Name ship: AMSTELBORG

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1953
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5015335
Nat. Official Number: 3068 Z GRON 1953
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Netherlands
Yardnumber: 169
Date Laid Down:
Launch Date: 1953-10-10
Delivery Date: 1953-11-30
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 375
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10119 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 358.00 Net tonnage
Deadweight: 740.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 38850 Cubic Feet
Bale: 35900 Cubic Feet
 
Length 1: 57.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 53.06 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.55 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.66 Meters Depth, moulded
Draught: 3.35 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1953-11-30 AMSTELBORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCPF
Additional info:

Date/Name Ship 1973-09-28 BASSAM
Manager: Bachir Ahmad Sinno, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Owner: Bachir Ahmad Sinno, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODBE
Additional info:

Date/Name Ship 1976-00-00 BASSAM
Manager: Bachir Ahmad Sinno & Ali Badra, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Owner: Bachir Ahmad Sinno & Ali Badra, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODBE
Additional info:

Date/Name Ship 1983-00-00 BASSAM
Manager: El Laoun Ghassan & Compagnie, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Owner: El Laoun Ghassan & Compagnie, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODBE
Additional info:

Date/Name Ship 1988-00-00 RIAD S
Manager: J.T. Salloum & Co. Ltd., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Owner: J.T. Salloum & Co. Ltd., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODBE
Additional info:

Ship Events Data

1953-10-12: NvhN 12-10-1953: Tewaterlating m.s. Amstelborg. Bij de scheepswerf C. Amels te Makkum werd met goed gevolg te water gelaten het 750 ton d.w. grote motorkustvaartuig Amstelborg dat wordt gebouwd voor rekening van de fa. E. Wagenborg. Scheepvaart- en Expeditiebedrijf N.V. te Delfzijl. De Amstelborg is van het gladdektype en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 57.50 m., lengte tussen de l.l. 52 m., breedte 8.50 m. en holte 3.65 m. De beladen diepgang bedraagt plm. 3.20 m. De voortstuwing zal geschieden door een 375 PK motor, en in de machinekamer zullen twee hulpmotoren van respectievelijk 20 en 40 P.K. worden geplaatst. De bouw geschiedt onder Klasse Bureau Veritas mot certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype groot 750 ton d.w. voor rekening van een Groningse rederij.
Leeuwarder courant 12-10-1953: De „Amstelborg" koos het natte element. Zaterdagochtend, iets over halfelf, nam de „Amstelborg", een coaster van 750 d.w., voor de eerste maal in z'n nog korte bestaan een duik in het natte element. Een grote gebeurtenis voor de bouwers, de Fa. C. Amels en Zoon en de eigenaar, de N.V. E. Wagenborg's scheepvaart- en expeditiebedrijven, die, zoals gebruikelijk in Makkum. door vele belangstellenden werd gadegeslagen. Deze tewaterlating had dan ook een bijzonder tintje. De „Amstelborg" is namelijk de grootste coaster, die tot nog toe op Frieslands bodem werd gebouwd. Bovendien is hij — naar onze smaak — tevens de mooiste. Met veel genoegen zal mevrouw Van Heijnen namens de directie van de scheepvaartmaatschappij de doopplechtigheid hebben verricht, al werd het doopteken — de bruisende champagne op de boeg van het schip — reeds enkele seconden na de ceremonie door het bruisende havenwater weggespoeld. De coaster deinde toen al op de zelfgemaakte golven. Ook de aan de kade gemeerde boten braken door de plotselinge roller los, als wilden ze nog eenmaal genieten van een paar minuten vrijheid. Ja, die vrijheid duurde maar kort. En sleepbootje trok de „Amstelborg" een poosje later naar de walle kant. Er moet nog meer gebeuren. Het schip drijft wel, maar is nog niet kant en klaar. Voor de technisch aangelegde lezers nog de volgende bijzonderheden: de coaster heeft een totale lengte van 57.50 meter, de grootste breedte is 8.50 meter, de holte 3.65 meter. De schroef wordt rondgedraaid door een Bronsomotor van 500 paardekrachten, terwijl twee hulpmotoren twintig en veertig paardekrachten kunnen bijzetten. Er zijn hydraulische laadlieren aangebracht. De „Amstelborg" is de derde kustvaarder, die door de Makkumer werf wordt afgeleverd. De kiel voor een volgende zal in de loop van de komende week worden gelegd.

1953-11-30: Op 30-11-1953 als "Amstelborg", zijnde een motorschip, metende 1415.95 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 9290 d.d. 30-11-1953, liggende te Makkum, door A. Kraaijema, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3068 Z GRON 1953 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje 2.70 m. uit hekplaat, 0.70 m. uit de lengteas en 1.43 m. uit dek.

1953-12-01: NvhN 01-12-1953: Proefvaart m.s. Amstelborg. Op het IJsselmeer vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorkustvaartuig Amstelborg dat werd gebouwd bij de scheepswerf C. Amels te Makkum voor rekening van E. Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf N.V. te Delfzijl. De Amstelborg is van het gladdektype, meet 750 ton d.w. en is uitgerust met een 375 P.K. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van plm. 10 mijl. De bouw geschiedde onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.

