Name ship: AMSTELSTROOM

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1910
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V., Rotterdam, Netherlands
Yardnumber: 237
Date Laid Down:
Launch Date: 1910-08-04
Delivery Date: 1910-09-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1400
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (21 1/2 , 33 & 57 - 39)
Speed in knots: 13.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1413.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 879.00 Net tonnage
Deadweight: 1995.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 271.70 Feet (British) Registered
Beam: 37.10 Feet (British) Registered
Depth: 36.10 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
12 0 0 0 0 12
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1910-09-00 AMSTELSTROOM
Manager: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NDCV
Additional info:

Ship Events Data

1917-03-23: Final Fate: Op reis met een lading stukgoederen van Amsterdam naar London werd de AMSTELSTROOM op 23 maart 1917, kort na middernacht, zonder voorafgaande waarschuwing, aangevallen door de Duitse torpedoboten 'V.44', 'G.86' en 'G.87'. Twee dezer torpedoboten openden om 0.45 uur het vuur op 40 mijl ten noord westen van IJmuiden, in positie 52°30’NB en 03°34’OL., en er werd ook een torpedo gelanceerd. De AMSTELSTROOM werd onder uiterst moeilijke omstandigheden verlaten. Bij appél bleken van de 24 opvarenden vier man vermist. De overigen werden na geruime tijd door twee Nederlandse vissersvaartuigen uit de sloepen gered. De AMSTELSTROOM bleef drijven en één van de vermiste personen werd later nog door een Britse onderzeeboot van het wrak gehaald; de drie overige vermisten waren omgekomen. Op 27 maart 1917 werd het wrak van de AMSTELSTROOM nog steeds drijvend aangetroffen door de Duitse onderzeeboot 'UB.10' op 20 mijl oost noordoost van het lichtschip ‘Noord Hinder” en met een torpedo tot zinken gebracht.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description: neg.no. Bristol Museum P.3535M
Image type: Photo
Sources