Name ship: ANTJE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1927
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5373658
Nat. Official Number: 180 Z GRON 1927
Category: Cargo vessel
Propulsion: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Netherlands
Yardnumber: 105
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1927-03-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Schiffswerft 'Linz' A.G., Linz, Austria
Engine Type: Engine, Hot bulb (gloeikop)
Number of Cylinders: 2
Power: 80
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Climax-Gloeikop Linz Type (310x360)
Speed in knots:
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 144.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 75.00 Net tonnage
Deadweight: 190.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1:
Length 2: 30.00 Meters Registered
Beam: 5.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.14 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1947-00-00: Motor vervangen door ander, gebruikt exemplaar.

1952-00-00: 1952 nieuwe hoofdmotor: 2tew 2 cil 120 Pk Sřby Type (260x400) 8 Kn

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1927-03-08 ANTJE
Manager: Jan Klaas Zorge, Groningen, Netherlands
Owner: Jan Klaas Zorge, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NFJK
Additional info:

Date/Name Ship 1928-00-00 SIEJA
Manager: Scheepswerf J. Koster Hzn., Groningen, Netherlands
Owner: Scheepswerf J. Koster Hzn., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PSCF
Additional info: Niet volgens Kadaster

Date/Name Ship 1928-03-26 SIEJA
Manager: Arjen Dekker, The Hague, Netherlands
Owner: Arjen Dekker, The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PSCF
Additional info:

Date/Name Ship 1929-09-11 EXCELSIOR
Manager: Hendrik Jan Landstra, Groningen, Netherlands
Owner: Hendrik Jan Landstra, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NRFD
Additional info: 1934 call sign PEAI

Date/Name Ship 1942-04-17 EXCELSIOR
Manager: Java-Sumatra Handelmaatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Java-Sumatra Handelmaatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PEAI
Additional info:

Date/Name Ship 1945-00-00 EXCELSIOR
Manager: Staat der Nederlanden, The Hague, Netherlands
Owner: Staat der Nederlanden, The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PEAI
Additional info:

Date/Name Ship 1946-07-11 UNO
Manager: R. Petersen Schmidt, Skaerbaek, Denmark
Owner: R. Petersen Schmidt, Skaerbaek, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Skaerbaek / Denmark
Callsign: OWVI
Additional info:

Date/Name Ship 1955-11-05 UNO
Manager: Edvard Petersen Schmidt, Skaerbaek, Denmark
Owner: Edvard Petersen Schmidt, Skaerbaek, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Skaerbaek / Denmark
Callsign: OWVI
Additional info:

Date/Name Ship 1966-10-21 UNO
Manager: Thorvald Bjerregaard Thuesen, Hundested, Denmark
Owner: Thorvald Bjerregaard Thuesen, Hundested, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Hundested / Denmark
Callsign: OWVI
Additional info:

Date/Name Ship 1967-01-31 JEP-JANE
Manager: Thorvald Bjerregaard Thuesen, Hundested, Denmark
Owner: Thorvald Bjerregaard Thuesen, Hundested, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Hundested / Denmark
Callsign: OWVI
Additional info:

Date/Name Ship 1967-11-13 MARGOT
Manager: Kaj Andreas Gregersen, Frederiksvaerk, Denmark
Owner: Kaj Andreas Gregersen, Frederiksvaerk, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Frederiksvaerk / Denmark
Callsign: OWVI
Additional info:

Date/Name Ship 1974-09-07 MARGOT
Manager: Eva Gregersen (wed. Kaj Andreas), Frederiksvaerk, Denmark
Owner: Eva Gregersen (wed. Kaj Andreas), Frederiksvaerk, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Frederiksvaerk / Denmark
Callsign: OWVI
Additional info:

Date/Name Ship 1976-08-00 MARATON
Manager: Poul Kristian Nřrgaard, Copenhagen, Denmark
Owner: Poul Kristian Nřrgaard, Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign: OWVI
Additional info:

Ship Events Data

1927-03-09: Op 09-03-1927 als ANTJE, zijnde een motorvrachtschip, groot 143.95 ton, liggende te Groningen ten verzoeke van Jan. K. Zorge, scheepskapitein te Groningen, doort Jan Gerrits, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 180 Z GRON 1927 op het achterschip voorkant roef sutuurboordzijde.

