Name ship: ANNIE COSYNS-N

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1985
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 8411621
Nat. Official Number: 5486 Z GRON 1985
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: Bulk-/containercarrier
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Gearless
Rig: 2 cranes
Lift Capacity: 35 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Niestern Sander B.V., Delfzijl, Netherlands
Yardnumber: 791
Date Laid Down:
Launch Date: 1984-12-22
Delivery Date: 1986-05-05
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power:
Power Unit:
Eng. additional info: MAK nr. 36019 Type 6M35 (350x380) 750 rpm. (Afgesteld op 2435 kW.)
Speed in knots: 13.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3957.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2350.00 Gross tonnage
Deadweight: 4407.00 tonnes deadweight (1000 kg)
TEU: 306
 
Length 1: 105.01 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 99.83 Meters Registered
Beam: 15.93 Meters Registered
Depth: 7.83 Meters Breadth, moulded
Draught: 5.92 Meters Other
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1986-04-24 ANNIE COSYNS-N
Manager: van Nievelt, Goudriaan & Co. B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Annie Cosyns-N B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCSA
Additional info:

Date/Name Ship 1987-05-04 MERAK
Manager: van Nievelt, Goudriaan & Co. B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: van Nievelt, Goudriaan & Co. B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1987-05-22 BALTIC SUN
Manager: Sandfirden B.V., Haren, Netherlands
Owner: Baltic Sun C.V., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCYO
Additional info:

Date/Name Ship 1995-06-00 EVANGELIA IV
Manager: Nicolaos Hatzidakis, Limassol, Cyprus
Owner: Nicolaos Hatzidakis, Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3RA6
Additional info:

Date/Name Ship 1996-03-00 EVANGELIA IV
Manager: Ain Mara Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Owner: Ain Mara Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3RA6
Additional info:

Date/Name Ship 2001-08-13 GLOBAL SPIRIT
Manager: Western Chartering S.A., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Owner: Western Chartering S.A., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8B2255
Additional info:

Date/Name Ship 2003-05-00 HECA TIMBER
Manager: Scott Shipping Management Ltd., Isle of Man
Owner: Scott Shipping Management Ltd., Isle of Man
Shareholder:
Homeport / Flag: Gibraltar / Gibraltar
Callsign: ZDFQ3
Additional info:

Date/Name Ship 2003-06-00 UNI 4
Manager: Scott Shipping Management Ltd., Isle of Man
Owner: Scott Shipping Management Ltd., Isle of Man
Shareholder:
Homeport / Flag: Gibraltar / Gibraltar
Callsign: ZDFQ3
Additional info:

Date/Name Ship 2004-04-23 MIRVA
Manager: O/Y Finnlines Ltd., Helsinki, Finland
Owner: Vallis Mare Ltd., Gibraltar
Shareholder:
Homeport / Flag: Gibraltar / Gibraltar
Callsign: ZDFQ3
Additional info:

Date/Name Ship 2011-12-00 MIRVA
Manager: Meriaura OY, Turku, Finland
Owner: VG Shipping OY Ltd., Turku, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Turku / Finland
Callsign: OJPE
Additional info:

Date/Name Ship 2012-04-16 BROTHERS WAY
Manager: Rana Maritime Services S.A., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Owner: Brothers Way Shipping Ltd., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Bridgetown / Barbados
Callsign: 8PAH2
Additional info: Overdracht te Rotterdam.

Date/Name Ship 2016-02-00 BROTHERS WAY
Manager: Info Market S.r.l., Constantza, Rumania
Owner: Sea Blue Maritime Inc., Constantza, Rumania
Shareholder:
Homeport / Flag: Moldavia
Callsign: ERZX
Additional info:

Ship Events Data

1984-11-06: Het schip wordt op 06-11-1984 bij het Kadaster voorlopig teboekgesteld als "Wappen von Barssel", zijnde een stalen motorvrachtschip in aanbouw, bouwno. 791 op de scheepswerf Niestern Sander B.V. te Delfzijl . Ze krijgt brandmerk 5437 Z GRON 1984. Eigendom van Scheepswerf Niestern Sander B.V. te Delfzijl. Deze teboekstelling wordt op 20-12-1984 doorgehaald.

1984-11-22: Op 22-11-1984 als "Wappen von Barssel", bouwnummer 791 van scheepswerf Niestern Sander B.V. te Delfzijl zijnde een motorvrachtschip in aanbouw, metende nog onbekend, liggende te Delfzijl, door D. Hilgen, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, voorlopig van brandmerk 5437 Z GRON 1984 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in spant 39, 6.75 m. uit de lengteas en 2.806 m. uit het vlak.

