Name ship: ANK-T

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1959
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5018105
Nat. Official Number: 1236 Z HAARL 1959
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Netherlands
Yardnumber: 333
Sub-contractor Hull: Scheepswerf C. Meyntjes & Zoon, Antwerp, Belgium
Yardnumber: 277
Date Laid Down:
Launch Date: 1958-11-12
Delivery Date: 1959-06-11
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 540
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz no. 2083/211/218 Type RV8M (320x450)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 326.00 Net tonnage
Deadweight: 848.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 56.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 53.80 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.12 Meters Depth, moulded
Draught: 3.56 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1972-12-00: Nov./dec. 1972 bij Scheepswerf Niestern te Groningen zeven cementtanks (inhoud 60 m3 elk) ingebouwd.

1974-00-00: Bij de IJsselwerf in Rotterdam een nieuwe hoofmotor geplaatst: 4tew 8 cil 660 PK Deutz.

1984-00-00: 1984 nieuwe hoofmotor: 4tew 12 cil 740 PK Caterpillar Type (x).

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1959-06-11 ANK-T
Manager: Scheepvaartkantoor J. Tavenier N.V., Zaandam, Netherlands
Owner: Rederij Motorschip 'Ank-T', Zaandam, Netherlands
Shareholder: J. Tavenier (10.4.1967 Barabara Tavenier-Van der Kolf) 20%, e.a., Zaandam
Homeport / Flag: Zaandam / Netherlands
Callsign: PCQW
Additional info: Aanv. VAN GELDER (J. Vermaas)

Date/Name Ship 1969-02-05 MARITTA JOHANNA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Hendrik Buitenkamp, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFVN
Additional info:

Date/Name Ship 1971-12-17 MARITTA JOHANNA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: N.V. Johanna Transport & Trading Company, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder: Hendrik Buitenkamp, Groningen
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJQT
Additional info: Brandmerk: 1971 C 532

Date/Name Ship 1974-05-27 MARITTA JOHANNA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: H. Buitenkamp B.V., Haren, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHAZ
Additional info:

Date/Name Ship 1974-06-10 RIET
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Jan Paul de Vries, Zuidlaren, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1974-12-29 MERCURIUS
Manager: B.V. Zand- & Grint-Exploitatie Maatschappij 'Holland', Heemstede, Netherlands
Owner: B.V. Zand- & Grint-Exploitatie Maatschappij 'Holland', Heemstede, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heemstede / Netherlands
Callsign: PFYL
Additional info:

Date/Name Ship 1975-04-04 MERCURIUS
Manager: B.V. Scheepsexpoitatiemaatschappij 'Holland', Heemstede, Netherlands
Owner: B.V. Scheepsexpoitatiemaatschappij 'Holland', Heemstede, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heemstede / Netherlands
Callsign: PFYL
Additional info:

Date/Name Ship 1976-05-18 MERCURIUS
Manager: Cebo Marine B.V., Heemstede, Netherlands
Owner: Cebo Marine B.V., Heemstede, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heemstede / Netherlands
Callsign: PFYL
Additional info:

Date/Name Ship 1981-01-08 MERCURIUS
Manager: H.P. Jansen & R. Benenga, H.P., Rotterdam, Netherlands
Owner: GLEN Scheepvaart Maatschappij B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFYL
Additional info:

Date/Name Ship 1988-02-16 MERCURIUS
Manager: Blue Circle Industries P.L.C., London, Great Britain
Owner: Blue Circle Industries P.L.C., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1988-03-00 BC MERCURIUS
Manager: Blue Circle Industries P.L.C., London, Great Britain
Owner: Blue Circle Industries P.L.C., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1959-06-06: Op 06-06-1959 als "Ank-T", zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 1415.75 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 11380 d.d. 25-05-1959, liggende te Slikkerveer, door H. ter Haar, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 1236 Z HAARL 1959 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis 3.25 m. uit hekplaat, 0.55 m. uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.

