Name ship: ANTARES

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1966
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 6614279
Nat. Official Number: 4574 Z GRON 1973
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck closed
Masts:
Rig: 4 derricks
Lift Capacity: 1x15 t, 1x10 t and 2x2 ton. 4 winches.
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. Schürenstedt K.G., Bardenfleth, German Federal Republic
Yardnumber: 1310
Date Laid Down:
Launch Date: 1966-05-05
Delivery Date: 1966-06-02
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK no. 375 Type 8MU452AK (320x450) 375 rpm.
Speed in knots: 12.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1303.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 886.00 Net tonnage
Deadweight: 2292.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 104000 Cubic Feet
Bale: 94000 Cubic Feet
 
Length 1: 74.15 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 66.10 Meters Registered
Beam: 11.50 Meters Registered
Depth: 6.30 Meters Breadth, moulded
Draught: 5.28 Meters Other
 
Configuration Changes

2011-00-00: In 2011 omgebouwd tot Livestock Carrier.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1966-06-02 TANTZEN
Manager: Otto Eckhardt, Elsfleth, German Federal Republic
Owner: Otto Eckhardt, Elsfleth, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Elsfleth / German Federal Republic
Callsign: DDJX
Additional info:

Date/Name Ship 1967-00-00 ANTARES I
Manager: Otto Eckhardt, Elsfleth, German Federal Republic
Owner: P/R Antares, Elsfleth, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Elsfleth / German Federal Republic
Callsign: DDJX
Additional info:

Date/Name Ship 1971-00-00 DANESEA
Manager: Cybas I Partnership, Famagusta, Cyprus
Owner: Cybas I Partnership, Famagusta, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Famagusta / Cyprus
Callsign: 5BWO
Additional info:

Date/Name Ship 1973-00-00 DANESEA
Manager: Cybas Shipping Company Ltd., Famagusta, Cyprus
Owner: Cybas Shipping Company Ltd., Famagusta, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Famagusta / Cyprus
Callsign: 5BWO
Additional info:

Date/Name Ship 1973-12-20 ANTARES
Manager: Jan Damhof Jr. en Daniël Damhof, Delfzijl, Netherlands
Owner: Jan Damhof Jr. en Daniël Damhof, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCSJ
Additional info:

Date/Name Ship 1988-03-09 OSMAN
Manager: Abdul Rahman Osman, Lattakia, Syria
Owner: Abdul Rahman Osman, Lattakia, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lattakia / Syria
Callsign: YKDQ
Additional info:

Date/Name Ship 1989-00-00 AL HAJ OTHMAN
Manager: A.M. Ismail Shipping Agency Ltd., Arwad, Syria
Owner: Osman Abdul Rahman Ismail, Lattakia, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lattakia / Syria
Callsign: YKDQ
Additional info:

Date/Name Ship 2003-11-00 JOUDI S
Manager: A.M. Ismail Shipping Agency Ltd., Arwad, Syria
Owner: Osman Abdul Rahman Ismail, Lattakia, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lattakia / Syria
Callsign: YKDQ
Additional info:

Date/Name Ship 2009-00-00 JOUDI S
Manager: Abdel Razak Jamal Suleiman & Yasser Jamal Suleiman, Lattakia, Syria
Owner: Abdel Razak Jamal Suleiman & Yasser Jamal Suleiman, Lattakia, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lattakia / Syria
Callsign: YKDQ
Additional info:

Date/Name Ship 2010-10-00 EZADEEN
Manager: Uni Marine Management Co., Tartous, Syria
Owner: Youssef Mohamad Lebbadi, Tartous, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Freetown / Sierra Leone
Callsign: 9LB2302
Additional info:

