Name ship: ANDROMEDA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1966
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 6614372
Nat. Official Number: 720 Z LEEUW 1966
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: Three masts
Rig: 4 derricks
Lift Capacity: 2 x 3-5 and 2 x 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Handel- & Scheepsbouw Maatschappij Kramer & Booy N.V., Kootstertille, Netherlands
Yardnumber: 141
Date Laid Down:
Launch Date: 1966-05-27
Delivery Date: 1966-08-31
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 4-384-933/940 Type RBVM545 (320x450)
Speed in knots: 13.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 306.00 Net tonnage
Deadweight: 1317.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 3584 Cubic Meters
Bale: 3171 Cubic Meters
 
Length 1: 80.34 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 75.14 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 11.72 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.60 Meters Depth, moulded
Draught: 4.496 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1967-00-00: Closed shelterdekker GRT 1450, NRT 983, TDW 1968

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1966-08-31 ANDROMEDA
Manager: Kustvaartbedrijf M. Moerman, Schiedam, Netherlands
Owner: V.o.F. Rederij Andromeda, Schiedam, Netherlands
Shareholder: Maarten Moerman (50%, later 55%), N.V. Poromoka (25%, later 20%) en Jurrien Bakker (Assen) (25%), Schiedam
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands
Callsign: PCRJ
Additional info:

Date/Name Ship 1968-11-20 GRECIAN
Manager: Kustvaartbedrijf M. Moerman, Rotterdam, Netherlands
Owner: Rederij Andromeda C.v.o.A., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder: Maarten Moerman, Schiedam
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJMA
Additional info:

Date/Name Ship 1974-12-00 SELA
Manager: Hafskip H/f, Akureyri, Iceland
Owner: Hafskip H/f, Akureyri, Iceland
Shareholder:
Homeport / Flag: Akureyri / Iceland
Callsign: TFBG
Additional info:

Date/Name Ship 1980-00-00 GHADA
Manager: Amin Kawar & Sons, Bukarest, Rumania
Owner: Blue Mediteranean Shipping Company Ltd. S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3368
Additional info:

Date/Name Ship 1983-00-00 JARASH
Manager: Tawfiq Amin Kawar, Aqaba, Jordan
Owner: Tawfiq Amin Kawar, Aqaba, Jordan
Shareholder:
Homeport / Flag: Aqaba / Jordan
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1985-00-00 JARASH
Manager: Middle East Ship Management Services (P.) Ltd., Bombay, India
Owner: Kawar Egypt Shipping Company, Port Said, Egypt
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Said / Egypt
Callsign: SSAJ
Additional info:

Date/Name Ship 1996-06-00 MARIAM
Manager: Delta Navigation Ltd., San Lorenzo, Honduras
Owner: Delta Navigation Ltd., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1997-05-00 SAFAGA ISLAND
Manager: Suez Navigation Corporation, Belize City, Belize (British Honduras)
Owner: Suez Navigation Corporation, Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3ZD9
Additional info:

Date/Name Ship 2001-01-00 LADY O
Manager: Unknown, Nuku 'Alofa, Tonga
Owner: Unknown, Nuku 'Alofa, Tonga
Shareholder:
Homeport / Flag: Nuku 'Alofa / Tonga
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 2004-10-00 LADY O
Manager: Unknown, Wonsan, Korea (North)
Owner: Unknown, Wonsan, Korea (North)
Shareholder:
Homeport / Flag: Wonsan / Korea (North)
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1966-05-27: Op 27-05-1966 als "Andromeda", bouwnr. 141 van scheepswerf N.V. Kramer en Booy te Kootstertille, zijnde een motorschip in aanbouw, metende onbekend, liggende te Kootstertille, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, voorlopig van brandmerk 720 Z LEEUW 1966 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het midden dekhuis op spant 64, 43.90 m. uit hekplaat, 1.40 m. uit de lengteas en 1.40 m. uit dek.

1966-06-25: NvhN 25-06-1966: Tewaterlating m.s. Andromeda. Bij de Handel- en Scheepsbouw Mij. Kramer en Booy N.V. te Kootstertille (Fr.) heeft de tewaterlating plaats gehad van het nieuwe motorkustvaartuig „Andromeda", dat wordt gebouwd voor de Rederij Moerman te Rotterdam. De „Andromeda" is een open shelterdekker en meet 1320 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een 1400 Pk Deutz motor. De kiel werd gelegd voor een shelterdekker van 2700 ton d.w. voor Westduitse rekening.

