Name ship: AMSTELKERK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1929
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 1064 Z AMST 1929
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: Nüscke & Co. A.G., Stettin, Germany
Yardnumber: 286
Date Laid Down:
Launch Date: 1929-00-00
Delivery Date: 1929-04-05
Technical Data

Engine Manufacturer: Escher, Wyss & Co., Zürich, Switzerland
Engine Type: Steam, Turbine
Number of Cylinders:
Power: 3000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 0
Speed in knots: 13.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 4457.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2453.00 Net tonnage
Deadweight: 5771.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 343379 Cubic Feet
Bale: 308370 Cubic Feet
 
Length 1: 116.95 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 112.37 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 16.21 Meters Breadth, extreme
Depth: 7.77 Meters ***Unknown***
Draught: 7.04 Meters ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
36 0 0 0 100 136
Configuration Changes

1933-00-00: Hutaccommodatie uitgebreid tot 60 passagiers

1946-00-00: Hutaccommodatie uitgebreid tot 73 passagiers. Geen dekpassagiers meer.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1929-04-05 AMSTELKERK
Manager: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, The Hague, Netherlands
Owner: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: NDCQ
Additional info: In charter bij Holland-West-Afrika Lijn. Callsign 1934 PCPL

Ship Events Data

1929-12-21: NRC 231229
IJmuiden, 23 december. Het Nederlandse stoomschip AMSTELKERK, van Amsterdam naar Hamburg, is zaterdagnacht (21 dec.) op het Noordzeekanaal, tussen Buitenhaven en Velsen, met het eveneens naar Hamburg bestemde Duitse motorschip THERESE HORN in aanvaring geweest. Van de AMSTELKERK werd de reling aan bakboordzijde verbogen. Het is niet bekend of de THERESE HORN schade heeft bekomen. Beide schepen hebben de reis voortgezet.

1953-09-00: Final Fate: Eind september 1953 voor sloop verkocht aan de Belgische Firma Léon Engelen. Zij arriveerde op 11 oktober 1953 op haar laatste reis van Amsterdam, waar zij sinds januari 1953 was opgelegd, te Antwerpen, gesleept door de Nederlandse sleepboten 'Goeree' en 'Blankenburg'.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: Na WO II met vlotten
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

NNO 091039
Brand op het s.s. AMSTELKERK. Het vuur bedwongen.
De directie van de Holland-West-Afrika-Lijn heeft van de gezagvoerder van de AMSTELKERK, welk schip zich op de Atlantische Oceaan ten zuiden van Dakar bevindt, bericht ontvangen dat er brand in de lading is uitgebroken. Op een ogenblik liet de toestand zich ernstig aanzien, maar gisterochtend had men de brand in bedwang, door een van de ruimen met water te laten vollopen en een ander ruim onder stoom te zetten. Er is geen gevaar meer voor schip en opvarenden. De gezagvoerder acht de brand geblust en verwachtte nog gistermiddag Dakar te bereiken. De AMSTELKERK, welke 4.457 bruto ton groot is bevond zich van een reis naar de Westkust van Afrika, op de terugweg naar Nederland.