Name ship: AMSTELSTROOM

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1885
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Full scantling
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Yardnumber: 134
Date Laid Down:
Launch Date: 1885-06-27
Delivery Date: 1885-07-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 560
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 25" & 45" - 33"
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 787.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 532.21 Net tonnage
Deadweight: 877.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 222.7 Feet (British) Registered
Beam: 28.4 Feet (British) Registered
Depth: 14.7 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
30 26 0 0 0 56
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1885-07-00 AMSTELSTROOM
Manager: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NDCT
Additional info:

Date/Name Ship 1906-01-00 IRINI
Manager: D. Dimokas & Co., Piraeus, Greece
Owner: D. Dimokas & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1907-00-00 SPETSAI
Manager: D.P. Goudis, Piraeus, Greece
Owner: D.P. Goudis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1915-00-00 SPETSAI
Manager: J.& N. Leonidas, Piraeus, Greece
Owner: Hellenic Steam Navigation D.P. Goudis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1916-00-00 SPETSAI
Manager: A. Palios, Piraeus, Greece
Owner: Hellenic Co. of Maritime Enterprises, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1928-00-00 VOLOS
Manager: A.K. Rigas, Piraeus, Greece
Owner: A.K. Rigas, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1929-00-00 VOLOS
Manager: Hellenic Coast Lines Co. Ltd., Piraeus, Greece
Owner: Hellenic Coast Lines Co. Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1885-06-27: NRC 280685. Rotterdam, 27 juni. Begunstigd door fraai zomerweer, liep heden van het etablissement te Feijenoord van de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij met het beste gevolg te water, het ijzeren schroefstoomschip AMSTELSTROOM, gebouwd voor rekening van de Hollandsche Stoomboot-Maatschappij en bestemd voor de geregelde vaart tussen Amsterdam en Londen.

1905-12-05: NRC 051205 IJmuiden, 4 december. Het van Hull naar Amsterdam bestemde stoomschip AMSTELSTROOM is gisterenavond om 11.30 uur tijdens dikke mist 6 palen benoorden Wijk aan Zee gestrand.
NRC 051205 IJmuiden, 4 december. De sleepboot VISCHPLOEG verleent assistentie bij het gestrande stoomschip AMSTELSTROOM. Twee ankers zijn reeds uitgezet. (tweede bericht) Het stoomschip AMSTELSTROOM, bij Wijk aan Zee gestrand, is bij hoog water niet vlot gekomen.
NRC 051205 IJmuiden, 5 december. Het stoomschip AMSTELSTROOM is, na stranding, door het stoomschip IJSTROOM vlotgesleept.

1906-01-30: DS 100206 Amsterdam, 10 februari. Door de Hollandsche Stoomboot Maatschappij, alhier, is het stoomschip AMSTELSTROOM, groot 788 brt en 476 nrt, en gebouwd in 1885 te Rotterdam, voor GBP 6000 verkocht naar Griekenland. Het schip is op 30 januari van Amsterdam vertrokken naar Hull om daar voor Griekenland te laden. (opm: Londen, 10 februari. Het stoomschip AMSTELSTROOM is bevracht van Hull naar Piraeus tot Sh.6/6 - bericht uit NRC 130206)

1916-11-20: 20.11.1916: sommige bronnen vermelden, dat de SPETSAI op 20 november 1916 beschadigd werd door een mijnexplosie bij Fleves-eiland (Griekenland). De mijn zou gelegd zijn door de Duitse onderzeeboot U.73. Dit blijkt bij nader onderzoek voorjaar 2011 een onjuist bericht. Het schip liep niet op een mijn. (bron: archiefonderzoek te Piraeus)

1933-12-07: Final Fate: VOLOS: .10.1933: sold for demolition to Italian breakers
07.12.1933: foundered in pos. 37.55 N 19.25E, 56 miles off Cape Spartivento, while being towed by Greek steamship NAXOS from Piraeus to Savona for scrapping

Ship Masters Data

Date from: 1885
Captain: Parlevliet, F.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1897
Captain: Benz, A.F.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1899
Captain: Schram, J.P.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1900
Captain: Faber, K.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1902
Captain: Benz, A.F.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images