Ship Events Data

1967-04-05: 05.04.1967 tijdens een reis van New Orleans naar Puerto Barrios op de Mississippi in aanvaring gekomen met een barge. Aan de grond gezet op 20 mijl van New Orleans. Vlotgebracht en gerepareerd.
NvhN 11-07-1967: Nederlandse werven vier maal goedkoper dan Amerikaanse. Na een sleepreis van bijna vier weken arriveerde in Harlingen de 2300 dw ton metende Duitse vrachtvaarder Tantzen, die enige maanden geleden op de Mississippi nabij New Orleans een aanvaring had met een Amerikaans vrachtschip. Het vaartuig zonk en verdween geheel onder water. Nadat het schip gelicht was en het lek gedicht, bleken de werven in Amerika vier keer duurder te zijn dan de Nederlandse werven. Het zou een enorm kapitaal gaan kosten het schip in de VS te herstellen. De Duitse rederij besloot daarom het vaartuig in Harlingen bij scheepswerf Welgelegen weer vaarklaar te laten maken. Ondanks de sleepreis is men nog veel goedkoper uit. Het schip werd van New Orleans gesleept door de Clide van Smit en Co te Rotterdam, later overgenomen door de Tasmanzee, eveneens van Smit en Co en daarna overgedragen aan de Engelse zeesleper Neptunia, waarmee Smit en Co samenwerkt. De Neptunia bracht het 76 meter lange schip naar de rede van Terschelling. Daar werd de Duitser overgenomen door 3 sleepboten, de Lion van rederij Doeksen te West-Terschelling en de Martje I en II van rederij Tuinman uit Harlingen, welke het schip over de Waddenzee naar Harlingen brachten.
De Tijd De Maasbode 11-07-1967: In Amerika gezonken schip werd naar ons land gesleept. Leeuwarden. 11 juli— Achter een sleepboot is maandag in de Harlinger haven het 2300 dw ton metende Duitte vrachtschip Tantzen gearriveerd. Het schip was enkele weken geleden op de Mississippi in de buurt van New Orleans gezonken, na een aanvaring met een Amerikaan. De rederij, gevestigd te Elsfleth, liet het vaartuig lichten en gaf vervolgens de sleepdienst L. Smith en Co opdracht het provisorisch gedichte schip voor reparatie naar de scheepswerf Welgelegen te Harlingen te brengen. Deze nogal omslachtige en dure methode vond de rederij nodig, omdat reparatie in Nederland vier keer zo goedkoop is als in de Verenigde Staten. Ondanks de lange sleepreis komt de Duitse rederij nu veel voordeliger uit.
Leeuwarder courant 21-07-1967: Opdracht voor de Harlingers. Schepen met grote tonnages op helling van werf "Welgelegen". Op de scheepswerf „Welgelegen" in Harlingen torenen ter weerszijden van de Harlinger coaster Jonan een paar flinke zeeschepen boven de omgeving uit. Het zijn de Geertje Buisman uit Zwartsluis, eigendom van „Buisman. G.S." en de Tantzen uit Elsfleth bij Bremen. Het eerste schip meet 3000 ton dead weight, het tweede 2400 ton d.w. Naar tonnenmaat gemeten is de Geertje Buisman het grootste schip, dat ooit op de werf op de helling is gezet. Tot dusver was het grootste karwei een schip van zon 2600 ton d.w.
De Geertje, die 81 meter lang en 12,50 meter breed is, en de Tantzen, die als maten 76 en 12 meter heeft, konden de werf bereiken, evenals andere grote schepen dank zij de indertijd doorgevoerde vergroting van de doorvaart van de Zuiderhaven van 9.85 op 16 meter. Dit werpt vruchten at Voor het gehele Noorden zijn deze schepen op een werf wel heel grote. De Geertje krijgt een vierjaarlijkse beurt. De Tantzen, die na een aanvaring bij New Orleans op de Missisippi in Amerika gekapseisd en gezonken was, moet heel wat meer ondergaan. De totale betimmering is er uit en wordt vernieuwd. Zo ook de hele electrische installatie. Bovendien moet allerlei andere schade worden hersteld. De machinekamer gaat finaal uit elkaar en wordt „overhaald." Eind augustus moet alles klaar zijn, zo vertelde de directeur, ir. R. H. Bosman, ons. V oor wat de betimmering betreft wordt or nauw samengewerkt met de werf van Amels in Makkum. Er is een tendens om bij dergelijke karweien het werk samen te doen, mede ter versteviging van de concurrentiepositie. De Tantzen is, tijdens een sleepreis van zo'n 24 dagen, naar Harlingen gebracht, omdat „Welgelegen" gunstiger in prijs zat dan Amerikaanse, Duitse en andere Nederlandse werven, die het schip graag onder handen zouden hebben willen nemen.
