Name ship: ACTINIA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1937
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5312549
Nat. Official Number: 5902 Z ROTT 1937
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Netherlands
Yardnumber: 214
Date Laid Down:
Launch Date: 1937-10-20
Delivery Date: 1937-11-24
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 352.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 174.00 Net tonnage
Deadweight: 427.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22179 Cubic Feet
Bale: 20519 Cubic Feet
 
Length 1: 43.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.92 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.34 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.39 Meters Depth, moulded
Draught: 2.90 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-11-23 ACTINIA
Manager: C.V. F.A. Voigt & Co., Rotterdam, Netherlands
Owner: C.V. F.A. Voigt & Co., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCCX
Additional info:

Date/Name Ship 1939-07-11 ACTINIA
Manager: Johan Hendrik van Neede, Overschie, Netherlands
Owner: Johan Hendrik van Neede, Overschie, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Overschie / Netherlands
Callsign: PCCX
Additional info:

Date/Name Ship 1940-01-12 ACTINIA
Manager: W.H. James & Co's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Motorkustvaartuig Nezaco, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCCX
Additional info:

Date/Name Ship 1958-01-11 SANTA MARIA
Manager: Gebr. Hermann, Wilhelm & Engelbert Lohmann, Emden, German Federal Republic
Owner: Gebr. Hermann, Wilhelm & Engelbert Lohmann, Emden, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / German Federal Republic
Callsign: DCFX
Additional info:

Date/Name Ship 1964-00-00 RALF
Manager: Josef Kötter, Raken, German Federal Republic
Owner: Josef Kötter, Raken, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Raken / German Federal Republic
Callsign: DCFX
Additional info:

Ship Events Data

1937-11-20: Op 20-11-1937 als ACTINIA, zijnde een schroefmotorschip, metende 996.78 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 15-11-1937 no. 5517, liggende te Slikkerveer, door H. te Haar, asp. scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5902 Z ROTT 1957 op het achterschip aan S.B zijde tegen het achterschot van lichtkap motorkamer op het verhoogd achterdek.

1937-11-28: Op 28-11-1937 t.h.v. het lichtschip “Haaks” op de Noordzee is de lading gaan schuiven en het schip zware slagzij opgelopen.
NvhN 02-11-1938: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart. Betreffende de „ACTINIA”. De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft uitspraak gedaan inzake het scheefvallen van het m.s. ,Actinia" op de Noordzee nabij het lichtschip „Haaks" op 28 November 1937. De Raad is van oordeel, dat dit scheef vallen is te wijten aan gebrek aan zorg bij de belading en het zeeklaar maken van het schip. Het moet bevreemding en teleurstelling wekken, zoo merkte de Raad op, dat de kapitein met een nieuw schip de eerste reis aanvangt zonder zich zooveel mogelijk op de hoogte te stellen van de eigenschappen van het schip.

1937-12-28: De Telegraaf 29-12-1937: ACTINIA. Gdynia, 28 Dec — Het Nederlandsche m.s. "ACTINIA" dat met het Zweedsche s.s. "Lygia" in aanvaring is geweest, heeft aanzienlijke schade aan den achtersteven. Van de verschansing zijn vijf stijlen gebroken. Een certificaat van zeewaardigheid werd verkregen. Het schip heeft zijn reis hedenmiddag voorgezet.
Algemeen Handelsblad 06-11-1938: Raad voor de Scheepvaart: De Raad heeft uitspraak gedaan inzake de aanvaring van het Nederlandsche motorschip „Actinia" met het Zweedsche stoomschip “Lygla" bij het verlaten van de haven van Gdynia op 28 December 1937. De Raad is van oordeel, dat deze aanvaring is te wijten aan onvoldoende oplettendheid aan boord van de „Actinia", waarbij in het midden kan blijven, of ook de „Lygia" bij voldoende oplettendheid de aanvaring had kunnen voorkomen.

1939-11-20: Volksdagblad 20-11-1939: Het Nederlands motorschip „ACTINIA” van de rederij P. H. Neede te Overschie, metende bruto 352 en netto 174 reg. ton, is hedennacht bij Westerstorm bij de ingang van Vlissingen op de berm omhoog gevaren. Het schip verkeert in een gevaarlijke positie temeer daar de hoge zeeën beletten het te naderen, zodat de sleepboten op dit ogenblik geen hulp kunnen bieden. Vermoedelijk heeft de bemanning het schip reeds verlaten. Het schip is lek geslagen. Het bergingsvaartuig „Bruinvis” is uit Hansweert naar Vlissingen vertrokken teneinde het schip te dichten en daarna te trachten het vlot te slepen.

