Name ship: AMSTERDAM

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1921
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: Lithgows Ltd., Glasgow, Great Britain
Yardnumber: 741
Date Laid Down:
Launch Date: 1921-00-00
Delivery Date: 1921-11-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Metropolitan Vickers Electrical Company Ltd., Manchester, Great Britain
Engine Type: Steam, Turbine
Number of Cylinders:
Power: 4400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Twee stoomturbines
Speed in knots: 12.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 8670.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4709.00 Net tonnage
Deadweight: 14352.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 791000 Cubic Feet
Bale: 733000 Cubic Feet
 
Length 1: 473.60 Feet (British) Registered
Beam: 65.50 Feet (British) Registered
Depth: 31.70 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 12
Configuration Changes

1927-06-14: Liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 524 Z AMST 1927

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1921-11-00 AMSTERDAM
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NDFL
Additional info:

Date/Name Ship 1936-08-00 AMSTERDAM
Manager: Fratelli Rizzuto, Genova, Italy
Owner: Fratelli Rizzuto, Genova, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genova / Italy
Callsign: IBEC
Additional info:

Ship Events Data

1923-10-16: Het vrachtschip ss. 'Amsterdam' van de KNSM, op weg Antwerpen naar Kingston, loopt als gevolg van een navigatiefout aan de zuidkust van San Domingo aan de grond. Op 25 oktober slaagt men er in om het schip weer vlot te krijgen, na het lossen van de lading cement en ijzer. Bron: 'De Zee' (1924)

1942-10-15: Final Fate: Op reis als troepentransportschip van Messina via Patras naar Tripoli (Lybië) is de ‘AMSTERDAM’ op 15 october 1942 ter hoogte van Homs (kust van Noord-Afrika) met bommen en torpedo’s aangevallen door Britse vliegtuigen. Het gelukte het schip weg te slepen en beschadigd op 16 october 1942 aan de grond te zetten aan het havenhoofd van Homs. Daar werd de ‘AMSTERDAM’ echter op 23 october 1942 door de Britse onderzeeboot HMS ‘UMBRA’ getorpedeerd en ging verloren, terwijl zij aan de grond zat. De juiste plaats van de Britse luchtaanval op 15 october 1942 was 46 mijl, 350° van Misurata.

1973-00-00: EB 03.11.1973: Delfzijl, Het is deze maand 50 jaar geleden, dat het destijds grootste vrachtschip van de Nederlandse koopvaardijvloot het s.s.”Amsterdam“ van de KNSM te Amsterdam, de haven van Delfzijl bezocht om daar 4850 ton chilisalpeter te lossen. Op 29 januari 1923 arriveerde dit zeeschip in de haven: het laadvermogen van de “Amsterdam“ bedroeg 16.000 ton, lengte 494 voet, diepgang volgeladen 101 dm. Vele jaren lang gold deze gebeurtenis als een soort “visitekaartje" voor Delfzijl: het stimuleerde de gunstige reputatie van de haven. Nadien kwamen grotere schepen in de haven,groter laadvermogen dan 16.000 ton, zodat de oude roem van het jaar 1923 in de loop der tijden enigzins ging verbleken. Gedurende de tussen-oorlogsjaren 1919-1939 kwamen vaak depressies voor in de zeescheepvaart. Crisis in de scheepvaart is de consequentie van een dalende conjunctuur ten opzichte van de toestand der wereld-goederenmarkt. Er ontstaat dan een teveel aan tonnage der wereldvloot in verhouding tot de behoefte van het wereld-goederenvervoer. Tijdens de eerste wereldoorlog werden door Nederlandse reders diverse bouworders verstrekt aan Nederlandse werven.
Direct na wereldoorlog 1 werden bovendien nieuwe bouworders gedaan. Een en ander had ten gevolge dat midden in zeescheepvaart-depressies vaak nieuwe koopvaardij eenheden werden afgeleverd, waarvoor in feite geen emplooi meer was. Dit betrof ook dit s.s. “Amsterdam“. Economisch is de KNSM met dit grote vrachtschip nimmer gelukkig geweest.

1988-00-00: EB 01.1988: GROOTSTE VRACHTSCHIP IN 1923. Het jaar 1987 ging voorbij: we schrijven nu januari 1988. Deze maand is het precies 65 jaar geleden, dat de haven van Delfzijl het destijds grootste vrachtschip van de Nederlandse koopvaardijvloot ontving, welke gebeurtenis toen in 1923 aanleiding gaf tot relatief veel publiciteit in positieve zin over Delfzijl en de haven aldaar. Het schip dat wij bedoelden was het turbine-stoomschip “Amsterdam” van de Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij te Amsterdam. Nu geïncorporeerd in de Kon. Nedlloyd Groep. Het karakteristieke zeeschip met z’n dubbele portaalmasten voor en achter de midscheeps, in 1922 gebouwd te Glasgow (Schotland) lengte 473 voet had een laadvermogen van rond 16.000 ton.I nDelfzijl kreeg het schip ligplaats aan de kade, ongeveer ter hoogte van de huidige kadevak B van de Handelskade West. De “Amsterdam” loste te Delfzijl 4850 chilisalpeter, een produkt dat jarenlang een niet onaanzienlijk deel uitmaakte van het totaal te Delfzijl behandelde goederenpakket (in 1922 bedroeg de aanvoer van chilisalpeter ter plaatse 44.179 ton) Zeeschepen van een grootte van de toenmalige “Amsterdam“ 16.000 ton zijn heden ten dage te Delfzijl geen bijzonderheden meer. Toen-in 1923- gaf de ontvangst en behandeling van de grootste eenheid der nationale koopvaardijvloot te Delfzijl plaats en haven een zekere roem-en-eer, die dankbaar werd aanvaard door allen, die destijds daadwerkelijk bij de haven waren betrokken.

Ship Masters Data

Images


Description: Amsterdam 1921.
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: In 1923 lost het s.s. 'Amsterdam' 4850 ton chili-salpeter in de haven van Delfzijl.
Image type: Photo

Description: De AMSTERDAM te Vancouver, een foto, gemaakt op 31 januari 1934 door Walter E. Frost
Image type: Photo
Sources