Name ship: ANGELA SMITS

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1980
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 7712066
Nat. Official Number: 16194 Z ROTT 1980
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck closed
Masts: Gearless
Rig: 2 cranes
Lift Capacity: 25-50 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Netherlands
Yardnumber: 401
Date Laid Down: 1980-04-09
Launch Date: 1980-09-12
Delivery Date: 1980-11-04
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 2500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 26385 Type 8MU453AK (320x420) 200 rpm.
Speed in knots: 12.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3971.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2438.00 Net tonnage
Deadweight: 7800.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 98.10 Meters Length overall (Loa BB)
Length 2: 89.36 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 17.10 Meters Breadth, extreme
Depth: 10.16 Meters Depth, moulded
Draught: 8.395 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1980-11-04 ANGELA SMITS
Manager: Genchart B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Marinus Smits, Rodøvre, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCQM
Additional info:

Ship Events Data

1980-10-30: Op 30-10-1980 als "Angela Smits", zijnde een motorvrachtschip, metende model I 11250.51 m3, model, IB 6820.25 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 19663 en 19664 d.d. 21-10-1980, liggende te Slikkerveer, door A.H. Westerduin, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 16194 Z ROTT 1980 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis op de kampanje 3.11 m. uit hekplaat, 2.00 m. uit de lengteas en 1.53 m. uit dek.

1986-02-26: Final Fate: Ten gevolge van schuiven van de lading tijdens zeer slecht weer na slagzij door de bemanning verlaten en gezonken 140 mijl ten zuidwesten van Brest, in pos. 47.38.N -07.36.W. Ze was met en lading ammoniumnitraat onderweg van Porsgrun, Noorwegen naar Port Alma, Australië. Negen opvarenden werden gered door Franse vissersschepen, de overige later door een helicopter.
De Telegraaf 27-02-1986: Nederlands schip in Golf van Biscaje in de problemen. Van onze Rotterdamse redactie. Rotterdam, donderdag. Sleepboten van diverse nationaliteiten zijn de afgelopen nacht gearriveerd bij de Nederlandse kustvaarder Angela Smits, die gisteren in de Golf van Biscaje in moeilijkheden kwam. Een poging van de Nederlandse officieren om het slagzij makende schip naar de Franse havenplaats Brest te varen, leed schipbreuk. Halverwege de reis moesten de officieren het schip verlaten. Ze werden met een helikopter naar de wal gebracht. Vanaf dat moment dreef de Angela Smits stuurloos rond. Het was gisteravond laat onbekend, of het schip ook toen nog drijvende was. Nitraat. Toen de coaster (7000 ton), onderweg van Noorwegen naar Australië met zakken nitraat, in de Golf van Biscaje in de problemen kwam, liet kapitein Wim Nolten uit Delfzijl de negen buitenlandse bemanningsleden (Spanjaarden en Portugezen) eerst van boord gaan. De vier Nederlandse officieren bleven achter. Enkele vissersschepen en een helicopter bleven stand by. De Angela Smits kon echter de terugtocht naar Brest (140 mijl varen) niet voltooien. De slagzij werd steeds groter en de bemanning moest het vaartuig verlaten. Er deden zich bij de reddingen geen persoonlijke ongelukken voor.

1986-02-27: Het Vrije Volk 27-02-1986: Opvarenden coaster van boord gehaald. Rotterdam. — De Rotterdamse rederij Genchart verkeert nog altijd in onzekerheid over de in problemen geraakte kustvaarder Angela Smits. Het schip werd gisteren in de Golf van Biskaje door de opvarenden verlaten toen het zware slagzij maakte. De dertien bemanningslederi — vier Nederlanders en negen Spanjaarden en Portugezen — zijn door visserboten en een helikopter van boord gehaald. Reddingspogingen van sleepboten hebben nog niets opgeleverd. Volgens, een woordvoerder van Genchart heeft de rederij nog geen contact gehad met de bemanning. De kustvaarder, met zakken nitraat op weg van Noorwegen naar Australië, drijft volgens de laatste berichten stuurloos op 140 mijl ten zuidwesten van de Franse haven stad Brest.

1986-03-01: Limburgsch dagblad 01-03-1986: Schip. De Nederlandse kustvaarder Angela Smits van de Rotterdamse rederij Genchurt Vof, die woensdag in de Golf' van Biscaje werd verlaten door zijn bemanning, moet als verloren worden beschouwd. Het schip is vrijwel zeker gezonken. Vanuit een vliegtuig heeft de Franse kustwacht donderdag- avond twee lege sloepen en een grote olievlek waargenomen. De schade beloopt in de miljoenen. Schip en lading (5.400 ton nitraat) zijn verzekerd, zei vrijdagmorgen een woordvoerder van de rederij.

