Name ship: ANDROMEDA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5345431
Nat. Official Number: 1166 Z HAARL 1957
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Handel- & Scheepsbouw Maatschappij Kramer & Booy N.V., Kootstertille, Netherlands
Yardnumber: 15
Sub-contractor Hull: J.E. Verharen, Scheepswerf 'De Rietpol', Spaarndam, Netherlands
Date Laid Down:
Launch Date: 1957-08-10
Delivery Date: 1957-11-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM nr. 3026/015 Type (320x480)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 235.00 Net tonnage
Deadweight: 500.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 785 Cubic Meters
Bale: 739 Cubic Meters
 
Length 1: 50.22 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.69 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.79 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.97 Meters Depth, moulded
Draught: 2.58 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-06-05 ANDROMEDA
Manager: Muller & Reitsma N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Maarten Moerman, Schiedam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCQQ
Additional info:

Date/Name Ship 1962-02-22 SUPERIOR PRODUCER
Manager: Rederij L. Remeeus N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Rederij L. Remeeus N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PHVG
Additional info:

Date/Name Ship 1966-01-07 SUPERIOR PRODUCER
Manager: Superior International, Im- en Export van Land- en Tuinbouwproducten Holland N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Superior International, Im- en Export van Land- en Tuinbouwproducten Holland N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PHVG
Additional info:

Date/Name Ship 1967-04-11 SUPERIOR PRODUCER
Manager: Norfolk Lijn N.V., The Hague, Netherlands
Owner: Norfolk Lijn N.V., The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PHVG
Additional info:

Date/Name Ship 1970-11-13 SUPERIOR PRODUCER
Manager: Beiramar Transport Company S.A., Panama, Panama R.P.
Owner: Beiramar Transport Company S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1973-00-00 SUPERIOR PRODUCER F.A.
Manager: Pan-Ven Line S.A., Panama, Panama R.P.
Owner: Pan-Ven Line S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1957-06-15: Op 15-06-1957 als "Andromeda", bouwnr. 15 op de scheepswerf van Handel- en Scheepbouw Mij. Kramer en Booij, gev. te IJmuiden, zijnde een stalen motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Spaarndam, door F.J. de Vries, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, voorlopig van brandmerk 1166 Z HAARL 1957 voorzien door het inbeitelen op het achterschip in frontschot kampanje 13.50 m. uit hekplaat, 00 m. uit de lengteas en 0.65 m. uit trunckdek.

1957-10-29: Op 29-10-1957 als "Andromeda", zijnde een motorschip, metende 1132.21 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 10806 d.d. 28-10-1957, liggende te Kootstertille, door J. Frik, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, defenitief van brandmerk 1166 Z HAARL 1957 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje 4.75 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit de lengteas en 1.42 m. uit dek.

1957-11-09: NvhN 09-11-1957: Proefvaart m.s. Andro Meda. Op de Waddenzee heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Andro Meda. dat werd gebouwd voor rekening van de heer R. Moerman te Rotterdam. Het casco werd gebouwd bij Scheepswerf De Rietpol van de Handel- en Scheepsbouw Mii. Kramer en Booy N.V. te Spaarndam, terwijl de afbouw geschiedde bij de Handel en Scheepsbouw Maatschappij Kramer en Booy N.V. te Kootstertille (Fr.) De Andro Meda is van het gladdektype. meet plm. 510 ton d.w (plm. 400 b.r.t.) en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a 49.50 m lengte tussen de loodlijnen 45 m. breedte op de spanten 7.75 m en holte 3.25 m De beladen diepgang is plm. 2.90 m. De voortstuwing geschiedt door een 500 pk motor afgesteld op 400 pk. waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 10 ¾ knoop. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de grote kustvaart (letter F )
Leeuwarder courant 09-11-1957: Kustvaarder „Andromeda" maakte proefvaart. Gisteren heeft het 510 ton d.w. metende motorkustvaartuig „Andromeda" op de Waddenzee een geslaagde proefvaart gehouden. De scheepswerf van Kramer en Booy heeft het schip opgeleverd aan de opdrachtgeefster, de rederij Moerman te Rotterdam. Het casco van dit sierlijke motorschip werd gebouwd op de werf „De Rietpol" te Spaarndam eveneens van Kramer en Booy doch afgewerkt aan de werf de Kootstertille. De „Andromeda" is van het gladdektype en is technisch modern uitgerust, o.a. met radio-telefonie, echolood en richtingzoeker. Het heeft voorts twee stalen masten met laadbomen van een hijsvermogen van twee ton. De voortstuwing geschiedt door een 500 pk MWM motor.