1927-03-18: Algemeen Handelsblad 18-03-1927: Maandag j.l. heeft een proefvaart plaats gevonden met het nieuwe, door den heer J. Koster Hzn., scheepswerf „Gideon", te Groningen, gebouwde motorvrachtschip „ANTJE", gebouwd voor den heer J. K. Zorge, te Groningen. De proefvaart is geheel volgens wensch verloopen. Het schip heeft afm. van 31.50 x 5.40 x 2.25 m en is voorzien van een 80 P.K. Climaxmotor.

1927-03-18: NvhN 18-03-1927: Groningen, 18 Maart. Alhier heeft een proefvaart plaats gevonden met het nieuwe, door den heer J. Koster Hzn., scheepswerf „Gideon" alhier gebouwde motorvrachtschip „Antje", bestemd voor den heer J. K Zorge, alhier. De proefvaart is geheel volgens wensch verloopen. Het schip heeft afmetingen van 31.50X5.40X2.25, is voorzien van een 80 P.K. Climaxmoter en is gebouwd onder hoogste klasse Veritas en Scheepvaart inspectie kleine kustvaart, met uitbreiding Noord- en Oostzee en Engelsch Kanaal. Het schip werd na afloop van de proefvaart zeer ten genoegen door de eigenaar overgenomen.

1927-03-25: NvhN 25-03-1927: Groningen, 24 Maart. Van de werf „Gideon” van de firma Koster alhier is vertrokken het motor- schip „Antje" groot 204 ton. Eigenaar kapt. H. Zorge. Het schip is gebouwd onder toezicht van Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie, Groote Kustvaart. In het schip is geplaatst een 'Climax' motor van 80 P.K., welke het schip in geladen toestand-een gemiddelde snelheid van 6Ľ mijl verleende.

1927-06-03: Nieuwe Rotterdamsche Courant 03-06-1927: Antje: Londen, 2 Juni. Het Nederl. motorschip “Antje” is door aanvaring op de Theems aan stuurboordzijde boven de waterlijn zwaar beschadigd.
03-06-1927 Antje. Wapping, 2 Juni. Het motorschip “Antje” (zie Ochtendblad van heden) was in aanvaring met de op de rivier gemeerd liggende barges. De barges “Melba” en “Iver” bekwamen schade aan het voorschip. De “Antje” zette de reis stroomopwaarts voort.

1927-08-30: Voorwaarts 30-08-1927: Antje. Vlissingen, 29 Augustus. De Nederlandsche motorkof “Antje” is alhier met lichte motorschade van Londen aangekomen.

1927-10-03: Voorwaarts 04-10-1927: Antje. Antwerpen, 3 Okt. Het Nederl. motorschip “Antje” , van Antwerpen naar Londen, liep wegens den storm te Oostende binnen.

1928-04-21: Voorwaarts 23-04-1928: ANTJE. Antwerpen. 21 April. Het Nederl. motorzeilschip “Antje” is op de Schelde ter hoogte van Boom in aanvaring geweest met het Eng. motorschip “Linton”, waardoor van eerstgenoemd vaartuig eenige platen werden ingedrukt.

1928-11-15: De Maasbode 15-11-1928: Sieja (mz) Cuxhaven, 13 November. Het Nederlandsche motorzeilschip “Sieja”, van Bremen naar Dusseldorf met olie in vaten, is tengevolge van den hevigen Westelijke wind voor de Elbe terecht gekomen en hedenmiddag met defecten motor hier binnengesleept door den motorvischkotter H 143. Zoodra de schade is hersteld zal het schip de reis naar de bestemming voortzetten.

1928-11-16: Rotterdamsch Nieuwsblad 16-11-1928: SIEJA. Cuxhaven, 13 November. Het Nederlandsche motorschip SIEJA, met olie in vaten van Bremen naar Dusseldorf, is wegens den storm hier vanmiddag met motorschade door den vischkotter HF 143 blnnengesleept. De schade zal hier worden hersteld, waarna het schip de reis naar de bestemming zal voortzetten.

1928-12-11: Voorwaarts 11-12-1928: SIEJA, Cuxhaven, 7 Dec. Het uit zee teruggekeerde Nederlandsche motorschip Sieja heeft bij de Amerikahaven zijn stuurboordsanker met 15 vadem ketting verloren. Het schip is inmiddels in de haven aangekomen.