1988-05-28: De waarheid 28-05-1988: Nederlands schip tenonder. Veiligheid zeescheepvaart staat op het spel. In februari 1986 verging het Nederlandse schip de „Angela Smits" in de Golf van Biskaje. Een incident? Was de bemanning te klein of niet deskundig genoeg? Vooruitlopend op een verandering in de wetgeving voer het schip al met een beperkt aantal bemanningsleden. Het is misschien niet bewijsbaar dat het varen gevaarlijker is geworden, maar de veiligheid is de laatste jaren zeker niet bevorderd. Door Ronald Albers. De Angela Smits vertrok op 22 februari uit Heroya in Noorwegen. De reis zou via het Panama- kanaal naar Port Alma in Australië voeren. Zo ver kwam het echter niet. Toen het schip uit de haven vertrok was het weer nog goed. In het Engelse Kanaal sloeg het een paar dagen later echter om. De zee werd steeds hoger en het schip begon te slingeren. lets verderop ging het verkeerd; de lading ging schuiven. Bij het laden van het schip waren fouten gemaakt. Bij het stuwen van de zogenaamde big-bags was wanruimte ontstaan. De hoge zee leidde tot het bijna onvermijdelijke. Door het schuiven van de lading viel het schip zo'n 10 a 15 graden scheef naar stuurboord. Vervolgens werd een fatale fout gemaakt. In een poging het schip weer recht te krijgen, werd een ballasttank volgepompt. De Angela Smits kwam inderdaad omhoog maar sloeg direct door naar bakboord. Het gevolg was dat het schip 50 graden slagzij maakte. Het dek, de luiken en andere openingen, zoals luchtkokers, maakten hierdoor water. Voor de kapitein was dit reden om het bevel „schip verlaten" te geven. Een deel van de bemanning verliet het schip. Zij werden later opgepikt door een Franse vissers- boot. De kapitein, de tweede stuurman, de eerste machinist en de marconist bleven aan boord. Zij zetten koers naar de Franse haven Brest. Maar een dag later was de situatie zo ernstig dat ook zij het schip moesten verlaten. Door de koude zee moesten zij naar een door een helikopter afgeworpen vlot zwemmen. Waarna ook zij naar de kust gebracht konden worden. De Angela Smits werd gebouwd als schip voor de grote handelsvaart. Volgens de wet moet de bemanning voor zulke schepen bestaan uit één kapitein, drie stuurlieden, drie machinisten, allen met een diploma grote handelsvaart, een marconist, een kok en vijf matrozen.
Door een wetswijziging later in het jaar zou de Angela Smits overgaan naar de kleine handelsvaart. Vooruitlopend daarop had minister Smit- Kroes van verkeer en waterstaat de rederij Smits toestemming gegeven om het schip al vast in de kleine handelsvaart in te zetten. Voor de rederij is dat interessant omdat zij dan met een kleinere bemanning mag varen en de bemanningsleden onder een andere en slechtere CAO vallen. Zodoende voer de Angela Smits met slechts twee in plaats van drie stuurlieden. De zeescheepvaart in West- Europa staat al enige tijd in het teken van vermindering van de personeelslasten. De concurrentie van de „goedkope vlag" landen was voor onder andere de Nederlandse reders aanleiding om de omvang van de bemanning op hun schepen sterk te beperken. Ook probeert men de Nederlandse bemanning te vervangen door één uit landen met lagere lonen.Onlangs dreigde dit te gebeuren bij de rederij Primlaks die haar bemanningsleden uit de Philipijnen wilde betrekken. Door een staking konden de Nederlandse bemanningsleden dit voorkomen. Het opleidingsnivo van de buitenlandse zeelieden ligt in veel gevallen onder die van de Nederlanders. Ook dit heeft invloed op de loonkosten. Op schepen als de Angela Smits werkten vroeger veel meer mensen: zon 40 bemanningsleden was ooit normaal. Op Russische en Griekse schepen is dat nog steeds het geval. In hoeverre was de kleine omvang van de bemanning van de Angela Smits verantwoordelijk voor de ondergang van het schip? Volgens een stuurman die zijn naam niet genoemd wil zien, hangt het heel nauw samen. Volgens hem had de kapitein van de Angela Smits, met zijn diploma kleinhandelsvaart, niet voldoende kennis van de stabiliteit van een groot schip als de Angela Smits. Ed Sarton, secretaris van de Federatie van Werknemersorganisaties in de Zeevaart (FWZ) heeft de kapitein van de Angela Smits bij de Raad van de Zeevaart verdedigd. Hij is van mening dat de oorzaak van de scheepsramp niets te maken heeft met het aantal bemanningsleden of hun opleiding. Wat er volgens Sarton mis ging, was dat de stuurman van de Angela Smits een fout maakte bij de stabiliteitsberekening van het schip. De kapitein kan, volgens Sarton, alleen verweten worden dat hij die berekeningen niet gecontroleerd heeft. „De kapitein heeft laten zien dat hij in ieder geval voldoende kennis bezat om de berekening uit te voeren. Zijn opleiding was niet onvoldoende", aldus Sarton.

Ship Masters Data

Images


Description: Angela Smits 1980
Image type: Photo
Sources