1985-00-00: Op stapel gezet en te water als “Wappen von Barssel”. Op 02.05.1985 proefgevaren maar wegens financiele problemen van de opdrachtgever niet overgedragen en te Delfzijl opgelegd. Juridisch overgedragen aan Rederij Eems te Delfzijl. Ook de werf raakte in problemen omdat er geen koper voor het schip was te vinden.

1985-07-20: NvhN 20-07-1985: Scheepswerf Niestern in Delfzijl gered. Van een onzer verslaggevers. Delfzijl — De Delfzijlster werf Niestern Sander BV heeft het containerschip Wappen von Barssel verkocht aan de nieuwe rederij Motorschip Eems CV in Delfzijl. Met de verkoop is het voortbestaan van de werf met ongeveer 200 werknemers verzekerd. De opdrachtgever voor de bouw van het schip, de Duitse rederij Herman Kröger & Co, heeft niet aan zijn financiële verplichtingen voldaan. Vanmorgen zijn de onderhandelingen tussen Niestern Sander en rederij Motorschip Eems afgerond. Het bouwcontract met de Duitse rederij is ontbonden. Volgens de oorspronkelijke plannen zou Niestern twee identieke containerschepen bouwen voor de Duitsers. De Wappen von Barssel was de eerste. Met de totale opdracht was een bedrag van 40 miljoen gulden gemoeid. Al enkele maanden geleden werd duidelijk dat de bouw van het tweede schip niet door zou gaan. In de afgelopen maanden bleek de Duitse rederij ook niet in staat de Wappen von Barssel af te betalen. Hierdoor kwam Niestern in de problemen. Er waren wél veel kosten gemaakt maar het schip kon niet aan anderen worden verkocht omdat de Duitse rederij vasthield aan het contract. Pas afgelopen week heeft Niestern, één van de werven van het samenwerkingsverband Conoship, de zaak juridisch kunnen regelen.

1985-07-23: NvhN 23-07-1985: Foxhol - Behalve bij de Delfzijlster werf Niestern Sander BV, waar het schip Wappen von Barssel werd gebouwd, heeft de Duitse rederijgroep Kröger, nog een besteld schip niet betaald. Het is de Dirk, die bij de Scheepswerf Bodewes Gruno in Foxhol is gebouwd. Dit schip van 2300 ton ligt op het ogenblik in de haven in Delfzijl. Met de verkoop van de Wappen von Barssel aan de nieuwe rederij Motorschip Eems CV in Delfzijl is, zoals gemeld, het voortbestaan van Sander Niestern verzekerd. Bodewes Gruno hoopt uit de problemen te komen met de verkoop van de Dirk aan een andere, kleine, Duitse reder. Volgens een woordvoerder van de noordelijke scheepsbouw combinatie Conoship, waarbij Bodewes Gruno is aangesloten, is met de nieuwe Duitse reder een betalingsschema opgezet waarover „binnenkort klaarheid zal ontstaan". Kröger bestelde nog een schip bij een Conoship-werf, de Elise von Barssel, die bij Tille Scheepswerven in Kootstertille is gebouwd. Dit schip werd normaal betaald en afgeleverd en is inmiddels in de vaart.

1985-07-29: Op 29-07-1985 als "Eems" ex "Wappen von Barssel", zijnde een motorvrachtschip, metende 3957 bruto tonnage volgens zeemeetbrief afgegeven te Rijswijk no 21937 d.d. 06-05-1985, liggende te Delfzijl, door T. van 't Hof, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 5486 Z GRON 1985 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op verhoogd achterdek 4.90 m. uit hekplaat, 4.25 m. uit de lengteas en 1.46 m. uit dek.

