Name ship: AMSTELLAND

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1900
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck closed
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: Russell & Co., Port Glasgow, Great Britain
Yardnumber: 459
Date Laid Down:
Launch Date: 1900-00-00
Delivery Date: 1900-07-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Dunsmuir & Jackson Ltd., Glasgow, Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2400
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (27 , 42 & 69 - 54)
Speed in knots: 11.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 5404.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3515.00 Net tonnage
Deadweight: 6400.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 38000 Cubic Feet
Bale: 35000 Cubic Feet
 
Length 1: 389.60 Feet (British) Registered
Beam: 51.10 Feet (British) Registered
Depth: 33.00 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

1906-00-00: In het najaar van 1906 bij de ADM ingericht voor het vervoer van 1400 tussendekemigranten.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1900-07-00 AMSTELLAND
Manager: Zuid-Amerika Lijn N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Zuid-Amerika Lijn N.V., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NDCR
Additional info:

Date/Name Ship 1908-01-15 AMSTELLAND
Manager: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NDCR
Additional info:

Ship Events Data

1900-06-06: DS 06.06.1900: Op 5 juni is van de werf van Russell & Co te Port Glasgow te water gelaten het stoomschip AMSTELLAND in aanbouw voor de Zuid Amerika Lijn te Amsterdam. Het schip wordt voorzien van een triple expansie machine van 2300 ipk.

1900-07-28: RN 28.07.1900: Amsterdam 28 juli. Het stoomschip AMSTELLAND, gebouwd voor rekening van de Zuid Amerika Lijn alhie, groot 6000 ton, heeft gisteren met succes proef gestoomd. De machine is van het fabrikaat Dunsmuir & Jackson te Govan. Het schip is na oplevering vertrokken van Port Glasgow naar Newport om daar kolen te laden voor de Plata-rivier, alwaar het voor Amsterdam zal laden.

1900-08-03: NRC 03.08.1900: Het door de firma Russell & Co. te Port Glasgow voor rekening van de Zuid Amerika Lijn te Amsterdam gebouwde stoomschip AMSTELLAND kan 6000 ton deadweight laden en is volgens reglement van ArgentiniŽ en van de Board of Trade ingericht tot vervoer van 420 runderen. Het heeft een dubbele bodem en voor en achter ruimte voor waterballast. De machines van het Triple-Expansiesysteem zijn vervaardigd door de firma Dunsmuir & Jackson te Govan. De AMSTELLAND is het eerste der drie stoomschepen die door de firma Russell & Co. worden gebouwd voor rekening van bovengenoemde lijn.

1900-08-25: NRC 25.08.1900: Het stoomschip AMSTELLAND, thans op reis naar Buenos Aires, zal in de tweede helft van de maand september in de La Plata havens voor Amsterdam laden. Met dit schip wordt de dienst op de La Plata rivier geopend, welke, zodra de stoomschepen ZAANLAND en RIJNLAND, thans in aanbouw, gereed zijn (resp. begin oktober en einde november) tot een geregelde maandelijkse dienst zal worden uitgebreid.

1917-06-30: Final Fate: Op reis met een lading graan van Buenos Aires naar Belfast is de AMSTELLAND op 30 juni 1917 op de Atlantische oceaan, op 35 mijl ten zuiden van Galley Head, door de Duitse onderzeeboot 'UC.31' beschoten en op 1 juli 1917 tot zinken gebracht. De 37 opvarenden kwamen allen behouden aan land.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources