Name ship: AMSTERDAM

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1918
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number: 9357 GRON 1919
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. Fikkers, Muntendam, Netherlands
Yardnumber: 7
Date Laid Down:
Launch Date: 1917-10-17
Delivery Date: 1918-12-20
Technical Data

Engine Manufacturer: L. Straatman, Dordrecht, Netherlands
Engine Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 275
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Tweevuurs Schotse ketel van de Fa. D. Landeweer uit Leeuwarden. Fabrieksnummer 67.
Speed in knots: 8.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 379.48 Gross tonnage
Net Tonnage: 187.09 Net tonnage
Deadweight: 425.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 37.97 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.67 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.92 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.29 Meters Depth, moulded
Draught: 3.15 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-12-20 AMSTERDAM
Manager: R. Kramer, Groningen, Netherlands
Owner: N.V. Zeevaart Maatschappij 'Groningen', Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NDFW
Additional info:

Date/Name Ship 1924-03-31 AMSTERDAM
Manager: N.V. Vereenigde Groningsche Scheepsbouwwerven, Groningen, Netherlands
Owner: N.V. Vereenigde Groningsche Scheepsbouwwerven, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NDFW
Additional info:

Date/Name Ship 1927-01-05 ZEESTER
Manager: Johannes Lambertus de Groot, Kampen, Netherlands
Owner: Johannes Lambertus de Groot, Kampen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PIXY
Additional info: Fl. 40.000

Date/Name Ship 1939-09-11 ZEESTER
Manager: Harm Mulder Bzn, Wassenaar, Netherlands
Owner: Harm Mulder Bzn, Wassenaar, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIXY
Additional info:

Date/Name Ship 1940-05-25 EMPIRE ZEST
Manager: John S. Monks Ltd., London, Great Britain
Owner: Ministry of (War) Transport, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: MQXM
Additional info: Op 31 jan. 1940 uit Kadaster

Date/Name Ship 1957-00-00 EMPIRE ZEST
Manager: The Admiralty, London, Great Britain
Owner: The Admiralty, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: MQXM
Additional info:

Ship Events Data

1917-00-00: De Maasbode 03-01-1918: De scheepsbouw in Nederland in 1917: Te Muntendam: Bij Gebr. Fikkers: s. MILLY (300) en s. AMSTERDAM: (30O) beide van A. B. Schaap. Groningen; PAX (schoener, 300 en een schoener van 300 tons., beide voor Ned. rekening.

1917-10-17: Het casco van het schip was reeds op 17 okt. 1917 door Gebr. Fikkers te water gelaten. Het is tekenend, dat het een jaar duurde voordat dit casco werd verkocht, waarna de afbouw nog de gebruikelijke twee maanden in beslag nam. Misschien wachtte Fikkers met de verkoop om van de nog steeds oplopende prijzen te kunnen profiteren. Waarschijnlijker is echter, dat het schip oorspronkelijk voor buitenlandse rekening was gebouwd, maar dat door het Ministerie van Landbouw, Nijverheid en Handel de exportvergunning was geweigerd. Op 3 oktober 1918 casco verkocht aan de Zeevaart Mij 'Groningen'.

1917-10-17: NvhN 19-10-1917: Muntendam, 18 Oct. Gisteren is van de werf van de heeren Gebr. Fikkers, voor rekening van de Zeevaart-Maatschappij ,Groningen' te Groningen, te water gelaten, een stalen vrachtboot, genaamd „AMSTERDAM, groot ca. 425 tons D. W. De boot is gebouwd onder hoogste klasse der Germanische Lloyd en Scheepvaart-Inspectie. Ketel en machine van 250 I.P.K. worden geleverd door de Firma Straatman te Dordrecht.

1917-10-20: Algemeen Handelsblad 20-10-1917: Scheepsbouw. Van de werf van Gebr. Mulder, to Foxhol, is te water gelaten de stalen 3/m. motorschoener „Vlissingen", groot ca. 520 ton d.w., in aanbouw voor de Zeevaart-Maatschappij „Groningen", te Groningen. Het schip is gebouwd onder de hoogste klasse van den Germanische Lloyd en zal worden voorzien van een Steraard ruw-olie motor van 130 I.P.K. De deze week voor dezelfde reederij van de werf van Gebr. Fikkers, te Muntendam, te water gelaten vrachtboot is genaamd „AMSTERDAM".

1922-09-07: Op 20 augustus 1922 beslag gelegd op het schip en 7 september opgelegd bij Scheepswerf Bos te Groningen i.v.m. faillisement van de rederij, aangevraagd door de aandeelhouders wegens financiele problemen. Na faillissement werd de ‘AMSTERDAM’ tezamen met een vijftal andere schepen van dezelfde rederij op 25 maart 1924 tijdens een openbare verkoping voor een totaalbedrag van 379.254,-- gulden overgenomen door N.V. Verenigde Groningsche Scheepsbouwwerven, die door de gezamenlijke werven was opgericht om hun belangen te behartigen in het faillissement van de ZMG. De 'Amsterdam' ging in het najaar van 1924 naar de Nationale Bankvereniging, Groningen maar is niet in de vaart geweest.

1924-03-31: Op 31-03-1924 gaat de Zeevaart Maatschappij Groningen te Groningen in liquidatie. De schepen Delfzijl (8980 GRON 1918), Vlissingen (9267 GRON 1918), Amsterdam (9357 GRON 1919) Rotterdam ( 8981 GRON 1917) en Groningen (9863 GRON 1921) worden voor HFl. 379.254,26 verkocht aan de N.V. Vereenigde Groningsche Scheepsbouwwerven te Groningen.

1927-02-25: Op 25-02-1927, liggende te Kampen, als ZEESTER, zijnde een ijzeren stoomschip, groot 379.48 ton, ten verzoeke van J.L. de Goot, schipper te Kampen, door F. Post, scheepsmeter te Meppel, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbranden van 157 Z GRON 1927 in een lijst bij den ingang der kajuit op het achterschip. (Opm.: Het daarop aangebrachte nummer 9357 GRON 1919 was op het vaartuig niet te vinden, was vermoed: bij vertimmering vernietigd.).

1938-12-14: Tijdens de reis van Haderslev, Denemarken naar Kopenhagen met een lading van 150 ton graan in bulk en gedeeltelijk in zakken, onder gezag van kapitein Willem van Ommeren en acht bemanningsleden, na verslechterde weersomstandigheden s’nachts in de bocht van Sejroe ten anker gegaan. De kapitein wilde de volgende ochtend na anker-op, tussen de prikken verder varen, maar rond 10.00 uur stootte het schip tweemaal. Het zat te dicht onder de wal en liep op het moment van stoten vollekracht. (ca.7,5 mijl). Na peiling bleken de ruimen droog; wel maakte de machinekamer water, dat echter met de lenspomp kon worden bijgehouden. Steeds lenzend werd op 16 december veilig Kopenhagen bereikt.

1939-12-19: Op 19-12-1939, liggende te Spaarndam, als ZEESTER, zijnde een stoomschip, groot 1075.02 m3 bruto inhoud, volgens meetbrief Groningen d.d. 23-04-1918 no. 2229, door D. Loorbach, scheepsmeter te Amsterdam, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 1955 Z GRON 1939 op het achterschip in het achterschot van de kombuis, 4.90 m. van de hekplaat, 0 m. uit de lengteas , 1.20 m. bovendek. (Opm.: De oude merken 157 Z GRON 1927 zijn verwijderd.)

1940-04-27: Final Fate: 1939 verkocht aan Harm Mulder voor verkoop naar het buitenland. Schip was opgelegd bij Scheepswerf 'Vooruit'. Op 4 okt. 1939 verkocht aan Firma Arthur B. Brown, London. Aankoopprijs: 33.750,-- Nederlandse guldens inclusief de aan boord bevindende onaangebroken proviand, stores en, omdat het hier om een stoomschip betrof, de kolenvoorraad. Na aankoop onderging de ‘ZEESTER’ een survey en ook een verbouwing die door Harm Mulder werd betaald. Hij financierde deze werfbeurt na een lening bij een zestal privé personen in de lande. De meting werd, als gevolg van de verbouwing, vergroot tot 187 BRT. De verkoop werd in december geannuleerd omdat vergunning voor de uitvoer van de koopsom door de Britse autoriteiten werd geweigerd. Vervolgens op 27 februari 1940 verkocht aan O. Andersen, Bergen, Noorwegen maar in april 1940 door de Britse autoriteiten in beslag genomen. Manager John S. Monks. Waarschijnlijk in 1962 gesloopt. (Zie hoofdstuk 28 in het boek 'De schippers Mulder')


Ship Masters Data

Images


Description: 'Amsterdam' 1918
Image type: Photo

Description: Amsterdam 1918
Image type: Photo

Description: Zeester 1918 ex Amsterdam.
Image type: Photo

Description: Zeester 1918 ex Amsterdam.
Image type: Photo

Description: Zeester 1918 ex Amsterdam.
Image type: Photo
Sources