Name ship: ANNA HENNY

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1952
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 501853
Nat. Official Number: 2676 Z GRON 1951
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepsbouw Unie N.V., Groningen, Netherlands
Yardnumber: 253
Date Laid Down:
Launch Date: 1951-11-10
Delivery Date: 1952-02-01
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 423-15188 Type 8MSU423 (290x420)
Speed in knots: 12.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 397.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 246.00 Net tonnage
Deadweight: 587.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 28000 Cubic Feet
Bale: 26500 Cubic Feet
 
Length 1: 53.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.45 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.07 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.90 Meters Depth, moulded
Draught: 3.10 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-11-22 ANNA HENNY
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Netherlands
Owner: Evert Smid & Cornelis Tammes, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCRH
Additional info:

Date/Name Ship 1965-03-25 VALCHISONE
Manager: Societa Talco e Grafite Valchisone, Leghorn, Italy
Owner: Societa Talco e Grafite Valchisone, Leghorn, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Leghorn / Italy
Callsign: IVIF
Additional info:

Ship Events Data

1951-11-15: Het Vrije Volk 15-11-1951: Tewaterlating Anna Henny. Bij de N.V. Scheepsbouw-Unie te Groningen vond Zaterdagmorgen de tewaterlatlng plaats van het kustvaartuig „Anna Henny", in aanbouw voor de heren E. Smid en C. Tammes te Groningen. Het schip is van het gladdektype en meet 590 ton d.w. De hoofdmotor zal bestaan uit een 390 pk M.A.K.-diesel. De belangrijkste afmetingen zijn: lengte over alles 53 meter, lengte tussen de loodlijnen 47.50 meter, breedte 8 meter en holte 3.40 meter.

1951-11-24: Op 24-11-1951 als "Anna Henny", bouwno. 253, zijnde een stalen motorschip in aanbouw, metende nog onbekend, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, Scheepsmeter te Groningen, van brandmerk 2676 Z GRON 1951 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje 4.30 m. uit hekplaat, 2.00 m. uit de lengteas en 1.50 m. uit dek. (Voltooid 23-01-1952)

1952-02-02: NvhN 02-02-1952: Proefvaart m.s. Anna Henny. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het het nieuwe motorkustvaartuig Anna Henny, dat bij de Scheepsbouw Unie N.V. te Groningen werd gebouwd voor rekening van de heren Smid en Tammes te Groningen, De Anna Henny is van het gladdektype meet 590 ton d.w. en is uitgerust met een 390 P.k. motor, waarmede tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van 9.4 mijl. Het schip is gebouwd onder Klasse Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische vaart (speciaal certificaat houtvaart).