1959-05-14: NvhN 14-05-1959: Wegens diefstal op kustvaarder. Assenaar en Wildervanker kregen één maand. (Van onze Rotterdamse correspondent) De Rotterdamse Politierechter heeft de 31-jarige kapitein J. B. uit Assen en de 27-jarige eerste machinist H. G. V. uit Wildervank wegens diefstal elk ƒ 300 boete subs. één maand hechtenis opgelegd, zomede zes maanden gevangenisstraf voorwaardelijk met drie jaar proeftijd. B. en V. hadden zich in het vorige najaar twee elektromotoren toegeëigend, deel uitmakend van de lading van de kustvaarder Andromeda. Het O.M. had tegen hen elk twee maanden gevangenisstraf onvoorwaardelijk geëist.

1959-06-19: Het Vrije Volk 19-06-1959: Fel brandje op kustvaarder snel geblust. Twee agenten van de Rotterdamse politie hebben vanmorgen tegen zes uur een fel brandje ondekt aan boord van de kustvaarder “Andromeda” (460 ton d.w.), dia aan de Parkkade lag. De agenten waarschuwden de nog slapende bemanning en alarmeerden de brandweer. Met twee nevelstralen, een lagedrukstraal van een autospuit en van de blusboot Havendienst IV was de brandweer de brand na een kwartier meester. De kombuis en de messroom van het schip waren uitgebrand. De oorzaak van de brand is nog niet bekend. De “Andromeda” is eigendom van de heer M. Moerman te Rotterdam, kapitein is de heer J. Bakker uit Assen. De coaster was donderdag in Rotterdam gearriveerd en zou vandaag voor lading naar de Lekhaven gaan.

1962-02-22: Op 22-02-1962 wordt het schip verkocht aan de Noord Nederlandsche Scheepswerven N.V. gevestigd te Groningen en op dezelfde dag doorverkocht aan L. Remeeus N.V. te Rotterdam.

1970-11-18: Het Vrije Volk 18-11-1970: Twee schepen verkocht. Rotterdam— Het Nederlandse motorkustvaartuig “Superior Producer” van de Norfolk Lijn N.V. te Scheveningen is verkocht naar Panama. Het schip is inmiddels aan de nieuwe eigenaar overgedragen en zal volgende week onder de oude naam naar West-Indië vertrekken. Tevens is het ms. “Milo”, een openshelterdecker, toebehorend Seven Seas Shipping Corporation in Monrovia, eveneens verkocht naar Panama. Het schip wordt deze week te Durban overgedragen.

1977-09-30: Final Fate: Bij het verlaten van Willemstad (Curacao) op weg naar Pampatar (Venezuela) maakte het schip, waarschijnlijk ten gevolge van een verkeerde belading, zware slagzij. Na een aantal vergeefse pogingen haar weer op te richten werd ze circa 500 meter buiten de haveningang gesleept en zonk daar ongeveer 200 meter uit de kust in circa 30 meter diep water. De lading bestond uit wisky, flessen parfum, kleding en tassen. Het schip lag er in 1997 nog en is een gewild duikersdobject.