1958-03-22: NvhN 22-03-1958: „Amstelborg" kreeg schroefschade. Gisteravond arriveerde in de haven van Harlingen het 770 ton metende Nederlandse motorschip Amstelborg van het Scheepvaart- en expeditiebedrijf Wagenborg te Delfzijl. Er zal gepoogd worden de schade te Harlingen te herstellen. Het schip is geladen met 400 ton stukgoederen en kwam van Hamburg met bestemming Zaandam.
NvhN 24-03-1958: Amstelborg hersteld. Zoals gemeld arriveerde vrijdagavond het 770 ton metende Ned. m.s. Amstelborg van rederij Wagenborg met schroefschade in de haven van Harlingen. Nog diezelfde avond is de kustvaarder in geladen toestand op de werf Welgelegen drooggezet. Daar is de schroef verwijderd en vervangen door de reserve-schroef. Zaterdagmorgen heeft de Amstelborg de reis via Zaandam naar Alexandrië voortgezet. Het schip is geladen met vet.

1963-01-16: NvhN 16-01-1963: Zoutindustrie nog steeds zwaar belast. Door het aanhoudende winterweer blijft het ook bij de zoutfabriek te Delfzijl druk. Vrachtauto's halen thans per dag ongeveer 400 tot 500 ton wegenzout. Gisteren werd op deze manier zelfs 700 ton afgeleverd. Ook moet Delfzijl de depots van de zoutindustrie elders in ons land blijven voorzien. Zo vertrekt vandaag de kustvaarder Brinio met 400 ton naar Rotterdam. De laatste dagen was daarheen met de Janny en de Jurgen Stahmer al 1350 ton gebracht. Gisteren ging de Amstelborg met 665 ton naar de IJbunkers te IJmuiden.

1966-10-21: NvhN 21-10-1966: Uit kano: Delfzijlster coaster pikt Oostduitse vluchtelingen op. De Delfzijlster kustvaarder Amstelborg is gisteravond in Gaevle (Zweden) aangekomen met twee Oostduitse vluchtelingen aan boord, die ongeveer 30 mijl uit de Duitse kust uit een kano waren opgepikt.
De vluchtelingen, beiden studenten van ongeveer 25 jaar, verklaarden, dat zij ongeveer 10 uur gepeddeld hadden en naar Denemarken wilden.

1970-10-01: De Telegraaf 01-10-1970: Brand aan boord van kustvaarder. Delfzijl, donderdag. Aan boord van de kustvaarder “Amstelborg” van Wagenborg's Scheepvaart- en expeditiebedrijf N.V. uit Delfzijl, varende op de Elbe, is gistermiddag brand uitgebroken in de machinekamer. De Amstelborg was leeg op weg van Beverwijk naar de Duitse plaats Stade aan de Elbe, waar het zou laden. Het schip heeft acht opvarenden.

1973-10-13: NvhN 13-10-1973: Amstelborg verkocht. Het motorkustvaartuig Amstelborg van Wagenborg Scheepvaart BV te Delfzijl is verkocht naar Beiroet (Libanon). Het schip is inmiddels in Delfzijl aan de nieuwe eigenaars overgedragen en onder de nieuwe naam Bassam in de vaart gebracht. De Amstelborg behoort tot het gladdektype en heeft een draagvermogen van ca. 740 ton bij 499 bruto register ton. Het schip werd in 1953 gebouwd bij de Scheepswerf „Welgelegen", firma C. Amels & Zn. te Makkum en is voorzien van een 375 pk Brons-dieselmotor.

1990-01-31: Final Fate: Te Tripoli aangekomen en opgelegd. Gezonken tijdens een storm in 03.1992. In 06.1992 bergingswerkzaamheden door lokale duikers om haar te lichten. Omdat dit niet lukte is het schip in 09.1992 ter plekke gesloopt.

1992-00-00: Lloyd’s List 060892
Beirut, June 29. – m.v. RIAD S, which has been lying inside Tripoli harbour under water, has been given to local divers te refloat. Salvage work started June 27 and is expected tob e complete in one month’s time.
Beirut, Sept 30. – m.v. RIAD S, in Tripoli harbour: Now trying to scrap vessel underwater where she sank at No 4 quay.
Lloyd’s List 290193
Beirut, Jan 28. – m.v. RIAD S, sunk at Tripoli: Owner, mr. Jean Salloum, stated that two possibilities were being considered – refloating with reasonable expenses, although some underwater works have been done, or to sell for scrap “as is, where is”.
Lloyd’s List 290193
Beirut, June 19. – m.v. RIAD S, sank at Tripoli previous June 28, 1992: Vessel was cut into pieces on site and the last piece of the vessel was removed from the water on June 17, 1997. - Lloyd's Agents.

Ship Masters Data

Images


Description: Amstelborg tijdens de tewaterlating op 10.10.1953.
Image type: Photo

Description: De proefvaart en oplevering van de 'Amstelborg' op 30 november 1953
Image type: Photo

Description: Amstelborg 1953
Image type: Photo

Description: Amstelborg 1953
Image type: Photo

Description: 'Amstelborg' (bj 1953)
Image type: Photo

Description: Bassam 1953 ex Amstelborg.
Image type: Photo
Sources