Name ship: AAGTEDYK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1945
Classification Register: American Bureau of Shipping (AB)
IMO number:
Nat. Official Number: 7511 Z ROTT 1950
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type: Victory VC2-S-AP2
Type Deck: Full scantling
Masts: Three masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: California Shipbuilding Corporation Inc., Los Angeles (Cal.), U.S.A.
Yardnumber: V-41
Sub-contractor Hull: none,
Date Laid Down: 1944-11-20
Launch Date: 1945-01-11
Delivery Date: 1945-02-10
Technical Data

Engine Manufacturer: General Electric Company Inc., Lynn (Mass.), U.S.A.
Engine Type: Steam, Turbine
Number of Cylinders: 2
Power: 6000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Twee stoomturbines
Speed in knots: 15.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 7646.59 Gross tonnage
Net Tonnage: 4561.94 Net tonnage
Deadweight: 10973.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 568593 Cubic Feet
Bale: 492733 Cubic Feet
 
Length 1: 138.76 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 133.04 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 18.90 Meters Registered
Depth: 11.56 Meters Registered
Draught: 8.71 Meters Registered
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1945-02-10 TEXARKANA VICTORY
Manager: Oliver J. Olson & Co. Inc., San Francisco (Cal.), U.S.A.
Owner: United States War Shipping Administration, Washington (D.C.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Los Angeles (Cal.) / U.S.A.
Callsign: ANIX
Additional info: off.no. 247223

Date/Name Ship 1946-09-00 TEXARKANA VICTORY
Manager: Oliver J. Olson & Co. Inc., San Francisco (Cal.), U.S.A.
Owner: United States Maritime Commission, Washington (D.C.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Los Angeles (Cal.) / U.S.A.
Callsign: ANIX
Additional info: off.no. 247223

Date/Name Ship 1947-01-00 FLANDRES
Manager: Armement Deppe S.A., Antwerp, Belgium
Owner: Compagnie Royale Belge - Argentine S.A., Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1949-07-00 TURAN
Manager: Wallem & Co. Ltd., Hong Kong, Hong Kong
Owner: Wallem & Co. Ltd., Hong Kong, Hong Kong
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1950-03-15 AAGTEDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCAE
Additional info:

Ship Events Data

1948-11-02: Op reis van Rosario naar Londen en Antwerpen met een lading mais, zonnebloemolie en gierst (millet), bij het binnenlopen van de haven van Recife op de Noorderpier gelopen. Het schip werd pas op 30 december 1948 vlot gebracht, maar was zwaar beschadigd en werd "constructive total loss" verklaard. Het beschadigde schip werd verkocht, in juli 1949 naar Mobile, Ala. gesleept, en daar hersteld, en toen het herstel gereed was, werd ze op 15 maart 1950 aan de Holland-Amerika Lijn verkocht. Ze heeft dus nooit als TURAN gevaren.

1963-02-25: Type: Collision
Final Fate: Op reis in charter van de Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij met een lading van ongeveer 2.000 ton stukgoederen en ongeveer 3.000 ton ijzererts van India naar Rotterdam, Hamburg en Szczecin, was de AAGTEDYK op 24 februari van Rotterdam naar Hamburg vertrokken. Op de Elbe was veel zwaar drijfijs, doch het weer was goed (wind zwak, zicht ruim een mijl) Te 12.50 uur des middags van de 25e februari 1963 zag men aan stuurboord op 1¼ mijl een varend schip, dat aan het manoeuvreren was. Ter hoogte van Scheelenkühlen (aan de Elbe) bemerkte men om 12.52 uur dat gevaar van aanvaring dreigde te ontstaan en de AAGTEDYK sloeg volle kracht achteruit en er werd hard bakboordsroer gegeven. Een aanvaring was echter niet meer te vermijden en de tegenligger, het Zweedse motorschip CITOS, ramde met vrij aanzienlijke vaart onder een hoek van 45º de AAGTEDYK in de midscheeps ter hoogte van de voorste stuurboordsreddingboot, waardoor beide stuurboordsreddingboten werden verbrijzeld, een groot gat in de machinekamer ontstond en de verblijven ernstig werden beschadigd. Het Zweedse schip liep eveneens zware schade op. Met behulp van sleepboten voer de AAGTEDYK naar Hamburg, alwaar zij op 26 februari te 4.00 uur in de morgen afmeerde. Bij latere inspectie bleek het schip zo zwaar beschadigd - met het herstel zou een bedrag van NLG 1.000.000 zijn gemoeid - dat het schip het herstel niet meer waard was. Liggende te Hamburg werd het schip op 4 april 1963 voor sloop verkocht aan de N.V. IJzerhandel Hollandia te Amsterdam, die haar nog in het voorjaar doorverkocht aan Walter Ritscher te Harburg (Hamburg), die haar in de loop van 1963 sloopte.
De RvdS was van oordeel dat de aanvaring te wijten was aan een principiële fout van de gezagvoerder L.F.D. van de AAGTEDYK, die twee weken ontzegging bevoegdheid kreeg.

Ship Masters Data

Images


Description: Aagtedyk 1945.
Image type: Photo
Sources