Name ship: ANNY DANIELSEN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1978
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 7702281
Nat. Official Number: 4867 Z GRON 1978
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open/closed
Masts: Two masts
Rig: 2 deckcranes, 1 derrick
Lift Capacity: 2x3 ton and 1x15 ton
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand, Netherlands
Yardnumber: 532
Date Laid Down:
Launch Date: 1978-06-30
Delivery Date: 1978-09-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1800
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK Nr. 25116 Type 8MU452AK (320x450)
Speed in knots: 13.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1221.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 622.00 Net tonnage
Deadweight: 2535.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 80.02 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 73.59 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 13.06 Meters Breadth, extreme
Depth: 7.50 Meters Depth, moulded
Draught: 5.171 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1978-07-05 ANNY DANIELSEN
Manager: N.V. Scheepvaart- & Handel-Maatschappij Westerpark (F. Smit, man.), Hoogezand, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaart- & Handel-Maatschappij Westerpark (F. Smit, man.), Hoogezand, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PCSB
Additional info:

Date/Name Ship 1985-08-14 ANNY
Manager: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Golden Atlantic Shipping Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: 5BSS
Additional info:

Date/Name Ship 1988-07-00 ATLANTIC RAINBOW
Manager: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Golden Atlantic Two Shipping Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: 5BSS
Additional info:

Date/Name Ship 1993-08-00 PIA DANIELSEN
Manager: Delta Shipping & Trading b.v.b.a., Limassol, Cyprus
Owner: Skipper Marine Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: 5BSS
Additional info:

Date/Name Ship 1997-09-00 DANIELSEN
Manager: Adamante Maritima S.A.,
Owner: Caribgulf Trading Inc., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8TI8
Additional info:

Date/Name Ship 1999-10-00 DANIELSEN
Manager: BK International, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Owner: BK International, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown / Guyana (British Guiana)
Callsign: 8RHY
Additional info:

Date/Name Ship 2000-08-00 ALEXIS T
Manager: Caribgulf Trading Inc., Georgetown, Guyana (British Guiana)
Owner: Caribgulf Trading Inc., Georgetown, Guyana (British Guiana)
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown / Guyana (British Guiana)
Callsign: 8RHY
Additional info:

Date/Name Ship 2003-00-00 ALEXIS T
Manager: Brian Tiewari, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Owner: Brian Tiewari, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown / Guyana (British Guiana)
Callsign: 8RHY
Additional info:

Ship Events Data

1978-08-30: Op 30-08-1978 als ANNY DANIELSEN, zijnde een motorschip, metende 3461.24 m3 bruto inhoud, volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 18740 d.d. 04-08-1978, liggende te Hoogezand, door C.J. A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4867 Z GRON 1977 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis, 6.23 m. uit hekplaat, 3.25 m. uit lengteas en 1.38 m. uit dek.

1983-08-23: NRC Handelsblad 23-08-1983: Kustvaarder zit opgescheept met verstekelingen. Hoogezand, 23 aug. — aug. Aan boord van de Nederlandse kustvaarder Anny Danielsen van het Hoogezandse scheepvaartbedrijf Westerpark bevinden zich al enkele weken twee Algerijnse verstekelingen. De gezagvoerder, H. Smeenk, heeft in verscheidene landen geprobeerd ze kwijt te raken, maar niemand wil ze overnemen. Binnenkort loopt de Anny Danielsen de haven van Cuxhaven binnen. Daar zal de kapitein opnieuw proberen de verstekelingen aan land te zetten. De twee mannen zijn er drie weken geleden in Skikda, een Algerijnse havenstad, in geslaagd aan boord te komen. Na drie dagen zijn ze ontdekt. Het schip was Gibraltar al gepasseerd en kon niet meer terugkeren, aldus de gezagvoerder. Twee havens in Portugal, twee in Engeland en een haven in Ierland hebben de verstekelingen niet toegelaten omdat ze niet over papieren beschikken. Geen enkele consul is bereid een document te verstrekken waarmee de mannen naar een vliegveld kunnen reizen om terug te keren.
Het Vrije Volk 23-08-1983: Kapitein leurt vergeefs met Algerijnse verstekelingen. (Van een onzer verslaggevers) IJmuiden — Het Nederlandse vrachtschip Anny Danielsen leurt al enkele weken vergeefs langs internationale havens met twee Algerijnse verstekelingen waarvan niemand weet wie ze zijn. Kapitein Hendrik Jan Smeenk van de Anny Danielsen gisteren via Scheveningen Radio: "We hebben geprobeerd ze in twee havens in Portugal aan wal te zetten, twee keer in Engeland en een keer in lerland, maar nergens werden ze toegelaten." Het probleem is volgens de kapitein dat de twee mannen niet over papieren beschikken: "Ze bestaan voor de autoriteiten gewoon niet. Zij blijven dan mijn verantwoordelijkheid. De enige oplossing is dat een A consul voor Algerije de twee tijdelijke papieren geeft om naar huis terug te vliegen. Mijn rederij wil desnoods de vliegreis betalen, maar we hebben geen enkele consul zover kunnen krijgen," aldus Smeenk. De Anny Danielsen ontdekte de twee verstekelingen drie dagen na vertrek uit de Algerijnse haven Skikda. Het schip was toen Gibraltar al gepasseerd en te ver om nog terug te keren. Eten genoeg. Kapitein Smeenk: „Er bestaan natuurlijk wel andere manieren om iemand aan land te krijgen, maar dat is bij ons niet gebruikelijk. We zullen nu proberen om ze straks in IJmuiden van boord te krijgen en als dat niet lukt, proberen we het in West-Duitsland, waar we woensdag aankomen." De kapitein zei verder dat hij en zijn bemanning overigens verder geen last hebben van de twee verstekelingen: „Er is eten genoeg," aldus Smeenk. In een ander, beroemd geworden, geval van verstekelingschap op een Nederlands schip heeft het Arnhemse gerechtshof gisteren na een nu al vier jaar durende procedure opnieuw uitspraak gedaan. Schipper en stuurman van de coaster Emily zijn veroordeeld tot respectievelijk twee en een jaar gevangenisstraf wegens het overboord zetten van een Ghanese verstekeling. Het Arnhemse gerechtshof neemt aan dat de man is verdronken. Overboord. De kapitein van de Emily gaf in oktober 1979 zijn stuurman opdracht een Ghanese verstekeling voor de kust van Nigeria overboord te zetten. Deze gaf de opdracht door aan matrozen. Enkele bemanningsleden waarschuwden de Nederlandse justitie na terugkeer in Rotterdam. Toen de Ghanees overboord lag, was gebleken dat hij niet kon zwemmen. Er is hem geen reddingsvest of boei nageworpen. Het kwam eerder tot veroordelingen bij de Rotterdamse rechtbank, het gerechtshof in Den Haag en het Amsterdamse maar de vonnissen werden telkens door de Hoge Raad vernietigd. De twee zeelieden hebben telkens aangevoerd dat de betrokken Ghanees nog leeft.