1966-08-17: Op 17-08-1966 als "Andromeda, zijnde een motorschip, metende 1416.39 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 13985 d.d. 15-08-1966, liggende te Kootstertille door J. Spakman, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, defenitief van brandmerk 720 Z LEEUW 1966 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het shelterdek 9.98 m. uit hekplaat, 3.52 m. uit de lengteas en 1.47 m. uit dek.

1966-08-26: Leeuwarder Courant 26-08-1966: Grootste schip vandaag door de Friese kanalen. Motorschip „Andromeda": 80 meter lang en 11,70 breed (brug 12 meter) Het grootste schip, dat tot nu toe het Prinses Margrietkanaal en het Van Harinxmakanaal heeft bevaren, heeft vanmorgen om half zes zijn ankers gelicht voor de scheepswerf van Kramer en Booy te Kootstertille en is, getrokken door twee sleepboten, vertrokken naar Harlingen, waar het schip blijft liggen totdat volgende woensdag de proefvaart wordt gehouden. Het is het motorvrachtschip Andromeda van 499 ton, gebouwd voor rekening van de gelijknamige rederij te Rotterdam. Het opmerkelijke van dit schip, dat nog net beneden de 500 ton is gehouden is, dat het niettemin een opmerkelijke lengte heeft, namelijk ruim 80 meter, terwijl de breedte 11.70 bedraagt en het schip 6.60 meter hol is. Het is een shelterdekker, maar mag geen coaster genoemd worden, daar het zich niet tot de kustvaart behoeft te beperken en dat ook niet zal doen. De Andromeda — in het fraaie interieur is een versiering aangebracht, die het sterrenbeeld van die naam toont — is uitgerust met een motor van 1350 pk en heeft een girokompas, radar, echolood en automatische piloot. De verblijven zijn alle. in. de bovendekste opbouw ondergebracht, terwijl de ruimen worden gesloten met Mac Gregor-stalen luiken, waardoor presseningen overbodig zijn. Het schip bevat drie masten (met vier bomen). De Andromeda is het 37ste schip, dat de werf Kramer en Booy in Kootstertille in de 10 jaar van zijn bestaan heeft afgeleverd. In aanbouw is voor Duitse rekening een schip van hetzelfde type, terwijl voor Nederlandse rekening opdracht is ontvangen voor de bouw van een containerschip. Het gehele personeel van de nv telt nu 140 man, hetgeen neerkomt op een niet onbelangrijke groei in de loop der laatste jaren. In een gesprek met de heren Kramer jr en sr legden zij er de nadruk op, dat hun bedrijf zich heeft toegelegd op specialisatie en daarvan in een overigens voor de scheepsbouw niet zo hoopvolle tijd de vruchten plukt. De Andromeda (kan zonder „kantroeren" de bruggen in de route naar Harlingen passeren, al is er uiteraard veel stuurmanskunst nodig om de tweede spoorbrug (de meest westelijke) bij Leeuwarden, die slechts 11.90 m doorvaartbreedte heeft, te passeren. Men moet bij het bedrijf rekening houden met het feit, dat de schepen de laatste jaren voortdurend groter worden. De doorgang van de bruggen in Friesland is doorgaans 12 meter en voorlopig is dat de breedtemaat waar Kramer en Booy nv bij haar produkten niet boven kunnen gaan.

1999-04-02: Onderweg van Constanza, Roemenië naar Damietta, Egypte in de bestemmingshaven in aanvaring gekomen met de 'Junior M'. Het schip liep geringe schade op.

2005-01-17: Final Fate: Met een lading van 700 ton staal onderweg van Chalkida naar Istanbul in een zware storm 40 graden slagzij opgelopen en gezonken bij de Griekse kust (Khios) op 16 mijl ten noorden van het eiland Psara in pos. 38.50. N – 24.40. O. 3 opvarenden zijn gered. De zoektocht naar de andere 7 werd 20-01-2005 gestaakt en zij worden vermist.

Ship Masters Data

Images


Description: Andromeda 1966
Image type: Photo

Description: Andromeda 1966.
Image type: Photo

Description: 'Grecian' (ex 'Andromeda')
Image type: Photo
Sources