1955-03-23: Algemeen Handelsblad 23-03-1955: Schepen in nood. Kustvaarder Anna Henny in gevaar. De Nederlandse kustvaarder Anna Henny (397 ton) verkeert in nood bij Port Talbot, aan de kust van Wales, in het kanaal van Bristol. Tijdens zware storm drijft het schip, dat een bemanning van acht koppen aan boord heeft, af naar de rotsen. De reddingboot van Port Talbot is uitgevaren, doch had vanmiddag nog geen kans gezien het schip te bereiken. Ook een poging om een lijn over te schieten, mislukte. De Anna Henny is het eigendom van Smit en Tammes in Groningen. Er staan stormen aan de Zuid- en Westkust van Engeland tot 160 km per uur. De Nederlandse kustvaarder Harm is in de nacht van Dinsdag gestrand op 35 km ten zuidzuidwesten van Port Patrick. Op 50 mijl ten noorden van Ouessant is het Griekse schip Agios Georgios stuurloos geraakt; een sleepboot is onderweg. Het Noorse schip Venus (6269 ton) is ter hoogte van Mountbatten in Devon op de rotsen gelopen. Sleepboten zijn in de buurt.
Het Vrije Volk 23-03-1955: „Anna Henny" in kritieke positie. Storm drijft schip naar de kust. De Groningese kustvaarder „Anna Henny" (797 ton) van E. Smid en C. Tammes, bevond zich vanmorgen voor de kust van Wales, ter hoogte van Port Talbot in moeilijkheden. De eerste berichten waren onrustbarend, maar de marconist van de „Anna Henny" meldde om twaalf uur: „We zijn nu buiten Port Talbot. Onze ankers staan uit en hebben houvast. De machine draait volle kracht vooruit. We zijn niet van plan aan de Wal te gaan voordat het geheel laag water is. Onze Londense correspondent meldt: ,De „Anna Henny" wordt door een geweldige zuid-zuid- wester-storm bij Port Talbot ln Zuid-Wales naar de kust gedreven. Het schip, dat een bemanning van acht koppen aan boord heeft, lag voor anker in de baai, maar de storm rukte het los van het anker. De reddingsboot van Manmouth werd om zes uur Nederlandse tijd te water gelaten. De weersomstandigheden die op dit ogenblik heersen, worden als de ergste sinds de hevige storm van 1947 beschreven, toen de reddingsboot van Manmouth op dezelfde plaats zonk. De „Anna Henny" werd steeds verder naar de kust toegedreven, tot het minder dan 200 meter van Aberavon Promenade in Port Talbot lag. De reddingsboot bleef in de nabijheid van het schip en wacht instructies af. Raketten en wippers werden naar Port Talbot gebracht, maar tot op het ogenblik hebben alle pogingen, een lijn naar het in nood verkerende schip te schieten, gefaald. De getijen beginnen nu te keren en wanneer het schip voldoende tegenstand kan bieden aan de woeste zee zal het waarschijnlijk mogelijk zijn hulp te verlenen.
Friese koerier 24-03-1955: „Anna Henny” is in veiligheid. Het 397 ton metende Nederlandse schip Anna Henny is veilig de haven van Port Talbot, aan het Kanaal van Bristol in Wales, binnengelopen. Het vaartuig, dat met een lading steenkolen op weg was naar Port Talbot, leek aanvankelijk nabij deze haven tengevolge van zwaar weer op de kust te zullen worden gedreven. Pogingen van een reddingboot om bij het schip te komen waren mislukt. Doordat de wind wat ging liggen, kon de kustvaarder uit het gevaarlijke gebied komen. (RtrANP)
Algemeen Handelsblad 24-03-1955: Anna Henny veilig, Noorse Venus nog niet los, Urk 69 voor Den Helder gestrand. Het Noorse schiip Venus (0289 ton), een tweepijper die de dienst tussen Plymouth en Madeira onderhoudt, is, zoals wij gisteren reeds meldden, op de rotsen bij Plymouth gelopen, waar het ongeveer 2 mijl buiten de kust voor anker lag. Het was losgeslagen en werd door de storm met de kiel op de harde bodem gezet. Een deel van de bemanning en de passagiers zijn van boord gehaald. Twee pogingen zijn ondernomen om het schip vlot te trekken; hoewel de wind wat was gaan liggen lukte het niet. Vanavond zou men opnieuw met sleepboten trachten de Venus los te krijgen. De Nederlandse kustvaarder Anna Henny (397 ton), die in nood verkeerde bij Port Talbot aan de kust van Wales, is behouden met de lading steenkolen in de haven van Talbot binnengelopen. Bij zijn aankomst verklaarde de kapitein W Bos dat, terwijl de Anna Henny met op volle kracht werkende machines poogde van de kust weg te komen, bemanning een brand had moeten blussen, die was ontstaan door een terugvallende vuurpijl. De kustvaarder, eigendom van rederij Smit en Tarnmes uit Groningen, heeft geen ernstige schade opgelopen en zal spoedig naar Amsterdam kunnen vertrekken. Het vissersvaartuig Urk 69 van schipper Kramer is vannacht gestrand op de Noorder Haaks voor Den Helder. De reddingsboot Dorus Rijkers kon het schip met behulp van een vlet na lange tijd bereiken en heeft de vier opvarenden aan boord genomen. De Urk 69 ligt geheel droog.