1929-12-12: Voorwaarts 12-12-1929: Het motorschip “Sieja” (144) heet thans “Exelsior” en hoort thuis te Groningen.

1932-08-13: Algemeen Handelsblad 13-08-1932: Excelsior. ( London, 12 Aug.) Het Nederlandsche motorschip “Excelsior”, van Antwerpen naar Plymouth, heeft machineschade. Het schip zal te Shoreham binnenloopen om aldaar gerepareerd te worden.

1939-11-20: De Banier 20-11-1939: De „EXCELSIOR" voer ledig van Londen naar Vlissingen. Het schip is lek geslagen. Het bergingsvaartuig „Bruinvisch" is uit Hansweert naar Vlissingen vertrokken teneinde het schip te dichten en daarna te trachten het vlot te sleepen. Het schip is, naar het Dbl. meldt, hoog op de steenen glooiing geworpen en blijven zitten. Het schip zit zoo hoog, dat men er gemakkelijk kan omheen loopen. De schroefbladen zijn finaal afgeslagen, het roer is ontzet, de bodem geheel lekgeslagen en van vlot komen zal voorloopig wel geen sprake zijn. Het schip is met een dergelijke kracht op de steenen plaatsen geworpen dat de steenen glooiing diepe sporen vertoont. De drie leden van de bemanning en de loods hebben eenige hachelijke nachtelijke uren meegemaakt, doch geen van hen heeft letsel bekomen. Een lid van de uit drie koppen bestaande bemanning heeft ons iets verteld over de gebeurtenissen. Wij waren, aldus onze zegsman, Vrijdagnacht van Engeland vertrokken met bestemming Vlissingen. Onze reis verliep zonder eenig incident. Hoewel we dwars door de mijnenvelden hebben gevaren, hebben we geen enkele van deze gevaarlijke projectielen gezien. Zondagnacht om 1 uur kwamen we voor de haven van Vlissingen. Tevoren was er een loods aan boord gekomen. Hoewel er een stevig briesje stond, was er toch geen sprake van storm. Nu is de Oostelijke zijde van de haven versperd en normaal wordt deze versperring met een licht aangegeven. Dit licht nu bleek vannacht niet te branden dus stuurde de loods ons schip normaal op de haven. Plotseling stootte ons schip op de groote balken waarmede de versperring is afgezet, de schroefbladen braken af en daardoor dreven wij rond. Ook het roer werd ontzet. Tot overmaat van ramp kwam toen plotseling een hevige rukwind opzetten. Ons schip werd als een tol heen en weer geslingerd. Op onze noodseinen snelde onmiddellijk een marinesleepboot te hulp, doch kon ons niet bereiken. De Excelsior zwaaide finaal om, zoodat wij met den kop weer naar buiten gekeerd lagen. Een groote golf sloeg het schip met een smak op de steenen. Onze ankers die onmiddellijk waren uitgeworpen, hadden niet het minste succes. Nogmaals werd ons schip, dat geheel leeg was en dus des te beter een speelbal van de golven, opgenomen en nog hooger op den dijk geslingerd, waar het tenslotte bleef liggen. Hoewel er voor onszelf geen gevaar meer aanwezig was, begrepen wij dat ons schip zwaar beschadigd zou zijn. Zoodra het water was gezakt en inmiddels ook de dageraad was aangebroken, bleek ons vermoeden maar al te waar te zijn. De schroefbladen bleken finaal te zijn afgebroken. De roerdomp is heelemaal verbogen, terwijl de kiel nagenoeg over de geheele lengte dusdanig is beschadigd, dat het water er langs alle kanten uitloopt, zelfs van den buitenkant konden we eenige flinke gaten waarnemen, terwijl de huid groote deuken vertoont. Kapitein Landstra met zijn mannen blijven aan boord. Er bestaat voor hen dan ook geen enkel gevaar, daar zij desgewenscht zoo aan den wal kunnen stappen. Het schip zit in een dusdanige moeilijke positie, dat het zeer zeker heel wat werk zal vereischen het weer in diep water te krijgen.

