Name ship: ANNA ALEIDA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1886
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Barque
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Three masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks:
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf J.& K. Smit, Krimpen aan de Lek, Netherlands
Yardnumber:
Sub-contractor Hull: none,
Date Laid Down:
Launch Date: 1886-11-20
Delivery Date: 1886-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer:
Engine Type:
Number of Cylinders:
Power:
Power Unit:
Eng. additional info: 0
Speed in knots:
Number of screws:
 
Gross Tonnage:
Net Tonnage: 1100.00
Deadweight:
 
Length 1:
Beam:
Depth:
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1886-00-00 ANNA ALEIDA
Manager: Pieter van der Hoog, Krimpen aan de Lek, Netherlands
Owner: Pieter van der Hoog, Krimpen aan de Lek, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Krimpen aan de Lek / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

Ship Masters Data

Date from: 1886
Captain: Bleeker, R.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images

Sources

General information regarding this ship

 NRC 211186. Krimpen aan de Lek, 20 november. Wie heden op de werf van de heren J. & K. Smit kwam, kon zich verlustigen in het prachtige gezicht, dat de nog op stapel staande ANNA ALEIDA opleverde. Dit ijzeren klipper-barkschip zou heden te water gelaten worden. Zoals het daar op stapel stond, maakte het waarlijk een grootse indruk, niet alleen door zijn forsheid van bouw, maar niet minder door zijn schoonheid van vorm, door zijn harmonische lijnen, als door de rijk aangebrachte versieringen. Bij een lengte tussen de stevens van 62,50 meter en een breedte van 10,50 meter, is het ruim 1.100 register tonnen groot. Het schip munt in alle opzichten uit, zowel door doelmatige inrichting als door hechtheid. Wekt het uiterlijk aanzien bewondering, niet minder het inwendige; vooral de kajuit benedendeks is doelmatig, net en sierlijk ingericht. Het aan de voorsteven aangebrachte beeld verhoogt de schoonheid van het geheel. Het schip is geclassificeerd bij de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren in de eerste klasse en bij het Bureau Veritas in de hoogste klasse met de ster. Het heeft stalen masten en stengen uit één stuk, stalen onder- topzeil, en bovenmars zeilra’s en is voorzien van een stoommachine tot laden en lossen van een patent- pompspil en stuurwerk, terwijl er zich twee doorgaande dekken in bevinden
Zo zagen wij het vaartuig in al zijn schoonheid en forsheid staan, tot de tijd gekomen was, waarop het te water zou gelaten worden. Te ruim half twaalf ure kreeg het schip de vrijheid en een luid klinkend hoera van de verzamelde menigte gaf getuigenis, dat de ANNA ALEIDA prachtig te water was gelopen. Dit schip, gebouwd op de werf van de heren J. & K. Smit te Krimpen aan de Lek en bestemd voor de grote vaart, zal onder boekhouderschap van de heer P. van der Hoog te Krimpen aan de Lek gevoerd worden door kapt. R. Bleeker.