1987-06-27: NvhN 27-06-1987: Haren: Rederij Sandfirden in Haren heeft haar vloot uitgebreid met het containerschip BALTIC SUN. Het schip is twee jaar geleden gebouwd op de scheepswerf Niestern Sander BV in Delfzijl. De Baltic Sun is gisteren vanuit Delfzijl met ruim 5000 ton staal richting Canada vertrokken. Directeur S. Vedder van Sandfirden heeft voor het schip een vracht-, contract voor een jaar met een Zweedse ladingproducent afgesloten. Het nog maar twee jaar oude containerschip heeft inmiddels al een rijke historie. De Duitse rederij Herman Kröger & Co gaf Niestern Sander in Delfzijl drie jaar geleden opdracht twee containerschepen te bouwen. Met deze order was een bedrag van 40 miljoen gulden gemoeid. Toen het eerste schip, de Wappen von Barssel, juli 1985 werd opgeleverd, bleek dat de Duitse reder niet aan haar financiële verplichtingen kon voldoen. Niestern Sander raakte daardoor in forse, financiële problemen. Begin 1986 werd het schip echter verkocht aan de nieuwe rederij Toros Line in Rotterdam van rederij Van Nievelt-Goudriaan. De verkoop van het containerschip betekende de redding voor de Delfzijlster werf. Van Nievelt-Goudriaan verhuurde het schip, dat voer onder de naam Merak, voor een jaar aan een Finse ladingproducent. Begin dit jaar liep de boot door ijsgang zware schade op. In eerste instantie werd het containerschip naar een werf in Hamburg gesleept. De eigenaar wilde volgens directeur Vedder van Sandfirden geen financiële garantie op tafel leggen voor de reparatie waardoor het schip voor de wal bleef liggen. Een maand geleden kocht Sandfirden het schip dat daarna naar Delfzijl werd gesleept om gerepareerd te worden bij Niestern Sander. Vedder: "Die reparatie heeft ruim 1 miljoen gulden gekost. Door de ijsgang waren de schroef, het roer, de schroefas en gedeelten van de scheepshuid zwaar beschadigd." Na een proefvaart begin deze week is de Baltic Sun nu opgestoomd richting Canada. Door de aankoop van dit schip beschikt de rederij in Haren nu over drie schepen, die volledig haar eigendom zijn. Daarnaast heeft Sandfirden belangen in nog twee schepen en voert dit bedrijf de directie en het management over nog negen schepen. Vedder heeft plannen voor de bouw volgend jaar van een nieuw schip.

1989-09-29: De Telegraaf 29-09-1989: Rus betrapt op illegaal lozen olie. IJmuiden, vrijdag. De Russische vrachtvaarder Yuri Avot is door de Nederlandse boot Baltic Sun op heterdaad betrapt bij het illegaal lozen van een grote hoeveelheid olie op de Noordzee. De Nederlandse Kustwacht heeft inmiddels internationaal om opsporing van de Rus gevraagd om de dader in de kraag te kunnen grijpen. De Baltic Sun meldde via de radio, dat de Yuri Avot op volle kracht olie over boord spoot ter hoogte van Vlieland. Bovendien was het volgens de Nederlander niet de eerste keer, dat dezelfde Rus hierop betrapt werd. De Kustwacht neemt de zaak hoog op. „Wij zullen zeker proberen verhaal te halen. Daar moet de boot echter wel voor opgespoord worden, vandaar ons verzoek aan andere havens om te melden als het schip daar gesignaleerd wordt", aldus een woordvoerder.

1995-06-09: Class LR withdrawn at owners request 9/6/95 thereafter GL then BV.

2003-11-00: 12.11.2003 Tijdens de reis van Haraholmen (Swe) naar Alexandria(Egy) met een lading hout in positie 49.13. N - 04.59.W schoorsteen in brand geraakt. Dezelfde dag brand onder controle en in Falmouth Bay ten anker voor inspectie. Satellite Comms ernstige schade opgelopen. 13.11.2003 Te Falmouth binnengekomen voor reparatie. 11.12.2003 Na herstel reis naar Alexandria vervolgd.

Ship Masters Data

Images


Description: Annie Cosyns-N on her delivery 24.04.1986
Image type: Photo

Description: Merak 1986 ex Annie Cosyns-N at Delfzijl sealocks 25-05-1987
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Baltic Sun 1986 ex Merak ex Annie Cosyns-N the 17th June 1987 moored by Niestern Sander B.V. at Delfzijl.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Baltic Sun the 24th June 1987 seatrials on River Ems.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Baltic Sun the 24th June 1987 seatrials on River Ems.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Mirva 1986 ex Uni 4 ex Heca Timber ex Global Spirit ex Evangelia IV ex Baltic Sun ex Merak ex Annie Cosyns N. on River Eems 19.07.2007
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Brothers Way 1985 ex Mirva ex Uni 4 ex Heca Timber ex Global Spirit ex Evangelia IV ex Baltic Sun ex Merak ex Annie Cosyns N. on 23-06-2012 anchored at Bejaia roads.
Image type: Photo
Sources