Amigoe 01-10-1977; "Strandjutters" niet geverbaliseerd. Panamees schip gezonken. Willemstad - De douane en de politie hadden gistermiddag de grootste moeite de aangespoelde dozen met kleding uit handen van gretige "strandjutters" te houden. Men sprong zelfs in zee om maar iets van de lading van het gezonken schip de Superior Producer te pakken te krijgen. Niemand kreeg echter een proces-verbaal. Onder zachte dwang werd men verzocht de pakken en dozen in te leveren. Het schip dat vlak voor de kust bij Holiday Inn moeilijkheden kreeg was om ongeveer half een 's middags de haven uitgevaren op weg naar Santa Margarita. Omdat het gevaarlijk begon te kapseisen, gaf de kapitein opdracht een gedeelte van de lading, dat niet goed gestouwd zou zijn, over boord te zetten. Dit mocht niet baten. Ook de pogingen van de havensleepboot de boot weer recht te trekken, leverde geen resultaat op. Het Panamese 390 ton metende schip had een lading van twee Hindoestaanse lokale handelaren aan boord. Volgens hen zou deze niet verzekerd zijn. De bemanning, negen man in totaal, van Venezolaanse, Equatoriaanse en Colombiaanse nationaliteit kon op tijd het zinkende schip verlaten. Het duurde ongeveer drie uur voordat de Producer in de diepte verdween. Volgens de politiewoordvoerder is de bemanning door een bootje van de havenpolitie opgepikt. De kapitein was zoals gebruikelijk de laatste die van boord ging. Het op de bodem van de zee liggende schip vormt geen gevaar voor de scheepvaart. Of het geborgen zal worden en wanneer dat dan zal gebeuren is nog niet bekend. Tot laat in de middag was het verkeer in Otrabanda gestremd vanwege de vele nieuwsgierigen. Gedeputeerde Augustin Diaz van Havenzaken vertelde de Amigoe dat er even gevaar had gedreigd dat de installaties van de KAE beschadigd zouden worden door vrijkomende olie. Duikers werden ingeschakeld om de vaten te controleren en eventueel beter te sluiten zodat er geen tweede ramp zou ontstaan. Willemstad - De bemanning heeft het gevaarlijk kapseisende Panamese schip dat gistermiddag voor de kust van Curacao zonk nog niet verlaten. Om half vier verdween de Superior Producer in de golven ondanks pogingen het schip weer recht te krijgen, ondermeer door de lading over boord te zetten.
Amigoe 03-10-1977: Duiken naar Produce verboden. Willemstad - Het gezonken schip de Superior Producer heeft nog steeds zijn aantrekkingskracht niet verloren. Zondag waren duikers op de plek waar het schip in de diepte was verdwenen bezig met het naar boven halen van kisten. Naar verluidt zou het schip ook wiskey bevatten, de Havenmeester wijst eenieder er op dat ook duiken naar het gezonken motorschip ten strengste verboden is. Niet alleen zijn de goederen in het schip eigendom van de rechtmatige eigenaar; het is er ook erg gevaarlijk.
Amigoe 04-10-1977: Haai in jeans. Willemstad - Gedeputeerde Frank Rozendal van Algemene zaken gaf gisteren de Reinigingsdienst een pluimpje voor het goede werk van de afgelopen dagen op het Rif na het zinken van het schip Superior Producer. De aangespoelde artikelen werden opgeruimd voordat ze de installaties van de waterfabriek op Mundu Nobo lieten verstoppen. Deze artikelen bestonden voornamelijk uit kleren en plastic voorwerpen. Als aanvullende informatie werd de pers meegegeven (een bevestiging hiervan was vanmorgen niet te krijgen) dat de vissers van Rif gisteren een haai hebben gevangen gekleed in jeans.
Amigoe 10-10-1977: TOD verricht politioneel onderzoek. Kogel doorboorde plezierboot op Rif. Willemstad- Door nog onbekenden is gisteravond geschoten op een plezierboot waarin zich op dat moment zeven mensen bevonden. Een kogel doorboorde de boot, maar niemand van de opvarenden raakte gewond. De Technische Opsporingsdienst van de politie (TOD) heeft de boot vanmorgen in beslag genomen voor een grondig onderzoek. De politiewoordvoerder wist vanmorgen niet te vertellen wie de schoten heeft gelost, maar wist met grote zekerheid te zeggen dat dit in elk geval niet is gebeurd door de politie. Het incident deed zich voor in de nabijheid van het verleden week gezonken schip Superior Producer. Gisteravond rond half zeven kwamen de opvarenden van de plezierboot aangifte doen bij de recherche van schoten die op hen waren gelost. Naar vermoed wordt, kwamen de schoten uit de richting van het schip "Elisabeth" dat voor anker ligt bij de gezonken Superior Producer. De recherche heeft de opvarenden van de plezierboot gehoord en de Havenpolitie heeft zich daarna ook met een onderzoek bezig gehouden. Gebleken is dat een kogel de boot doorboord heeft en daarbij rakelings langs een van de opvarenden is gegaan. Kaliber; DeTechnische Opsporingsdienst heeft vanmorgen de boot in beslag genomen voor een diepgaand onderzoek. Inmiddels heeft de politie al kunnen concluderen dat de kogel niet uit een politiewapen is gekomen, omdat het een kogel betrof van een ander kaliber. Van