Leeuwarder couran 25-07-1967t: Brand aan boord ms „Tantzen" op werf Harlingen. Aan boord van het zich voor reparatie in Harlingen bevindende Duitse ms „Tantzen" is gistermiddag brand uitgebroken in de machinekamer. De brand is vermoedelijk ontstaan, doordat vonken van een snijbrander. waarmee arbeiders op de werf „Welgelegen" enkele bouten aan dek losbrandden, in een laagje olie op de vloer van de machinekamer terechtkwamen, waardoor de olie vlam vatte. Twee monteurs, de heren A. Hoogerhuis uit Harlingen en J. van den Berg uit Kootstertille, wisten zich te redden. De „Tantzen" was kort geleden voor reparatie op de werf aangekomen. Het schip was eerder dit jaar bij een vaart op de Mississippi in het zuiden van de Verenigde Staten zwaar beschadigd bij een aanvaring. Raparatie ter plaatse was te duur, zodat men besloot naar Nederland te varen. De brandweer van Harlingen heeft samen met de bedrijfsbrandweer vier uur lang tegen het vuur gestreden. Gevreesd wordt dat de 1000 pk motor die roodgloeiend stond, schade heeft opgelopen.
Friese koerier 25-07-967: Rook boven Harlingen Felle brand op ongeluksschip. Harlingen— Grote rookwolken stegen gistermiddag om kwart voor twee op, uit de ca. 3.000 ton metende vrachtvaarder Tantzen van rederij Tantzen, Elsfleth, welke op de werf Welgelegen te Harlingen is drooggezet voor algehele reparatie. Door het afbranden van een paar bouten op het dek kwamen vonken in de machinekamer terecht, die ogenblikkelijk in lichterlaaie werd gezet, doordat de olie onder de machine vlam vatte. Twee monteurs van het bedrijf, A. Hogerhuis uit Harlingen en J. v. d. Berg uit Kootstertille, die in de machinekamer aan het werk waren, konden zich door te vluchten ternauwernood in veiligheid stellen. De koolzuursneeuwinstallatie van het schip werd in werking gezet, maar door de vele openingen in het vaartuig had dit geen resultaat. De bedrijfsbrandweer en de Harlinger brandweer, die met twee wagens was uitgerukt, wisten na een uur de brand te bedwingen. Eerst wakkerde het vuur nog aan doordat de olie op het water ging drijven en zich door de machinekamer verspreidde. De 1600 pk motor werd rood gloeiend en moet waarschijnlijk als verloren worden beschouwd. Er werd met hoge- en lagedrukspuiten gewerkt. Een ijzeren tussenschot werd door de hitte verwrongen. Zoals gemeld zonk de Tantzen in het begin van dit jaar na een aanvaring met een Amerikaans vrachtschip nabij New Orleans op de Mississippi en werd het schip door een sleepboot van Smit en Co te Rotterdam naar Harlingen gesleept.
Friese koerier 06-09-1967: Gezonken schip moest andere naam hebben. Harlingen — Het 2300 ton metende Duitse vrachtschip Tantzen, dat van de Ver. Staten naar Harlingen werd gesleept om daar door werf Welgelegen te worden gerepareerd (het schip is begin eze zomer tengevolge van een aanvaring op de Mississippi gezonken maar kon weer worden gelicht) heeft de werf alweer verlaten en ligt nu in de Nieuwe Willemshaven voor het ondergaan van het laatste herstelwerk. De naam is inmiddels veranderd in Antares I. Volgens de bemanning is dit gedaan omdat volgens een oud zeemansbijgeloof een schip, dat eenmaal gezonken is geweest, nimmer weer onder de zelfde naam mag gaan varen om geen rampspoeden tegemoet te gaan. Maar het blijft natuurlijk mogelijk, dat de rederij Tantzen te Elsfleth er andere, en meer zakelijke redenen voor heeft gehad.