1965-05-17: NvhN 17-05-1965: Aanvaring benoorden Borkum. Zaanse kustvaarder in mistige nacht geramd. (Van onze redactie te Delfzijl) „Als we geen deklading hadden gehad, hadden we hier nu niet gelegen". Deze woorden van stuurman J. Stam van de Zaanse kustvaarder Ank T. klonken wat nuchter, maar ze werden toch uitgesproken met een onmiskenbare ondertoon van dankbaarheid. We spraken de stuurman gistermiddag in de Delfzijlster haven, ongeveer twaalf uur nadat de met hout geladen kustvaarder op 12 mijl ten noorden van Borkum door een grote Duitse vrachtvaarder was geramd, waarbij het schip een flinke beschadiging en een aanzienlijke slagzij opliep. Stuurman Stam en roerganger H. Voerman hadden in de donkere, mistige nacht vrijwel alleen de forse steven van het ander schip gezien. Flinke slagzij. De 850 ton metende Ank T. van de gelijknamige rederij (scheepvaartkantoor J. Tavenier) was met 286 stander gezaagd hout onderweg van de Zweedse haven Hudiksvall naar Zaandam. Kort na één uur in de nacht van zaterdag op zondag bevonden de uit Wormerveer afkomstige stuurman en de Amsterdamse matroos Voerman zich in de stuurhut. Het schip voer langzaam, omdat er bij de dichte mist in de donkere nacht heel weinig zicht was. „Het andere schip zagen we op onze radar, toen hij ongeveer zes mijl weg was", vertelde ons de stuurman. „We hielden beide onze kant van de route en er was niets in de weg; maar op het laatst kwam hij plotseling op ons af. We hebben toen volle kracht gegeven en hard stuurboord om bij hem weg te komen." Toch raakten beide schepen elkaar. De stuurman en de matroos zagen de steven van het grote schip schuin van achteren komen, waarna de klap volgde. De steven drong zich ongeveer midscheeps in de kustvaarder. „Het moet wel een groot schip geweest zijn. want we zagen de kop ervan nog boven het sloependek", aldus de matroos. Deklast verschoof: Door de enorme klap verschoof de deklast naar stuurboord, naar welke kant het schip zijn slagzij kreeg. „We gingen scheef bij de aanvaring en dat bleef zo toen we weer losgeraakt waren", vertelde stuurman Stam. Naar zijn mening zou het schip er veel minder aan toe geweest zijn, zo niet zijn gezonken, als er geen deklast was geweest. Beide schepen raakten elkaar in de mist kwijt. Van Radio Scheveningen hoorde kapitein M. A. Don uit Noordwijkerhout later, dat de ander zich inmiddels gemeld had. Het was de Wilhelm Doerenkamp, die meldde bij de aanvaring bij boei JE 6 geen noemenswaardige schade te hebben opgelopen. De Ank T. die aan bakboordzijde wel een flinke deuk en een lek opliep, maakte geen water en kon op eigen kracht Delfzijl bereiken, waar experts een onderzoek instelden. In de Delfzijlster buitenhaven is men vanmorgen begonnen de deklading van het Zaanse kustvaartuig te lossen. Zonder deklast zal het daarna naar zijn thuishaven varen.

1969-02-04: Het Vrije Volk 04-02-1969: Het Nederlandse motorkustvaartuig Ank-T van de Rederij Motorschip Ank-T te Zaandam is door bemiddeling van Supervision en N.V.,Wijnne en Barends verkocht aan de heer H. Buitenkamp te Groningen. De coaster (865 tons d.w.) werd gebouwd in 1959. Het schip zal onder de nieuwe eigenaar als Maritta Johanna in de vaart komen.

1974-05-28: Op 28-05-1974 als "Maritta Johanna", zijnde een vrachtschip, metende 1414.94 m3 bruto inhoud volgens vervallen zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 16400 d.d. 02-01-1973, liggende te IJmuiden, door H. Kwast, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van brandmerk 7304 Z AMST 1974 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis 3.25 m. uit hekplaat, 0.55 m. uit de lengteas en 1.30 m. uit dek. (Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken zijnde 1971-C-532 en daarvoor 1236 Z HAARL 1959 zijn vernietigd.)

1975-01-04: NvhN 04-01-1975: Het motorschip Riet van de heer J. P. de Vries te Zuidlaren werd eigendom van Cementbouw BV. te Heemstede die het de nieuwe naam Mercurius heeft gegeven (thuishaven Heemstede). De Riet is van het gladdektype en heeft een draagvermogen van 830 ton bij 499 bruto register ton Htt schip werd in 1959 gebouwd bij de Scheepswerf De Groot en Van Vliet te Slikkerveer en is voorzien van een 360 pk Deutz-dieselmotor.

1977-03-04: Op 04-03-1977, na een uitwijk poging aan de grond gelopen bij West-Kapelle en lek geraakt. Het schip werd geborgen.

1988-10-21: Final Fate: Tijdens een reis van Stornoway naar Larne brand in de machinekamer. Op 22 oktober Uig/Skye binnengesleept en total loss verklaaart. Op 24 november naar Garston gesleept voor de sloop. De sloop begon op 9 januari 1989 en was in maart voltooid. De slopers waren S. Evans & Sons.

Ship Masters Data

Images


Description: Ank-T 1959
Image type: Photo

Description: m.s. 'Ank-T' (bj 1959)
Image type: Photo

Description: m.s. 'Ank-T' (bj 1959)
Image type: Photo

Description: Maritta Johanna 1959 ex Ank-T
Image type: Photo

Description: m.s. 'Riet' (ex 'Ank-T')
Image type: Photo

Description: Mercurius 1959 ex Maritta Johanna ex Ank-T
Made By: © Coster, R. (Ruud)
Image type: Photo
Sources