de kant van de Havenpolitie werd als aanvullende informatie verstrekt dat er in totaal zeventien eigenaren zijn van de lading aan boord van het gezonken schip. Omdat grote delen van de lading niet meer bruikbaar zijn hebben de meeste eigenaren afgezien van verdere aanspraak op de artikelen. Alleen ongeveer vier eigenaren van spullen die niet bederven, zoals drank, hebben wel aanspraak gemaakt op hun eigendommen in het schip dat onder de zeespiegel ligt voor het Rif. Deze eigenaren hebben het schip "Elisabeth" ingeschakeld om die spullen op te duiken. Van de havenmeester heeft dit schip toestemming gekregen om te laten duiken bij het schip, iets wat voor elk ander verboden is. Het schip Elisabeth staat onder toezicht van de douanerecherche. De politie-autoriteiten hebben nog geen onderzoek ingesteld bij deze douanerecherche om te zien of zij soms geschoten heeft op de boot of opvarenden van het schip. Op de plezierboot zijn geen artikelen aangetroffen die afkomstig zijn van het gezonken schip. Smokkelschip; Gistermiddag heeft de douane-recherche diverse malen te kennen gegeven aan mensen die zich dicht in de buurt van het schip bevonden dat zij zich moesten verwijderen. Daarbij is volgens de politiewoordvoerder niet geschoten zoals wordt gemeend, maar wel gezegd dat anders zou worden geschoten. De politie-woordvoerder, de heer Haime Cosster, zei dat de politie niet op de hoogte is van iemand door een schot van de douane gewond zou zijn geraakt in het been. Omdat in verschillende kringen gezegd wordt dat het schip Superior Producer een smokkelschip is zei de politie-woordvoerder hierover weinig anders te kunnen zeggen dan dat door de opvarenden van dit schip niet gesmokkeld werd voor zover de politie dit kan nagaan. Alles zou precies volgens de hier geldende regels zijn gegaan. Of in het land van bestemming, dat wil zeggen Venezuela of Colombia, gesmokkeld wordt is iets wat dan toch buiten de competitie van de Antilliaanse douane- autoriteiten valt.
Amigoe 15-10-1977; Onderzoek naar herkomst geloste schoten ingang. Wegslepen Superior Producer naar grote diepten gewenst. Willemstad - Havenmeester Elsio Sint Jago vertelde de Amigoe dat het gezonken schip Superior Producer niet zal worden opgeblazen, maar wanneer die leeg is, worden weggesleept naar alle waarschijnlijkheid naar grotere diepten. Van de kant van de politie kon nog geen mededeling worden gedaan over het onderzoek naar de schoten die enkele dagen geleden gelost zijn op mensen die zich in de buurt van het schip begaven. De officier van justitie heeft een diepgaand onderzoek gelast. In een gesprek dat de Amigoe had met havenmeester over gevaar van vervuiling van de zuidkust van Curacao door olie die ligt opgeslagen in het schip Superior Producer, zei de heer Sint Jago dat donderdag nog duikers waren ingeschakeld om na twee weken nogmaals te controleren of de olievaten goed zijn afgesloten. Volgens de havenmeester zijn er geen andere stoffen aan boord die gevaar kunnen opleveren wanneer zij vrij zouden komen. Zoals bekend is de vrees dat wanneer de aanwezige olie in het schip vrij dit nadelige gevolgen zal hebben voor de installatie van de waterfabriek KAE op Mundo Nobo-. De heer Sint Jago wist ook te melden dat gewacht wordt totdat de onderhandelingen over verzekering en dergelijken van de nog niet naar boven gehaalde ladingen helemaal zijn afgerond. Wanneer het schip volkomen leeg is of dat de artikelen helemaal worden vrijgegeven, zal door de Curacaose havenautoriteiten pas iets gedaan kunnen worden met het schip en zeker niet opblazen. Op dat moment, zo vertelde de heer Sint Jago, zal de olie uit het schip worden gehaald en is het de wens van de havenmeester het schip door middel van sterke sleepboten verder de zee in te trekken. Op dit moment ligt het schip op een soort plateau. "Als het schip vijftig meter ongeveer verder zou komen, te liggen verdwijnt hij voor de eeuwigheid en zullen wij op Curacao nooit meer iets van de Superior Producer horen", zei de havenmeester. De heer Leo Prinsen van de Havenpolitie zei vooralsnog geen mededelingen te kunnen doen aangaande het onderzoek naar de schoten die eerder deze week zijn gelost in de buurt van het schip. Hij zei voorzichtig te zijn met het geven van informatie nu dat de officier van justitie interesse heeft getoond in het resultaat van dit onderzoek. Zoals bekend is een motorboot doorboort door een kogel en is een jongeman in zijn voet gewond geraakt toen op hem geschoten werd. Deze jongeman die eergisteren aangifte deed bij de recherche, heeft zich eveneens tot officier van justitie mr K.J. Meijring gewend. De officier van justitie heeft hem gezegd dat de uitslag van het politioneel onderzoek moet worden afgewacht. Deze jongen vertelde de Amigoe gisteren overtuigd te zijn en bewijzen te hebben dat hij gewond is geraakt door een kogel uit het geweer van een douanier.