1939-11-20: NvhN 20-11-1939: De “Excelsior” in de haven van Vlissingen gestrand.nHet Groninger motorschip „Excelsior", van de reederij Landstra, metende 177 ton, is in den nacht van Zaterdag op Zondag bij den ingang van de haven van Vlissingen op de berm gevaren. Het schip, dat ledig van Londen naar Vlissingen voer, is lek geslagen en verkeerde aanvankelijk in een gevaarlijke positie door hooge zeeën, welke beletten het schip te naderen. Later is het bergings-vaartuig „Bruinvisch” uit Hansweert naar Vlissingen vertrokken om de „Excelsior" te dichten en zoo mogelijk vlot te sleepen.

1939-11-21: Algemeen Handelsblad 21-11-1939: Kustvaarder gestrand. Tegen havenversperring gevaren, waardoor de schroef onklaar raakte. (Van onzen correspondent) Middelburg, 19 November. Doordat het havenlicht niet brandde is in den nacht van Zaterdag op Zondag, omstreeks één uur, in de haven van Vlissingen de Groninger kustvaarder „Excelsior" met de daar door de marine aangebrachte versperring in aanvaring gekomen, met het gevolg, dat de schroef onklaar geraakte. De „Excelsior", die niet meer bestuurbaar was, werd door een rukwind gegrepen, en raakte op de steenen glooiing in het Oostelijk havengedeelte. Het schip, dat van Engeland kwam, was niet geladen en kwam daardoor zoo hoog op de glooiing, dat de pogingen van een marinesleepboot om het vlot te krijgen mislukten. Het schip zit thans geheel droog op de helling; de schroefbladen zijn afgerukt en het is op tal van plaatsen lek. Ook de glooiing is ernstig beschadigd. Tijdens het ongeval had de „Excelsior" een loods aan boord. De bemanning, bestaande uit drie koppen, heeft geen letsel opgeloopen. De „Excelsior"' meet 117 ton en is eigendom van de reederij Landstra te Groningen.

1939-11-23: De Banier 24-11-1939: De „EXCELSIOR” vlot gebracht. Vlissingen, 23 Nov. — Het Nederlandsche motorsoheepje „Excelsior", dat Zondagochtend aan den ingang van de buitenhaven van Vlissingen omhoog is gevaren, is vanmorgen met behulp van de drijvende kraan „Kolossus 22" en het bergingsvaartuig „Bruinvisch", beiden van Van der Taks Bergingsbedrijf N.V., alsmede de sleepboot „Rotte" van de N.V. v/h P. Smit Jr. in diep water gebracht. De „Excelsior", welke lek is, zal waarschijnlijk in een droogdok moeten worden opgenomen voor volledige reparatie.

1942-00-00: Kapitein Aben van de EXCELSIOR speelde in de 2e WO een dubbelrol bij de verzetsgroep Zwaantje en werd na de oorlog veroordeeld tot een lange gevangenisstraf. Op 27-01-1943 als EXCELSIOR door Duitsers gevorderd en herdoopt D 39 W bij Werkstattschiff Nebelabt. Wilhelmshaven. Oktober 1945 weer terug in Delfzijl.

1976-00-00: Final Fate: In 1976 opgelegd in Slusehavn, Kopenhagen.
Op 22 okt. 1978, tijdens een reis van Kopenhagen naar Solby (waar het na de oplegperiode gedokt zou worden ), aan de grond gelopen bij Vitso op de westkust van Aerř. 24 okt. 1978 CTL verklaart en ter plekke gesloopt.

Ship Masters Data

Images


Description: Sieja 1927 (ex Antje) - foto Hansweert 1928/1929
Image type: Photo

Description: Excelsior 1927 ex Antje in de opvaart op de Schelde in 1936.
Image type: Photo

Description: Excelsior 1927 ex Sieja ex Antje
Image type: Photo

Description: Excelsior 1927 ex Sieja ex Antje gestrand 11-1939. (De Telegraaf 21-11-1939)
Image type: Photo

Description: Excelsior 1927 ex Sieja ex Antje at Deptfordkreek in 1938.
Image type: Photo

Description: 'Excelsior' (ex 'Antje')
Image type: Photo

Description: Onder Deense vlag als UNO.
Image type: Photo

Description: Onder Deense vlag als 'Margot' (ex 'Antje')
Image type: Photo
Sources