Name ship: ANNA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1965
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 6500492
Nat. Official Number: 1440 Z HAARL 1965
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Netherlands
Yardnumber: 481
Date Laid Down:
Launch Date: 1964-11-03
Delivery Date: 1965-01-16
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 24085 Type 6MU451A (320x450)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 312.00 Net tonnage
Deadweight: 918.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 60.13 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 57.57 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.22 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.07 Meters Depth, moulded
Draught: 3.61 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1965-01-16 ANNA
Manager: Scheepvaartkantoor J. Tavenier N.V., Zaandam, Netherlands
Owner: Rederij Tijt II, Zaandam, Netherlands
Shareholder: Jan Tavenier (10.4.1967 Barabara Tavenier-Van der Kolf), Klaas Torenstra (houtagent Huizen), Mr. Helenus Adrianus IJff (houtagent Hilversum), Zaandam
Homeport / Flag: Zaandam / Netherlands
Callsign: PCRG
Additional info:

Ship Events Data

1965-01-11: Op 11-01-1965 als "Anna", zijnde een motorschip, metende 1412.17 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 13454 d.d. 04-01-1965, liggende te Martenshoek, door T. van 't Hof, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 1440 Z HAARL 1965 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek 3.50 m. uit hekplaat, 1.50 m. uit de lengteas en 1.40 m. uit dek.

1965-01-19: NvhN 19-01-1965: Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Anna, dat werd gebouwd bij Bodewes Scheepswerven te Martenshoek voor Nederlandse rekening. Het schip is van het gladdektype en meet 960 ton d.w. De Anna is voorzien van een 750 pk M.A.K. motor, waarmee tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van circa 12 mijl.

1969-09-19: Final Fate: Onderweg van Teignmouth naar Genua slagzij t.g.v. overgaan van de lading porseleinaarde. Op sleeptouw genomen door de sleepboot 'Oceanic' maar gezonken op 6 mijl van Hercules Light House bij La Coruna. (Golf van Biscaye.) De bemanning werd gered.

1969-09-20: Friese Courier 20-09-1969: „ANNA” gekapseisd. Ned. coaster bij Spanje vergaan. La COruna (ANP) — Vrijdagmorgen is de 500 brt. metende Nederlandse kustvaarder „ANNA" van rederij-Scheepvaartkantoor J. Tavenier NV te Zaandam 6 mijl buiten de haven van La Coruna (Noordwest-Spanje) gekapseisd. De bemanning van het schip werd gered en aan boord genomen van een Duitse sleepboot. De „ANNA" was onderweg met een lading „China Clay" van Engeland naar Genua. Nadat een licht slagzij was geconstateerd poogde de kapitein van de „ANNA" het schip alsnog de haven van La Corona binnen te brengen. Een deel van de bemanning was toen reeds van boord. Kort nadat ook de rest van de bemanning en de kapitein de „ANNA" verlaten hadden, sloeg het schip om en bleef met de bodem naar boven drijven. Van de rederij vernemen wij dat de Spaanse autoriteiten gistermiddag opdracht hebben gegeven het scheepswrak, dat een obstakel vormt in de vaarroute, op te blazen. De bemanning zal per vliegtuig worden gerepatrieerd.

Ship Masters Data

Images


Description: 16.01.1965 - proefvaart en oplevering m.s. 'Anna'
Image type: Photo

Description: Anna 1965
Image type: Photo
Sources