1988-11-23: Amigoe 23-11-1988; Duikerstijdschrift 'Skindiver': Ook wrakken hebben charme. Terwijl de autowrakken langs wegen en zichtbaar in tuinen, tijdens een grote campagne van de overheid vrijwel allemaal zijn opgeruimd, omdat dit onder meer voor de toeristen een onaangenaam gezicht is, zijn de wrakken onder water, juist aantrekkelijk voor toeristen. Duiktoeristen wel te verstaan, die steeds vaker bij het bepalen van hun vakantie- bestemming, nagaan of daar wel een wrak aanwezig is. Onder de kop 'Caribbean Wreck Dives' besteedde het bekende duikers- tijdschrift 'Skindiver' uitgebreid aandacht aan de wrakken die duikers in het Caribisch gebied in de wateren kunnen aantreffen. Dat varieert van schepen uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog, tot een vliegtuig en zelfs een stoomlocomotief. In de wateren rondom de Bahamas liggen de meeste wrakken: het is ook daar — bij het eiland N. Eleuthera— dat men plaats kan nemen in de onderwater- locomotief. Ook Curacao en Aruba worden genoemd. Op Curacao zijn er twee wrakken te vinden. Het loodsbootje bij de ingang van Caracasbaai, en de 'Superior Producer' voor de kust ter hoogte van het Holiday Beach hotel. In het artikel wordt uitgelegd dat een duik op de 'Superior Producer', een vrachtschip dat tussen Venezuela en Curasao opereerde en in oktober 1977 voor de haven zonk, met name zo aantrekkelijk is door de helderheid van het water. Uiteraard wordt de begroeiing van koralen op het schip aangeprezen en de aanwezigheid van vis. Aantrekkelijk van het loodsbootje, dat sinds 1978 op de zeebodem ligt, is het feit dat dit ook voor snorkelaars toegankelijk is. Het bootje ligt namelijk heel ondiep en is volgens Skindiver' "een plaatje uit een sprookjesboek". Duikers kunnen hier prachtige foto's maken, meldt het tijdschrift verder.