1940-05-16: 16 mei 1940 ingeschreven bij de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen, Engeland (managers Hutchinson Line Ltd.). 4 Juni 1940 in timecharter bij The Ministry of Shipping, later bij The Ministry of War Transport, Londen.

1944-05-01: Van 1 mei 1944 tot 6 juni 1945 ingezet als 'Cased Petroleum Ship'. 5/6 juni 1944 op Liberator Charter vertrokken voor deelname aan Operatie 'Neptun' (invasie in Normandië) en ter beschikking gesteld van het Ministry of War Transsport te London. Geladen te Port Talbot en op 2 juni 1944 vertrokken van het Bristol Channel via de Solent voor indeling in Convoy EBC3W. De 'ACTINIA' vervoerde 65 man Amerikaanse landingstroepen. De ruimen waren gevuld met oorlogsmateriaal. Op 6 juni 1944 tegen de avond voor de Franse kust bij Omaha Beach ten anker gegaan. Kort daarop moest men met man en macht een Duitse luchtaanval afslaan. Twee dagen later bleek de afweer van de Britse kanonniers bijgestaan door de bemanningsleden niet afdoende. Het schip werd licht beschadigd boven de waterlijn door een zogenaamde near-miss en machinegeweervuur. De ruiten van de brug werden versplinterd. De bomscherven die over het schip vlogen, doodden drie Amerikaanse soldaten en verwondden vijf of zes manschappen ernstig. Van de bemanning werd matroos C. van der Toorn gedood. Een Britse kanonnier en een andere matroos, L. Schaafsma, werden zwaar gewond. Kapitein G. de Vries en 1e machinist R. Oudeman raakten beide licht gewond. Bij aanbreken van de volgende dag werd hulp gezocht bij een hospitaalschip. Tijdens de verzorging van zijn gewonde arm raakte de kapitein bewusteloos. Toen hij bijkwam, merkte hij tot zijn ontsteltenis dat het hospitaalschip op weg was naar Engeland en hij zijn plicht als gezagvoerder niet kon uitvoeren. 12 juni 1944 keerde Kapitein G. de Vries terug op de 'Actinia'. Hoewel de aanval zijn tol had geëist onder de opvarenden, was het schip zelf er goed vanaf gekomen. Zeker wanneer men bedenkt dat de lading voor een belangrijk deel bestond uit munitie en brandstof voor de geallieerde legers. 14 augustus 1945 timecharter beëindigd.

1946-04-13: NvhN 13-04-1946: Beloonde dapperheid. Onder de ravitailleeringsschepen, welke het goede resultaat van de invasie in Normandië in die spannende Junidagen van 1944 mogelijk maakten, bevond zich ook de ACTINIA, kapitein onze oud-stadgenoot Jan de Vries. Het schip was geladen met blikken benzine, toen een Duitsche bommenwerper vlak voor de boeg een projectiel neer wierp. De gevolgen waren ernstig. Vier der opvarenden werden op slag gedood, 25 — w.o. kapitein De Vries — gewond. De brug werd zwaar beschadigd, de scheepswand op tal van plaatsen doorboord. Maar de kapitein bleef op zijn post, tot hij den volgenden morgen van uitputting en bloedverlies ineenzakte en eerst weer aan boord van het hospitaalschip Praag bij kennis kwam. Hij had nog een bomscherf in zijn arm, toen hij al weer het Kanaal overstak om zijn schip, dat zich bij Bayeux bevond, op te halen. Na 17 dagen zwoegen lukte dat. De dappere zeeman, die thans loods bij den Zaandamschen havendienst is, werd dezer dagen voor betoonden trouw aan Koningin en Vaderland onderscheiden met het bronzen kruis.

1948-04-16: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het vastlopen op 16 april 1948 van de Actinia op reis van Ards naar Garston met 400 ton zand in mistig weer op de Taylor bank. Het schip kwam op eigen kracht weer vlot en kon de reis vervolgen. Oordeel van de Raad is o.a.: dat het vastlopen allereerst aan de destijds heersende dikke mist moet worden geweten. De Raad is echter ook van mening dat kapitein P. Spuy niet met voldoende zorg heeft genavigeerd en straft hem door het uitspreken van een berisping. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 21 maart 1949.

1971-09-00: Final Fate: In September 1971 verkocht aan Duitse slopers maar pas in 1974 in Dortmund gesloopt.

Ship Masters Data

Images


Description: Actinia 1937.
Image type: Photo

Description: Actinia 1937
Image type: Photo

Description: Ralf 1937 (ex Actinia)
Image type: Photo
Sources