1959-08-10: NvhN 10-08-1959: Het vergaan van de Sch.37. Groninger coaster “Anna Henny” nam aan hulpverlening deel. Marconisten hadden het niet makkelijk. De ramp, die de Scheveningse logger “Geertruida Jacoba” in de afgelopen nacht op de Noordzee heeft getroffen, heeft zoals altijd bij een druk radioverkeer tot gevolg gehad. Het alarmerende bericht van schipper Leendert Rog was niet ontvangen door Scheveningen Radio. De luisterdienst van bureau Wijsmuller in Ijmuiden had het noodsignaal van de logger wel ontvangen. Martelende onzekerheid. Het bureau waarschuwde Scheveningen-Radio en zond onmiddellijk de zeesleper Simson voor hulpverlening naar zee. Het duurde echter tot drie uur, voordat het reddingsapparaat langs de Nederlandse kust was ingeschakeld. Schipper Rog bleef tot drie uur aan boord. Toen moest hij ook zijn schip verlaten. Toen hij zijn schip had verlaten en ook in de kleine sloep was gegaan, begon de martelende onzekerheid over het lot van de vijftien vissers. Het Duitse hospitaalschip Fridtjofh vroeg of er soms hulp nodig was. Het schip was echter te ver van de logger verwijderd om doeltreffende hulp te kunnen verlenen. Het hospitaalkerkschip De Hoop toonde ook belangstelling. De Anna Henny meldt zich. Het werd vier uur. Nog altijd waren alleen de Simson en de Groninger kustvaarder Anna Henny, eigenaar E. Smid e.a., die zich inmiddels ook had gemeld, met het reddingwerk belast. De marconist van de Simson riep Scheveningen-Radio op. „Zijn er dan helemaal geen andere schepen onderweg? Dat is een mooie geschiedenis. Er zitten vijftien mensen in een kleine sloep op een zee, waarop nogal wat deining staat. Zien de anderen er soms geen brood in?" Scheveningen-Radio trachtte de marconist gerust te stellen. „Blijft u maar even uitluisteren Simson, ik zal nog eens informeren." De Anna Henny meldde zich later weer. „We zijn nu 30 mijl van de logger verwijderd. Wilt u hebben dat we doorstomen?" Scheveningen-radio: Daarover kunnen wij geen beslissing nemen. Dat moet de gezagvoerder doen." Anna Henny: „Ik heb het begrepen Scheveningen, wij stomen door en blijven zoeken." Nog steeds geen spoor; Weer verstreken er twee uur. Nog altijd geen spoor van de vijftien Scheveningers. Geen echootje op de radarschermen van de schepen die een steeds nauwere cirkel rond de plaats van de ramp gingen vormen. Ook het Engelse station North Foreland volgde de opsporingsactie aandachtig. Tegen zes uur riep dit station: „Wij komen u helpen. Van het vliegveld Deal bij Dover zal een vliegtuig opstijgen om de vissers te gaan zoeken." Deze hulp werd in dankbaarheid aanvaard. Scheveningen-Radio vertelde North Foreland, dat mist het opstijgen van een vliegtuig van Valkenburg voorlopig verhinderde Het werd acht uur. Aan boord van de Simson had men inmiddels contact gehad met de reders van de Geertruida Jacoba in Scheveningen. Stijgende ongerustheid. Naarmate de dag helderder en het zicht beter en de kring rond de vermoedelijke plaats van de ramp kleiner werd, steeg de ongerustheid op de schepen en aan de wal over het lot van de vijftien Scheveningers. Men begon er ernstig rekening mee te houden, dat de bemanning van de Geertruida Jacoba was omgekomen.„Er staat hier veel deining", zei de kapitein van de Anna Henny. „Het zal niet meevallen om dan in een kleine sloep met vijftien man rond te zwalken." Bemanning gered; Het werd half negen. Nog steeds van de vissers geen spoor. Uitstomende vissersvaartuigen gingen ook deelnemen aan het zoeken. Steeds somberder werden de mededelingen van de zoekende schepen aan Scheveningen-Radio. En ineens was daar een haastige boodschap van de Duitse stomer „Rabenfels". Een verlossende schreeuw. „Wij hebben de sloep gevonden. Het schip is al gezonken, maar de gehele bemanning is veilig bij ons aan boord."

1963-06-17: Het Vrije Volk 17-06-1963: 12.000ste schip van het jaar in haven. Van morgen is in Rotterdam het 12.000ste schip van het jaar gearriveerd. Het liep één dag eerder binnen dan verleden jaar. De twaalfduizendste is de Nederlandse coaster Anna Henny, die met suiker van Londen kwam. Het schip was bestemd voor Alpina aan de Spoorweghaven.

1968-01-06: Final Fate: Lag op orders te wachten en is, geladen met ijzeren staven, tijdens een orkaan gekapseisd en gezonken bij Gaeta, Italië. Men kon de bemanning pas de volgende morgen uit de reddingsboot halen.

Ship Masters Data

Images


Description: proefvaart en oplevering van de 'Anna Henny' op 1 febr. 1952
Image type: Photo

Description: 'Anna Henny'
Image type: Photo
Sources