1989-12-15: Amigoe 15-12-1989: Niet zo geschikt. Naar het oordeel van Huisman is de kust van Curacao eigenlijk ook niet geschikt voor het afzinken van scheepswrakken. Overigens zou onderzoek uitgewezen hebben dat er op minstens drie andere lokaties op Curacao wel een schip neergelaten kan worden, waaronder het gebied voor het Princess Beach. De vraag is echter of het dan nog een serviceclubproject zou zijn, daar in het oorspronkelijke plan de Stella Rigel in de nabijheid van het Dive Hotel geplaatst zou worden dat vernoemd is naar de Lions. Er zal geen sprake zijn van het uitwijken naar andere locaties omdat met Carmabi is overeengekomen dat alleen Seaquarium als locatie bestudeerd zou worden. Bovendien is er alleen vergunning gevraagd en verkregen van het Bestuurscollege voor die ene plek. Voor een alternatieve laatste rustplaats van de Stella Rigel moet een nieuwe aanvraagprocedure gestart worden en daar hebben de Lions weinig trek in, zo gaven zij gisteren te kennen. Kleiner wrak. Het plan om een boot tot zinken te brengen voor Seaquarium hebben de Lions niet geheel laten varen. Een ander duikoefenobject zou wel afzinkbaar zijn, mits het kleiner is. Het idee van een kleine scheepswrak is echter omgeven door een heleboel 'ifs en het Stella Rigel comité maakte gisteren niet de indruk binnenkort te zullen beginnen aan een nieuw duikproject. Voorlopig zal de liefhebber van wrakken het dus moeten doen met de SUPERIOR PRODUCER in de wateren voor Holiday Beach. Woensdagavond kreeg de verkoop van de Stella Rigel zijn beslag. Voor hoeveel gulden het voor een symbolisch bedrag geschonken asfaltschip in Colombiaanse handen is overgegaan, wilde men donderdag nog niet bekendmaken. Wel zei Smalen tegenover mensen van de pers dat de opbrengsten uit de verkoop voor 'duikdoeleinden' aangewend zullen worden.

Ship Masters Data

Images


Description: Andromeda 1957
Image type: Photo

Description: 'Andromeda'
Image type: Photo

Description: 'Superior Producer' (ex 'Andromeda')
Image type: Photo

Description: Superior Producer 1957 (ex Andromeda)
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

NNO 091157
Proefvaart m.s. ANDROMEDA.
Op de Waddenzee heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig ANDROMEDA, dat werd gebouwd voor rekening van de heer R. Moerman te Rotterdam. Het casco werd gebouwd bij Scheepswerf De Rietpol van de Handel- en Scheepsbouw Mij. Kramer en Booy N.V. te Spaarndam, terwijl de afbouw geschiedde bij de Handel- en Scheepsbouw Maatschappij Kramer en Booy N.V. te Kootstertille (Fr.). De ANDROMEDA is van het gladdek type, meet plm. 510 ton dwt (plm. 400 brt.) en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 49,50 m, lengte tussen de loodlijnen 45 m, breedte op de spanten 7,75 m en holte 3,25 m. De beladen diepgang is plm. 2,90 m. De voortstuwing geschiedt door een 500 pk motor, afgesteld op 400 pk, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 10¾ knoop. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de grote kustvaart (letter F.)