1984-05-23: Op 23.05.1984, liggend op de rede van Larnaka, werd de kapitein (Bert Slagter uit Appingedam) gearresteerd omdat hij zeven maanden geleden met zijn schip Famagusta (Turkse gedeelte van Cyprus) had aangedaan. (Cyprus bestaan uit twee delen: een Grieks en een Turks gedeelte.) In dit politieke conflict was kort van te voren de wet gewijzigd. Hij werd in Nicosia tot twee maanden gevangenisstraf veroordeeld. Werd na acht dagen, door tussenkomst van de Nederlandse consul, weer vrijgelaten.

1984-05-29: Leeuwarder Courant 29-05-194: Twee maanden cel voor Nederlandse kapitein. Larnaka - Kapitein B. Slagter van het Nederlandse fruitschip, 'ANNY DANIELSEN' heeft gisteren in Larnaka in het Griekse deel van het eiland Cyprus twee maanden celstraf gekregen wegens varen op het Turkse deel van Cyprus. De rechter verwierp het pleidooi dat Slagter niet wist dat hij een verboden haven had aangedaan. De Grieken willen niet dat een schip een Griekse haven aandoet als het daarvoor ook in een Turkse havenplaats is geweest. Er moet tenminste een periode van zes maanden tussen zitten. Directeur L. van de Oever van de firma Oost Atlantic Line in Rotterdam, die de belangen van de 'Anny Danielsen' behartigt: „Zo langzamerhand hebben wij geen kapiteins meer over die nooit in Turkse havens zijn geweest".
De Telegraaf 29-05-1984: Bezoek aan Turkse haven kost kapitein 2 mnd. Griekse cel. Van onze Rotterdamse redactie. Rotterdam, dinsdag. Omdat hij negen maanden geleden de Turks-Cypriotische havenstad Famagusta heeft aangedaan, heeft een Grieks-Cypriotische rechtbank gisteren de 51-jarige Nederlandse fruitbootkapitein Albertus Slagter uit Delfzijl tot twee maanden cel veroordeeld. Om nog meer problemen met de Grieks-Cyprioten op het in twee machtsblokken verdeelde eiland te voorkomen, heeft de Oost Atlantic Line in Rotterdam, die de belangen van de 2.535 ton metende Anny Daniëlsen behartigt, een tweede schip uit haar vloot verboden de haven van Larnaka binnen te varen. Aardappelen. De twee schepen waren naar Cyprus gekomen om o.a. aardappelen in te laden toen afgelopen zaterdag kapitein Slagter — wiens boot als eerste aan de kade was afgemeerd — werd gearresteerd. De beschuldiging luidde dat hij binnen de daarvoor vastgestelde termijn met zijn schip in de Turks-Cypriotische havenstad was geweest. Er werd snelrecht toegepast en de eis van twee maanden werd ook het vonnis. De heer J.H. van Meenen, secretaris van de Vereniging van Nederlandse Reders in de Kleine Handelsvaart vindt de veroordeling „een schandelijke zaak, als inderdaad mocht blijken dat de kapitein zich verder aan geen enkele overtreding heeft schuldig gemaakt." Onplezierig. „De situatie op Cyprus is al jaren zeer onplezierig. Al eerder zijn er in soortgelijke gevallen hoge boetes opgelegd. Naar aanleiding van waarschuwingen van internationale maritieme organisaties hebben wij onze leden meer dan eens gevraagd extra voorzichtig te zijn met het in kort tijdsbestek aandoen van de verschillende Grieks- en Turks-Cypriotische havens op het eiland." Directeur L. van de Oever van de Oost Atlantic Line heeft stuurman IJsveld van de Anny Daniëlsen inmiddels tot kapitein benoemd. Vandaag vliegt een nieuwe stuurman, de heer Schipper, naar Cyprus, zodat de fruitboot op zo kort mogelijke termijn zijn reis kan voortzetten.
