Name ship: ANNA ELISABETH

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1919
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number: 10719 GRON 1923
Category: Cargo vessel
Propulsion: Aux. Sailing Vessel
Type: Schooner
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Three masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: J.J. Bodewes, Scheepswerf 'De Hoop', Pannerden, Netherlands
Yardnumber: 1307/6
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1919-06-00
Technical Data

Engine Manufacturer: J.V. Svenssons Motorfabrik Augustendal, Stockholm, Sweden
Engine Type: Engine, Hot bulb (gloeikop)
Number of Cylinders: 2
Power: 130
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Svenssons (Gloeikop) Type (400 x 419)
Speed in knots: 7.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 343.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 249.00 Net tonnage
Deadweight: 500.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 43.67 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.85 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.07 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.32 Meters Depth, moulded
Draught: 2.59 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1919-06-00 VELOX
Manager: Fredrik Möller Jr., Stockholm, Sweden
Owner: Rederi AB Velox, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1920-05-17 INA
Manager: Niels Turplan, Stockholm, Sweden
Owner: Rederi Ina, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1921-00-00 INA
Manager: Otto Helsten, Stockholm, Sweden
Owner: Nils Törnblom, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1923-03-26 ANNA ELISABETH
Manager: R. Kramer, Groningen, Netherlands
Owner: N.V. Vrachtvaart-Maatschappij 'Anna Elisabeth', Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NDMB
Additional info:

Date/Name Ship 1933-04-25 ANNA ELISABETH
Manager: Dietert Schreiber, Groningen, Netherlands
Owner: Dietert Schreiber, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NDMB
Additional info:

Date/Name Ship 1933-11-09 ANNA MARIA
Manager: Giuseppe Roggero, Genoa, Italy
Owner: Giuseppe Roggero, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1923-06-30: Informatie uit het Kadaster d.d. 10.05.2012 (Ger Mulder): Op 30 juni 1923 verklaarde Roelof Kramer, reder, wonend te Groningen, zo voor zich als in zijn hoedanigheid van mondeling gemachtigde van de heren Tjabbo Bos, scheepsbouwer, wonende te Zeist, Petrus Harmannus Bos, scheepsbouwer, wonende te Groningen, en Dietert Schreiber, schipper, wonende te Groningen, dat ondergetekende en zijn genoemde lastgevers de enige eigenaren zijn van het driemast motorschoenerschip oorspronkelijk genaamd VELOX, later INA, thans genaamd ANNA ELISABETH, bevaren door genoemde Schreiber. Groot volgens meetbrief, afgegeven te Gideon 9 mei 1919 door de scheepsmeter Gerrits te Groningen bruto 972,72 m3 of 343,37 tonnen / netto 704,41 m3 of 248,66 tonnen. Het schip werd als boven op 2 juli 1923 teboekgesteld. Op 8 februari 1924 verklaarde de scheepsmeter te Rotterdam in verklaring nr. 14 het brandmerk 10719 Gron 1923 te hebben aangebracht. (De VELOX resp. INA (Zweed) komen in het kadaster niet voor omdat de eerste teboekstelling eerst in 1923 plaatsvond.) Op 17 oktober 1923 werd het schip door de vier deelnemers ingebracht in de Vrachtvaart Maatschappij “Anna Elisabeth” gevestigd te Groningen. Het schip werd geherfinancierd waardoor de hypotheek van NLG 20.000 tot NLG 19.000 werd teruggebracht.

1926-05-21: NRC 21.05.1926: Londen, 20 mei: De Nederlandse motorschoener 'ANNA ELISABETH' met een lading porceleinklei van Plymouth naar Sornaes, is 17 dezer met schade tengevolge het ijs, te Helsingfors aangekomen. Boegplaten en spanten zijn ingedrukt, terwijl de voorpiek, welke naphta bevat dat gebruikt wordt om de motor te stoken, lek is. Hierdoor is drie ton naphta verloren gegaan.

1926-12-20: 20.12.1926 Het schip wordt omschreven als: 3 mast motorschoenerschip , voorzien van een Advance ruwoliemotor van 160 PK.

1928-01-13: Op 13.01.1928 als ANNA ELISABETH, zijnde een 3 mast motorschoenerschip, groot 972.72 m3, liggende te Schiedam, door B. Klop, scheepsmeter te Rotterdam ten verzoeke van de N.V. Vrachtvaart Maatschappij "Anna Elisabeth" gev. te Groningen voorzien van een nieuw brandmerk 64 Z GRON 1926 door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde voor op verhoogd achterdek. (Opm.: De vroegere brandmerken zijnde: 10719 GRON 1923 zijn verwijderd.)

1933-12-12: Final Fate: Vertrokken op 12 december 1933 voor haar eerste reis voor de nieuwe eigenaren van Teignemouth naar Livorno met een lading chinaklei. Op 13 december voor het laatst gezien in het Engels Kanaal, daarna nog in een zware storm in de Golf van Biscaye. Sindsdien vermist, zodat zij op of kort na 13 december met alle opvarenden moet zijn vergaan'
De Eemsbode: 5 februari 1934: De te Delfzijl welbekende driemast motorschoener 'Anna Elisabeth”, vroeger bevaren door kapitein Schreiber, werd enige weken geleden naar Italië verkocht. Het schip is thans op weg van Antwerpen naar Savonna met man en muis vergaan.
Opmerking: wellicht was het schip voor deze reis nog niet verdoopt en voer nog met de naam 'Anna Elisabeth' onder Italiaanse vlag.

Ship Masters Data

Images


Description: Anna Elisabeth 1919
Image type: Photo

Description: Anna Elisabeth 1919
Image type: Photo

Description: Anna Elisabeth 1919
Image type: Photo

Description: 'Anna Elisabeth' (bj 1919)
Image type: Photo
Sources