Name ship: ANNA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1909
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 7198 GRON 1909
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Klipperaak
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Johannes Wijnandus Boerma, Martenshoek, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1909-00-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 132.56 Gross tonnage
Net Tonnage: 105.62 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 30.16 Meters ***Unknown***
Beam: 6.07 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.98 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1909-04-05 ANNA
Manager: Jakob Pronk, Groningen, Netherlands
Owner: Jakob Pronk, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NDJF
Additional info:

Date/Name Ship 1917-01-00 ANNA
Manager: Filippus Westers Fzn., Groningen, Netherlands
Owner: Filippus Westers Fzn., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NDJF
Additional info:

Date/Name Ship 1918-04-30 ANNA
Manager: A. Rasmussen, Svendborg, Denmark
Owner: A. Rasmussen, Svendborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Svendborg / Denmark
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1920-06-22 ANNA
Manager: R. Ingmanssson, Stockholm, Sweden
Owner: R. Ingmanssson, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1908-09-15: Eerste meting te Hoogezand op 15-09-1908. Meetnummer: Hz1334N. Lengte: 31 m 48 cm, breedte: 6 m 06 cm, waterverplaatsing: 240,036 ton .
Eigenaar: Jakob Pronk, domicilie: Groningen.

1908-09-21: Dagregister deel 18 nummer 244, den vijfden April 1900negen. Ik ondergeteekende Wijnke Boerma, scheepsbouwmeester, woonende te Martenshoek, gemeente Hoogezand, verklare bij dezen in dit jaar op mijne werf aldaar te hebben volbouwd en nieuw van de bijl te water gebragt, een zeil-aakschip, hebbende een platte bodem, geen kiel, genaamd “Anna”, in eigendom toekomende aan en bevaren wordende door Jakob Pronk, gedomicilieerd te Groningen, ingevolge meetbrief d.d. Martenshoek 16 September 1908 no. 653, gemeten bruto op 375.54 kubieke meter of 132.56 tonnen van 2.83 kubieke meter en netto op 299.22 kubieke meter of 105.62 tonnen van 2.83 kubieke meter. Aldus opgemaakt en getekend te Martenshoek den 21 September 1908 W. Boerma. In de kantlijn staat bijgeschreven 7198 en Blijkens verklaring alhier overgeschreven deel 38/9066 is nevensvermeld schip buitenlands aan een buitenlander verkocht en wordt hetzelve voor zooveel nodig hier uitgeboekt. Groningen den 30 April 1918. De Bewaarder.

1912-00-00: NRC 19.06.1912: Delfzijl 18 juni:
Heden zijn hier binnengesleept het klipperschip “Anna”, schipper Pronk, en de tjalk “Concurrent, schipper Pronk. Nabij Carolinensiel zijn deze schepen met elkaar in aanvaring geweest. De bakboordsboeg van de ”Anna” werd ingedrukt en de “Concurrent” had averij aan de zeilen en zeilboom, terwijl het boord ingedrukt is. De “Anna” had bestemming Hamburg-Antwerpen en de “Concurrent” Delfzijl-Flensburg.

1917-01-00: Eigenaren waren : Filippus Westers Fzn., Ebbe Hijlkema, Hendrik van der Laan en Frederik Bontkes Gosselaar. (allen 1/4 deel.) Fl. 17.000,--

1923-11-22: Op 22.11.1923 wrak geslagen op de Löfgrund (bij Gäfle), Zweden. Ze was in ballast onderweg van Stockholm naar Finland.

Ship Masters Data

Images

Sources