Het Vrije Volk 29-05-1984: Kapitein fruitschip vast in Griekse cel. Rotterdam/ Larnaca. — Twee maanden moet kapitein Albert Slagter (51) van het Rotterdamse fruitschip Anny Daniëlsen op Cyprus de cel in. Gisteren werd hij in Larnaca, hoofdstad van het (Grieks) Cypriotische eiland, tot die straf veroordeeld. Met zijn schip zou hij naar de verboden, door Turken bezette haven Famagusta zijn gevaren. Slagter zit, volgens opvarenden, in een betonnen cel met een gat erin, waardoor bemanningsleden hem af en toe wat eten en drinken toeschuiven. Zijn directeur, L. van de Oever van Oost Atlantic Line in Rotterdam, is ziedend over de manier waarop het ministerie van buitenlandse zaken in Den Haag de zaak behartigt. "Vanaf zaterdag, toen ik hoorde dat Slagter vast zat, heb ik het ministerie, tot de minister toe, met telegrammen en telefoontjes bestookt", aldus Van de Oever. "Er zal je in het weekeind iets overkomen en je hebt het ministerie nodig. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. De meeste hulp heb ik nog gehad van de portier van het ministerie..." Volgens Van de Oever vechten de Grieken hun politieke ruzies uit over de ruggen van kapiteins van de kleine handelsvaart. "We hebben geen kapiteins meer over die nooit in Turkse havens zijn geweest." Een schip, dat binnen een half jaar van een Turkse naar een Griekse haven komt, wordt door de Grieken vastgezet. "De kapitein is dan de sigaar, het schip durven de Grieken niet vast te houden, omdat ze dan alle boeren van aardappelcoöperaties over zich heen krijgen", aldus Van de Oever. Maar de Grieken selecteren de schepen zorgvuldig, zo meent hij. "Ik heb nog nooit gehoord dat een Amerikaans schip iets dergelijks is overkomen." Zijn kapitein Slagter is overigens door de politie goed behandeld. Alleen over de verzorging in de gevangenis in Larnaca maakt Van de Oever zich zorgen. "Ik heb het ministerie voorgesteld om op mijn kosten de consul het voedsel voor Slagter te laten verzorgen. Het ministerie zegt dan: dat moeten we helemaal aan de consul overlaten, die mogen we niet voor het hoofd stoten." Het ministerie zegt zaterdag onmiddellijk in actie gekomen te zijn, door contact op te nemen met de beide Nederlandse consulaten op Cyprus. "Ik heb ze zelf moeten opjutten, ik heb ze moeten vertellen dat hun ambassadeur voor Cyprus in Beiroet zit", zegt Van de Oever bitter. "De telegrammen, die ik in het weekeind verstuurde, zijn pas gisteren op het ministerie opengemaakt."

1997-10-21: 21.10.1997 werd het schip aangehouden door de Guyanse douane en opgebracht naar Guyana. Er werd cocaine in de ballasttanks gevonden met een waarde van 550 miljoen gulden. Het schip werd te Bridgetown aan de ketting gelegd. Op 31.01.1999, nog onder arrest liggend, wordt het schip openbaar verkocht.

2016-11-00: Staat 11-2016 in Equasis als: Status of ship: Laid-Up, (since 18/07/2000) Last update: 28/06/2016.

Ship Masters Data

Images


Description: De 'Anny Danielsen' tijdens de afbouw bij Bodewes Scheepswerven te Hoogezand.
Made By: © Groot, H. de (Harry)
Image type: Photo

Description: 'Anny Danielsen'
Image type: Photo

Description: Atlantic Rainbow 1978 (ex Anny Danielsen)
Image type: Photo

Description: Alexis T 1978 ex Danielsen ex Pia Danielsen ex Atlantic Rainbow ex Anny ex Anny Danielsen on 30-04-2007 at Río Haina (Dominican Republic)
Image type: Photo
Sources