Name ship: ANNA DRENT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1976
Classification Register: Norske Veritas (NV)
IMO number: 7398004
Nat. Official Number: 4742 Z GRON 1976
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open/closed
Masts: Gearless
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Appingedam Niestern Delfzijl B.V., Delfzijl, Netherlands
Yardnumber: 495
Sub-contractor Hull: United Ship Yard Co., Perama, Greece
Yardnumber: 68
Date Laid Down: 1975-07-01
Launch Date: 1975-11-10
Delivery Date: 1977-12-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Normo Gruppen AS, Bergen, Norway
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 9
Power: 1575
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Normo nr. 7236 Type LDMB-9 (250x300) 825 rpm
Speed in knots: 12.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1587.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1014.00 Net tonnage
Deadweight: 2800.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 63.61 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 55.02 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 12.53 Meters Breadth, moulded
Depth: 7.73 Meters Depth, moulded
Draught: 6.551 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1977-12-28 ANNA DRENT
Manager: Maatschap Scheepvaartbedrijf 'Threant' , Groningen, Netherlands
Owner: Maatschap Scheepvaartbedrijf 'Threant' , Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCQT
Additional info:

Date/Name Ship 1984-12-20 ANNA DRENT
Manager: Maatschap Scheepvaartbedrijf 'Threant' , Groningen, Netherlands
Owner: P.A. Drent Shipping B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCQT
Additional info:

Date/Name Ship 1987-00-00 ANNA DRENT
Manager: Genchart B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: P.A. Drent Shipping B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCQT
Additional info:

Date/Name Ship 1993-06-24 ANNA KERN
Manager: Rechdan Shipping Co., Kaliningrad, Russia
Owner: Rechdan Shipping Co., Kaliningrad, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Kaliningrad / Russia
Callsign: UIIZ
Additional info:

Date/Name Ship 1998-04-00 KAGU
Manager: Joint Stock Company Gertron, Tallinn (Reval), Estonia
Owner: Krediidipanga Liisingu Ltd., Tallinn (Reval), Estonia
Shareholder:
Homeport / Flag: Tallinn (Reval) / Estonia
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 2003-12-00 KAGU
Manager: Bell Chartering, Tallinn (Reval), Estonia
Owner: Bell Chartering, Tallinn (Reval), Estonia
Shareholder:
Homeport / Flag: Portsmouth (Dominica) / Dominica
Callsign: J7AF6
Additional info:

Date/Name Ship 2004-04-00 KAGU
Manager: Bell Chartering, Tallinn (Reval), Estonia
Owner: Sibald Management S.A., Tallinn (Reval), Estonia
Shareholder:
Homeport / Flag: Portsmouth (Dominica) / Dominica
Callsign: J7AF6
Additional info:

Ship Events Data

1976-00-00: De opdracht tot de bouw van het schip, uit een serie van tien, wordt verstrekt door G.W. Holdings, London, Great Britain. De bouw van de casco's vindt plaats op de werf van United Shipyard te Perama, Griekenland. De afbouw van deze tien schepen zou plaatsvinden bij Groninger werven, waaronder Appingedam Niestern Delfzijl. Door problemen op de werf te Perama wordt besloten het schip naar Delfzijl te laten slepen. Het schip in aanbouw wordt op 20-01-1976 bij het Kadaster teboekgesteld als FRENDO NORTH. Eigendom van de B.V. Appingedam Niestern Delfzijl B.V. gevestigd te Delfzijl. Op 05.10.1676 proefvaart als “FRENDO DANSEA”, daarna ca. 1 jaar bij de werf opgelegd gelegen omdat de opdrachtgever niet over het nodige geld bleek te beschikken. Voltooid op 20-12-1977 en op 28-12-1977 wordt de eigenaar de maatschap Scheepvaartbedrijf Threant, gevestigd te Haren, waarvan de maten zijn: Kornelis Drent, reder te Haren, Pieter Drent, scheepswerktuigkundige te Haren, Pouwel Adriaan Drent, nautisch adviseur te Groningen en Cornelis Drent, scheepswerktuigkundige te Haren. Het schip wordt hernoemd: ANNA DRENT.

1976-01-30: Op 30-01-1976 als "Frendo North", zijnde een vrachtschip in aanbouw, bouwnr. 495 van Scheepswerf Appingedam Niestern Delfzijl B.V. te Delfzijl, metende nog onbekend, liggende te Delfzijl, door J. Spakman, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4742 Z GRON 1976 voorzien door het inbeitelen op het achterschip midscheeps in het achterschot van het brughuis op de kampanje 3.30 m. uit hekplaat, 0 m. uit de lengteas en 1.41 m. uit dek.

1992-09-00: In 09-1992 op weg van Buenos Aires naar Europa een blad van de verstelbare schroef verloren, waarna het schip met moeite na enige dagen op 01-10-199 2arriveerde in Las Palmas op de Astican werf. Omdat er geen reserve roestvrij stalen schroefblad beschikbaar was, werd besloten nog een blad te demonteren. Dit blad kon dan als voorbeeld dienen voor het maken van een nieuw blad. Aangezien dit enige maanden ging duren werd besloten een proefvaart te maken met de twee blads schroef. Na overleg met de Lloyds surveyor werd een proeftocht op een woelige zee gehouden waarbij bleek dat het schip goed reageerde en er ca. 8 mijl/uur mee gevaren kon worden. Na enig aandringen bij de surveyor werd een certificaat afgegeven om naar Rotterdam te varen. Het varen met twee bladen ging zo goed dat besloten werd een lading graan mee te pikken van Sevilla (09-10-1992 te Leixoes vanaf Sevilla en 14-10-1992 van Leixoes naar Rotterdam.) 20-10-1992 te Rotterdam. Na lossing werd het schip opgelegd bij YVC Bolnes voor de verkoop. (Bron: Bram Jobse)

1993-06-00: In 06-1993 werd het schip als ANNA KERN naar Kaliningrad verkocht en vertrok van YVC Bolnes met een twee blads schroef en zonder enige reparatie. (Bron: Bram Jobse)

2010-12-17: 17-12-2010 The 1,589-gt Dominican-flagged cargo M/V KAGU (IMO 7398004), with a cargo of fertilizer and a stowaway from Nouadhibbou, allided with a quay while headed for the industry port of Bremen on Dec 17. The ship suffered a hole above the water line on starboard side. Due to the damage and defiencies the ship cannot leave port; police have started investigations.

2011-11-10: 10-11-2011 at Las Palmas and laid up.

2014-09-00: Final Fate: Broken up in 09-2014 at Las Palmas by Actuaciones Navales Las Palmas S.L.

Ship Masters Data

Images


Description: Frendo Dansea 1976 the 5th October 1976 trialtrip on River Eems.
Image type: Photo

Description: Frendo Dansea 1976 in 11-1977.
Made By: © Johannes, L.M. (Leo)
Image type: Photo

Description: Anna Drent 1976 (ex Frendo Dansea)
Image type: Photo

Description: 'Anna Drent' (ex 'Frendo Dansea')
Image type: Photo

Description: Anna Drent 1976 (ex Frendo Dansea)
Image type: Photo

Description: 'Anna Drent' (ex 'Frendo Dansea')
Image type: Photo

Description: Anna Drent on River Eems the 20th August 1991.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Kagu on River Eems the 26th September 2008.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo
Sources