Description:
Image type: Photo

Description: Bij dikke mist op de Noordpier van IJmuiden gestrand.
Image type: Photo

Description: In februari 1929 strandde de VOLOS bij Amouliani op Chalkidiki. Een slechte, maar toch interessante foto uit een Griekse krant van die dagen.
Image type: Photo

Description: Een foto van de AMSTELSTROOM als Grieks stoomschip VOLOS.
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 NRC 220685. Het schroefschip AMSTELSTROOM, te Fijenoord gebouwd op het etablissement van de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij, voor rekening van de Hollandsche Stoomboot-maatschappij en bestemd voor de vaart tussen Amsterdam en Londen, zal zaterdag 27 juni te water worden gelaten. Gemeld stoomschip is lang 68, breed 8,60 en hol 4,76 meter en meet ongeveer 800 ton. De compound-machine, mede aan het etablissement vervaardigd, heeft 550 paardenkracht indicateur en het schip is in zes afdelingen verdeeld door vijf waterdichte schotten. Om grote diepgang te vermijden, heeft het stoomschip geen kiel, maar wel een zogenaamde plaatkiel en om het vast op het water te doen liggen, is het voorzien van twee forse kimkielen. Voor onder de bak is uitstekende gelegenheid voor 26 tweede klasse passagiers en onder de voorkajuit is het verblijf van de stokers en equipage. Ook voor de vaste zeeloods die het stoomschip varen zal, is onder de bak een ruime en gemakkelijke hut ingericht. Achter de campagne zijn comfortabele inrichtingen voor 30 eerste klasse passagiers en aan de voorkant van de campagne een damessalon. Boven op de campagne bevind zich de ruime en gemakkelijk ingerichte rooksalon, met trap naar de kajuit. Hoewel nog niet geheel afgewerkt, belooft het beschotwerk in de campagne van gepolijst teak- en mahoniehout een fraai geheel te zullen vormen. Het stoomschip heeft een vast tussendek en er zijn stellingen gemaakt om 10.000 Edammer kazen te kunnen vervoeren. Drie grote luiken, waarbij zes stoomkranen geplaatst worden, geven gelegenheid tot snel lossen en laden en de ankers en het sturen worden met stoom bewerkt. In de voorhut is het verblijf van de machinisten en stuurlieden en aan de achterkant van de hut de kamer van de gezagvoerder, die buitendien boven de ijzeren hut een flink ingerichte kaartenhut heeft. Het stoomschip, uitmuntende door sierlijkheid en solide bewerking, is gebouwd onder speciaal toezicht van de experts van Veritas en Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren en wordt in de hoogste klasse van beide verenigingen opgenomen.

NRC 280685. Rotterdam, 27 juni. Begunstigd door fraai zomerweer, liep heden van het etablissement te Feijenoord van de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij met het beste gevolg te water, het ijzeren schroefstoomschip AMSTELSTROOM, gebouwd voor rekening van de Hollandsche Stoomboot-Maatschappij en bestemd voor de geregelde vaart tussen Amsterdam en Londen. Een groot aantal belangstellenden waaronder ook de president commissaris van de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij de heer Kolff, de oud-burgemeester van Rotterdam de heer Van Vollenhoven en oud-directeur van het etablissement de heer Wolfson, waren met hun dames op het terrein aanwezig, terwijl aan de overkant van de Maas en in de Oude Plantage duizenden geduldig het ogenblik afwachtten waarop het stoomschip AMSTELSTROOM met de Maasstroom zou kennismaken. Ten 3.55 (uur) werd de eerste stut weggeslagen en ten 4.35 (uur) gleed het schip na een kleine aansporing onder het gejuich van de aanwezigen statig en gemakkelijk in de rivier. De experts van het bureau Veritas en Nederlandsche Vereniging van Assuradeuren, onder wier speciaal toezicht het schip gebouwd is, waren, behalve vele andere deskundigen, ter plaatse aanwezig. Van het stoomschip gaven wij in ons blad van maandag 22 juni reeds een uitvoerige beschrijving. Wij voegen er alleen bij dat het getuigd wordt als gaffelschoener en gevoerd zal worden door kapt. F. Parlevliet.