Name ship: AMSTEL XVI

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1936
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5378268
Nat. Official Number: 1610 Z AMST 1936
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: A. Vuyk & Zonen, Capelle aan den IJssel, Netherlands
Yardnumber: 630
Date Laid Down:
Launch Date: 1935-12-21
Delivery Date: 1936-02-11
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 185
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM (1933) Type (250x400)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 240.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 158.00 Net tonnage
Deadweight: 316.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18500 Cubic Feet
Bale: 17800 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 40.02 Meters Registered
Beam: 6.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.51 Meters Depth, moulded
Draught: 2.37 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1949-02-00: In 02-1949 door Scheepswerf Gebr v/d Werf te Deest verlengd met 2 meter. Brt 291, Dwt 316.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1936-02-11 AMSTEL XVI
Manager: N.V. Stoombootreederij J.H. van Swieten, Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoombootreederij J.H. van Swieten, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCPH
Additional info:

Date/Name Ship 1949-04-15 VENUS
Manager: C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Gelderse Kustvaart, Rotterdam, Netherlands
Shareholder: C. Holscher en Gebr. Otto Jan & Hendrik van der Werf, Rotterdam
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIFG
Additional info: Eigenaar aanv. Scheepsexpl. Mij 'Venus'

Date/Name Ship 1964-07-11 BOEKANIER
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Owner: Fokke Geert Vos, Bleiswijk, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Bleiswijk / Netherlands
Callsign: PDEJ
Additional info:

Date/Name Ship 1975-01-21 JANIDA
Manager: Janida Shipping S.A., Panama, Panama R.P.
Owner: Janida Shipping S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign:
Additional info: Eig. De Boer

Date/Name Ship 1976-04-15 SARRAF 3
Manager: Hussain Abdulla Al Sarraf & Brothers, Kuwait, Kuwait
Owner: Hussain Abdulla Al Sarraf & Brothers, Kuwait, Kuwait
Shareholder:
Homeport / Flag: Kuwait / Kuwait
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1935-12-23: NvhN 23.12.1935: Scheepsbouw. Het bij de firma A. Vuyk & Zn. te Capelle a. d. IJssel voor rekening van de N. V. Stoombootreederij J. H. van Swieten te Amsterdam, nieuw gebouwde m.s. „AMSTEL XVI" is met goed gevolg te water gelaten.

1936-01-20: De Sumatra post 20-01-1936: Te Kapelle a.d. IJsel werd de “Amstel XVI” voor de stoombootrederij Van Swieten te water gelaten. Mevr. Schweers, echtgenoote van den directeur, verrichtte de doopplechtigheid

1936-02-01: Het Vaderland 01-02-1936: Scheepsbouw. Het op de werf van A. Vuyk en Zonen te Capelle a/d IJssel, voor rekening van de Stoombootreederij J. H. van Swieten te Amsterdam nieuw gebouwde m.s. AMSTEL XVI, groot bruto 245 ton heeft een goed geslaagden proeftocht gehouden. Het schip is voorzien van een Benz Dieselmotor, met een capaciteit van 160 pk.

1936-02-15: Ze wordt op 15-02-1936 als AMSTEL XVI, zijnde een motorschip, metende 680.25 m3 , liggende te Amsterdam, door E. Konijn, scheepsmeter te Amsterdam ten verzoeke van de N.V. Stoomboot Rederij J.H. van Swieten, Amstel 274, te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1610 Z AMST 1936 op het achterschip S.B. zijde voor tegen het verhoogd achterdek.

1940-00-00: Was in de oorlog in Duits beheer en werd in 1941 overgedragen aan Kanal Schiffahrts A.G. in Wiesbaden. Keerde in 1945 terug en werd door de Staat gebruikt voor transport van goederen van Rotterdam/Amsterdam naar Friesland en Groningen. 7 dec. 1945 terug aan de eigenaar.

