Name ship: ANNA VAN GRONINGEN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1896
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: One mast
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Johannes Wijnandus Boerma, Martenshoek, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1896-02-00
Delivery Date: 1896-00-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 75.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 57.00 Net tonnage
Deadweight: 130.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 24.085 Meters Registered
Beam: 4.98 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.94 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1923-00-00: In 1923 werd de tjalk bij Apenrader Motoren Fabrik H. Callesen & Co voorzien van een 2 cyl. 55 pk Apenrade motor en daarmee ‘gemotoriseerd’.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1896-00-00 ANNA VAN GRONINGEN
Manager: Frans Westers, Veendam, Netherlands
Owner: Frans Westers, Veendam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Callsign: NDMP
Additional info:

Date/Name Ship 1916-07-27 ANNA VAN GRONINGEN
Manager: Feike Pot, Groningen, Netherlands
Owner: Feike Pot, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NDMP
Additional info:

Date/Name Ship 1918-11-22 ESTHER
Manager: Niels Yemer Peschardt, Horsens, Denmark
Owner: Niels Yemer Peschardt, Horsens, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Horsens / Denmark
Callsign: NWFQ
Additional info:

Date/Name Ship 1921-04-12 HERBERT
Manager: H. Bartels, Neuenfelde, Germany
Owner: H. Bartels, Neuenfelde, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Neuenfelde / Germany
Callsign: KMWG
Additional info:

Ship Events Data

1904-09-25: NRC 25.09.1904: Emden, 22 september. De tjalk ANNA VAN GRONINGEN is met de sleepboot DORTMUND 7, die het stoomschip HERO sleepte, in aanvaring geweest, waardoor de tjalk zware schade aan bakboord beliep.

1907-07-30: Op 30 juli 1907 kwam de ‘ANNA VAN GRONINGEN’, kapt. F. Westers, van Flensburg met een lading van 161,930 kg ongezaagd hout binnen te Amsterdam. Cargadoor was de Lorme van Rossum.

1907-08-27: Op 27 augustus 1907 passeerde het schip Brunsbüttel, onderweg van Schleswig naar Hamburg.

1908-08-03: Op 3 augustus 1908 kreeg schipper Frans Westers in Delfzijl een nieuwe monsterrol, alvorens naar Flensburg uit te varen. Behalve Frans als schipper stonden hierop vermeld zijn zoons: Jan Westers, 21 jr, stuurman, gage ƒ300, matroos Frans Westers, 18 jr, gage ƒ200.

1911-03-11: Op 11 maart 1911 werden voor vertrek naar Kiel in Delfzijl gemonsterd zijn zoons Frans Westers, stuurman, 20 jr, Pouwel Westers, matroos, 16 jr, Hendrik Westers, kok, 13 jr.

1918-10-07: Op 7 oktober 1918 vond door Feike Pot verkoop plaats aan J. Jensen in Horsens, Denemarken; de nieuwe naam werd ESTHER.

1921-00-00: In 1921 werd Hermann Bartels uit Neuenfelde in Duitsland eigenaar; de scheepsnaam werd gewijzigd in HERBERT.

1928-02-16: Final Fate: Op 16 februari 1928 kapseisde de ‘Herbert’ en werd door assuradeuren tot constructive total loss verklaard.

Ship Masters Data

Images


Description: Anna van Groningen 1896. Achterop deze foto staat: ""tjalk van mijn vader"", geschreven door de opa van Ger Mulder t.w. Jan Westers. Een jaartal ontbreekt helaas, maar gelet op de mooie tuigage en de volle zeilen zou het wel eens bij oplevering in 1896 geweest kunnen zijn.
Image type: Photo

Description: Nogmaals dezelfde foto van de Anna van Groningen 1896, maar nu in zwart/wit.
Image type: Photo
Sources