1973-12-21: Op 21-12-1973 als "Antares" ex "Danesea", zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 3688.34 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te Fama Musta, Cyprus no 367004 d.d. 15-07-1972, liggende te Pernis, door J.G.D. Wigman, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 4574 Z GRON 1973 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand brug, 3.70 m. uit hekplaat, 3.30 m. uit de lengteas en 1.38 m. uit dek.

1974-01-00: Door Damhof aangekocht met zware brandschade. Gerepareerd bij Scheepswerf “Welgelegen” te Harlingen.

1986-00-00: 1986 voor de verkoop opgelegd in Delfzijl.

2015-01-01: 01.01.2015 23.56 uur (Reuter): Een schip met 450 migranten aan boord en zonder bemanning stevent momenteel af op de Italiaanse kust. Dat heeft de Italiaanse kustwacht donderdag aangekondigd. Er werd een helikopter ter plaatse gestuurd met enkele specialisten die zullen proberen om de controle over de stuurloze boot over te nemen, zo verklaarde de luchtmacht. Rond middernacht bevond het schip zich op zo'n 65 kilometer van de kaap van Santa Maria di Leuca, in het uiterste zuidoosten van Italië. "Als gevolg van de moeilijke weersomstandigheden is het schip enkel bereikbaar via de lucht", zo staat te lezen in een communiqué. Het vaartuig werd geïdentificeerd als de EZADEEN, die onder de vlag van Sierra Leone vaart. De boot verplaatste zich aanvankelijk aan een snelheid van zeven knopen (13 kilometer/uur), maar kreeg toen te maken met een motorpanne. Het schip werd bij het vallen van de nacht door de Italiaanse kustwacht opgemerkt, op zo'n 130 kilometer van de kust. Een van de personen aan boord slaagde er via de scheepsradio in de kustwacht te contacteren en verklaarde onder andere dat de bemanning het schip had verlaten. Daarop verwittigde de kustwacht een IJslandse patrouilleboot, de Tyr, die zich in de buurt bevond in het kader van een missie van het Europese grensbewakingsagentschap Frontex. De Tyr vaart momenteel langs de stuurloze boot, maar kan voorlopig niet veel meer doen als gevolg van de woeste zee. Drie artsen die zich aan boord van de Tyr bevinden, zullen met een helikopter op de Ezadeen worden gedropt, om er medische bijstand te verlenen. De medewerkers van de kustwacht werden met een helikopter aan boord van de 'Ezadeen' gezet en hebben het vaartuig inmiddels onder controle. Het schip ligt ruim 60 kilometer uit de kust. Een IJslands Frontex-schip gaat de 'Ezadeen' naar een haven in Italië slepen.
03-01-2015: Smokkelaars Ezadeen verdienden meer dan miljoen euro. De mensensmokkelaars die honderden vluchtelingen hebben meegestuurd met het schip Ezadeen, hebben daar flink aan verdiend. Het schip dreef donderdag en vrijdag (1 en 2 januari 2015) stuurloos rond op de Middellandse Zee. Gisteren werd de Ezadeen naar de haven van de Italiaanse plaats Corigliano Calabro gesleept. Aan boord bleken 359 vluchtelingen te zijn. De Italiaanse kustwacht had eerder gezegd dat er 400 tot 450 mensen boord waren. Op het schip zaten voornamelijk mensen uit Syrië die hoopten op een beter leven in Europa. Ze vertelden de Italiaanse politie dat ze omgerekend 3000 tot 7000 euro hadden betaald voor hun reis. Turkse maffia. Een Syrische man zei volgens de BBC dat hij de "Turkse maffia" voor de reis 7000 euro had betaald voor zichzelf en 7000 euro voor zijn zwangere vrouw. De mensensmokkelaars hebben mogelijk 1 tot 2,5 miljoen euro verdiend. Volgens de vluchtelingen verlieten ze op volle zee de Ezadeen.
03-01-2015: Het vrachtschip met honderden vluchtelingen aan boord, dat gisteren op de Middellandse Zee door zijn bemanning werd verlaten, heeft veilig de haven van Corigliano Calabro bereikt. Het is al de tweede keer deze week dat een vrachtschip met honderden vluchtelingen op zee wordt achtergelaten door mensensmokkelaars. Het stuurloze vrachtschip bereikte onder begeleiding van de Italiaanse kustwacht veilig de haven van het stadje Corigliano. Aan boord van de Ezadeen bevonden zich 360 mensen, niet enkel mannen maar ook een vijftigtal vrouwen en 70 kinderen. Het gaat waarschijnlijk om Syrische vluchtelingen. Alle opvarenden verkeren ondanks de omstandigheden in goede gezondheid. Ze worden overgebracht naar verschillende opvangcentra in Italië. Dinsdag moest de Italiaanse marine al de controle overnemen van het stuurloze Moldavische vrachtschip Blue Sky M. Aan boord zaten meer dan 760 migranten. Ook die bemanning had het schip op volle zee in de steek gelaten. De VN vrezen dat deze nieuwe techniek van mensensmokkelaars nog een zware tol zou kunnen eisen. Ze vragen Europa om maatregelen te nemen.
03-01-2015 Aan boord van spookschip Ezadeen. Onderzoekers zijn aan boord geweest van de Ezadeen, een schip vol met Syrische vluchtelingen dat stuurloos in de Middellandse Zee dobberde. Vannacht is het schip naar een Italiaanse haven gesleept. Daar gingen de vluchtelingen van boord en werd duidelijk in wat voor omstandigheden zij Europa probeerden te bereiken. Op het schip zaten 359 Syriërs, onder wie 42 vrouwen en 62 kinderen. Acht kinderen hadden geen ouders bij zich. De bemanning van het schip had volgens de vluchtelingen capuchons op om niet herkend te worden. Aan boord liggen stapels afval, achtergelaten kleding en bagage. Volgens de vluchtelingen zijn ze op donderdag vertrokken uit een Turkse haven. De Italiaanse kustwacht hoopt dat de boordcomputer van het schip de exacte route heeft vastgelegd. Met tientallen tegelijk zaten ze opeen gepakt in de stallen benedendeks. Sanitair is er niet. De onderzoekers droegen beschermende kleding tijdens hun ronde op het schip. De vluchtelingen zijn per bus naar asielzoekerscentra vervoerd.

