20 Meter met een laadvermogen van ca. 150 ton. terwijl voor de voortstuwing geplaatst is een 100 P.K. (Opm. moet zijn 70 P.K.) 4 tact Appingedammer Bronsmotor. Voor een vlugge verwerking van de lading zijn aan dek geplaatst 2 Lister Diesel motorlieren van 12 P.K. ingericht op het hijschen van 4 ton. De „Amstel XV" werd tot volle tevredenheid door de opdrachtgeefster overgenomen en onmiddellijk geplaatst in de dagelijksche beurtvaartdienst Groningen—Amsterdam.

1934-04-10: De Telegraaf 10-04-1934: Brand in de machinekamer. Ongeluk op motorschip op IJselmeer. Te Lemmer binnengesleept. (Van onzen correspondent). Lemmer, 10 April. — Het motorschip „AMSTEL XV", kapitein Bontekoe, heeft hedenmorgen te Lemmer binnengebracht het motorschip „Twee Gebroeders" , van Gebroeders Meyn, gedomicilieerd te Bellingwolde, welk schip op reis was van Enkhuizen naar Arnhem. Maandagavond was op het IJselmeer in het motorschip, door het vlam vatten van een motorlamp, brand in de machinekamer ontstaan, waardoor het achterste deel van het schip geheel is uitgebrand. Bij het aanbreken van den dag had men de noodvlag geheschen, welk sein door het motorschip „Amstel XV", dat naar Lemmer onderweg was werd opgemerkt en dat daarop naar het uitgebrande schip koers zette en dit naar Lemmer op sleeptouw nam. Ook daar was het noodsein opgemerkt en de reddingsboot „Hilda" was reeds uitgevaren, doch doordat de „Amstel XV" in de nabijheid voer behoefde men geen assistentie te verleenen. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor.

1934-06-15: Ze wordt op 15-06-1934 als AMSTEL XV zijnde een Ned. motorschip, groot 341.01 m3 of 120.38 ton van 2.83 m3 met 1 dek, 1 mast, 1 schoorsteen en 1 motor van 84 PK (Opm. moet zijn 70 PK) Brons Appingedam motor nr. 1668 aangebracht op de achterste cylinder,liggende te Amsterdam, door P. Bakker, scheepsmeter te Amsterdam, ten verzoeke van de N.V. Stoomboot Reederij J.H. van Swieten gevestigd Amstel 274 te Amsterdam van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1545 Z AMST 1934 in het achterschot bovenzijde s.b. op het achterschip

1938-07-09: Leeuwarder Courant 08-09-1938: Kantongerecht te Heerenveen. Zitting van Woensdag 7 September. Tegen onhebbelijk optreden van beurtschippers.
Op 9 Juli j.l. voer schipper Smits te Rotterdam met een diep geladen schip „voor de fok" op het Tjeukemeer, toen hij werd ingeloopen door de vrachtboot de AMSTEL XV, waarvan later de bestuurder bleek te zijn J. B. te Groningen. Getuige Smits verklaart heden, dat hij met zijn schuit door de zuiging van de Amstel XV door de tonnen is geloopen en vastgeraakt. Niettegenstaande hij door een teeken met de hand had verzocht eenige vaart te minderen, voer de motorboot met onverminderde snelheid door, ten gevolge waarvan zijn achterschip op zij werd getrokken en het schip uit den koers liep. Op een verzoek om sleephulp werd vanwege de Amstel XV niet gereageerd. Na eenige vergeefsche pogingen en na een dag vast te hebben gezeten, is het, met verlies van een gebroken staaldraad, gelukt om los te komen. Getuige stelt tegen den niet verschenen verdachte een civiele vordering in van ƒ 37, n.l. ƒ 20 voor den draad, ƒ 9 voor een ligdag en ƒ 8 sleeploon, daar inmiddels de wind was gaan liggen en hij niet meer op eigen kracht kon varen. Het is getuige bekend, dat ook andere schippers veel last ondervinden van enkele beurtdiensten. Deze varen op tijd en trekken zich dikwijls niets aan van andere gebruikers der waterwegen. De vrouw van getuige verklaart eensluidend. De ambtenaar van het O. M. zegt in zijn requisitoir, dat in den laatsten tijd in Friesland veel last wordt ondervonden van het meer dan onhebbelijk optreden van sommige beurtschippers. In Leeuwarden worden herhaaldelijk soortgelijke overtredingen berecht. Spreker meent, dat hieraan paal en perk dient te worden gesteld en dat daarom een hooge straf hier op haar plaats is. Gevorderd wordt ƒ 4O boete of 40 dagen hechtenis, met toewijzing der civiele vordering. Het vonnis luidt ƒ 3O of 30 dagen, met toewijzing der civiele vordering.

1940-03-20: Op 20 maart 1940 sleept de Amstel XV bij stormweer het met zand geladen sleepschip Alma van Wedde, schipper Zielstra, met roerschade Lemmer binnen.

1940-05-00: Voer tijdens de 2e WO in bezet gebied.

1993-02-12: Pas op 12.02.1993 wordt de teboekstelling in het Kadaster doorgehaald.

Ship Masters Data

Images


Description: AMSTEL XV 1934 te Lemmer.
Image type: Photo
Sources