1945-07-21: Het Vrije Volk 21-07-1945: Passagiersvervoer Dordrecht, Wemeldinge, Hansweert. Woensdagochtend vertrekt m.s. „Amstel XVI". Plaatskaarten: N.V. Stoombootrederij J. H. VAN SWIETEN. Prins Hendrikkade 136; Lissone-Lindeman, Leidsestraat 5, Dam 10; De Vries & Co., Dam 6.

1949-02-04: Verkocht aan Scheepswerf Gebr. Van der Werf in Deest en verbouwd tot coaster.

1949-03-21: Op 21.03.1949 als VENUS, zijnde een stalen motorschip, groot 680.25 m3 bruto inhoud, liggende te Deest door K. Melcherts, scheepsmeter te Rotterdam, opnieuw voorzien van hetzelfde brandmerk n.l. 1610 Z AMST 1936 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis. Opm.: De merken van vroegere teboekstelling ten hypotheekkantore zijnde 1610 Z AMST 1936 zijn door verbouwing onzichtbaar geworden.

1950-01-09: Het Vrije Volk 09-01-1950: Nederlands schip heeft aanvaring. Het Nederlandse m.s. „Venus" en het Zweedse 2065 ton metende s.s. „Splca" zijn Vrijdag, volgens mededelingen van Lloyds uit Middlesbrough, in de rivier de Tees met elkaar In aanvaring gekomen. De „Venus" is eigendom van C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V. te Rotterdam en meet 291 br.r.t. Reeds is men bezig de opgelopen averij provisorisch te herstellen door middel van een cementbekisting. Voorzien van een voorlopig certificaat van zeewaardigheld zal de „Venus" haar reis naar Korsoer kunnen voortzetten.

1955-09-21: Onderweg van Londen naar Rouen in aanvaring met het Zweedse m.s. 'Slite', veel schade. Gerepareerd.

1959-03-28: De waarheid 28-03-1959: Paal boven water. De Groningse kustvaarder „Venus" heeft vrijdagavond via de radio meegedeeld, dat in de monding van de Westerschelde een vlaggemast met een vlaggetje er aan uit het water steekt en dat er om heen wrakhout ronddrijft. Aanvankelijk verkeerde men zowel te Terneuzen als in Vlissingen in ongerustheid over het lot van enkele uitgevaren zeiljachten en een botter, die later echter alle in andere havens bleken te zijn binnengelopen. Het is niet bekend welk schip hier zou kunnen zijn gezonken. Het Nederlandse loodswezen is in de loop van vrijdagavond met de naspeuringen begonnen. De kustwacht bij Westkapelle, waar alle schepen die via het Oostgat binnenkomen moeten passeren, heeft geen bijzonderheden gemeld.

1970-07-23: Tijdens een reis van Rotterdam naar Hull aan de grond gelopen op Scroby Sands. Dezelfde dag nog weer vlot gekomen.

1980-11-00: Final Fate: Te Hamriyah aangekomen met motorproblemen en opgelegd. Op 2 mei 1981 tijdens stormweer in ondiep water gezonken bij Hamriyah. 22 juni 1981 gelicht en naar Hamriyan gesleept. Total loss verklaard en opgelegd om gesloopt te worden. Was echter in 1985 in Kuwait in gebruik als drijvende kade. 15/16 aug. 1986 gezonken in pos. 25.16.N. – 55.08.O.

Ship Masters Data

Images


Description: Venus' - bj 1936 (ex 'Amstel XVI')
Image type: Photo

Description: Venus' - bj 1936 (ex 'Amstel XVI') in de Hollandsche IJssel in 1964.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: 'Venus' - bj 1936 (ex 'Amstel XVI')
Image type: Photo

Description: 'Boekanier' (ex 'Amstel XVI')
Image type: Photo

Description: Boekanier 1936 ex Venus ex Amstel XVI
Image type: Photo

Description: Janida 1936 ex Boekanier ex Venus ex Amstel XVI.
Image type: Photo
Sources