2016-00-00: Final Fate: Het schip is in 2016 gesloopt te Corigliano Calabro, Italië.

Ship Masters Data

Images


Description: Antares 1966 ex Danesea ex Antares I ex Tantzen
Image type: Photo

Description: Antares 1966 ex Danesea ex Antares I ex Tantzen in 1979.
Made By: © Zee, T. van der (Teun)
Image type: Photo

Description: Antares the 7th July 1982 Delfzijl Eemskanaal.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Antares the 7th July 1982 Delfzijl Eemskanaal.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Antares moored by former Shipyard Niestern, Eemskanaal Delfzijl, the 7th October 1987.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Antares 1966 ex Danesea ex Antares I ex Tantzen, laid up at Delfzijl (since 01-05-1986) on 07-11-1987.
Made By: © Zee, T. van der (Teun)
Image type: Photo

Description: Antares 1966
Image type: Photo

Description: Osman 1966 on 12 March 1988 Eemskanaal Delfzijl.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Osman 1966 on 12 March 1988 Eemskanaal Delfzijl.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Al Haj Othman 1966 ex Osman ex Antares ex Danesea ex Antares I ex Tantzen
Image type: Photo

Description: Ezadeen 1966 ex Joudi S ex Al Haj Othman ex Osman ex Antares ex Danesea ex Antares I ex Tantzen towed into Corigliano on 03-01-2015.
Image type: Photo

Description: Ezadeen 1966 ex Joudi S ex Al Haj Othman ex Osman ex Antares ex Danesea ex Antares I ex Tantzen towed into Corigliano on 03-01-2015.
Image type: Photo
Sources