Name ship: ANTWERPEN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1927
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number: 2469 Z ROTT 1927
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Industrieële Maatschappij 'De Noord', Alblasserdam, Netherlands
Yardnumber: 365
Date Laid Down:
Launch Date: 1927-08-18
Delivery Date: 1927-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Motorenfabrik, Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (x), 11-17 11/16
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 364.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 251.00 Net tonnage
Deadweight: 585.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 26440 Cubic Feet
Bale: 24400 Cubic Feet
 
Length 1: 148.10 Feet (British) Registered
Beam: 24.20 Feet (British) Registered
Depth: 9.70 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1927-09-23 ANTWERPEN
Manager: T. den Hartigh, Antwerp, Belgium
Owner: N.V. Motorschip 'Antwerpen', Terneuzen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terneuzen / Netherlands
Callsign: NFKG
Additional info: 1934 callsign PCSJ

Ship Events Data

1927-08-18: Algemeen Handelsblad 19-08-1927: Scheepsbouw. Van de werf der N.V. Industrieele Mij. De Noord, te Alblasserdam, is gisteren met gunstig gevolg het motorschip „ANTWERPEN", voor rekening van den heer Teun den Hartigh te Antwerpen, te water gelaten.

1927-09-23: Op 23-09-1927 als ANTWERPEN, zijnde een motorschip, groot 364.03 ton, liggende te Rotterdam, door C. van Silfhout, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van N.V. Motorschip Antwerpen te Ter Neuzen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2469 Z ROTT 1927 op het achterschip aan S.B. zijde tegen lichtkap motorkamer.

1936-05-00: Het Vaderland 27-05-1936: Ernstig verkeersongeluk te Rotterdam. Drie personen gewond. Gisteravond omstreeks kwart over 11 is op den hoek van de Witte de Withstraat en de Schiedamsche Singel te Rotterdam een ernstig verkeersongeluk gebeurd. Een auto, waarin gezeten de 47-jarige A. Voskamp uit Schiedam, de 45-jarige reeder T. den Hartigh. wonende te Antwerpen, en de 50-jarige scheepsbouwmeester D. G. Boelen te Bolnes, is op dien hoek geslipt en tegen een motorwagen van lijn 8 gebotst, waarbij de auto vooral aan de achterzijde ernstig werd beschadigd. De drie inzittende heeren werden gewond en naar het ziekenhuis overgebracht Daar bleek dat de heer Voskamp inwendige kneuzingen, een kaakfractuur en snijwonden aan handen en gezicht had opgeloopen. de heer Den Hartigh had inwendige kneuzingen en de heer Boelen een hersen-schudding en een hoofdwonde. Zij zijn alle drie ter verpleging opgenomen. De toestand van den heer Den Hartigh is zeer ernstig. Ten gevolge van het ongeluk is een vrij belangrijke stagnatie ontstaan in het tramverkeer.
De Banier 28-05-1936: De autobotsing in de Witte de Withstraat. In verband met het ernstige ongeluk dat gisterennacht op den hoek van de Witte de Withstraat en den Schiedamsche Singel is gebeurd en dat de reeder de Hartigh uit Antwerpen het leven heeft gekost, vernemen wij thans dat de toestand van den bestuurder A.. Voskamp, die gisteren zeer kritiek was, thans iets vooruitgaande is. De heer Boele uit Bolnes die een hersenschudding opliep, maakt het goed.
De Tijd 28-05-1936: Het auto-ongeluk te Rotterdam. Slachtoffer van aanrijding overleden. De reeder T. den Hartigh uit Antwerpen, die Dinsdagavond bij een aanrijding tusschen een auto en een tramwagen van lijn 8 op den hoek van de Witte de Withstraat en den Schiedamschen Singel te Rotterdam ernstig werd gewond, is Woensdagmorgen in het Ziekenhuis aan den Coolsingel aan de bekomen verwondingen overleden. De bestuurder van den auto, de 47-jarige A. Voskamp, is nog steeds buiten bewustzijn.
Nieuwsblad van Friesland 29-05-1936: Aan de gevolgen overleden. De Heer Den Hartigh uit Antwerpen, die bij een auto-ongeval op den Schiedamschen Singel te Rotterdam zwaar gewond werd, is in het ziekenhuis aan zijn verwondingen bezweken.

1940-02-28: Leeuwarder courant 28-02-1940: Engelsch schip vergaan. Het Nederlandsche schip Antwerpen heeft alle 19 opvarenden van het Britsche schip Efos (1245 ton) gered, dat, naar men gelooft, Maandagavond op een wrak is geloopen. Een treiler heeft de geredden aan land gebracht.

1940-05-00: Bij het uitbreken van de oorlog lag de ANTWERPEN in de Franse haven Lorient en week vandaar uit naar Engeland.

1941-03-28: Final Fate: Tijdens een luchtaanval gebombardeerd en gezonken bij Scarweather Lichtschip in het Bristol Kanaal in positie van 51.56 NB - 04.21 WL. Was op weg van Barry naar Fremington. Drie opvarenden verloren het leven t.w. F. de Kraker, 1e machinist, H. Kruidhof, stuurman de de Britse matroos J. Hagedon. De overlevenden werden gered door H.M.S. TORRENT.

Ship Masters Data

Images


Description: Antwerpen 1927
Image type: Photo

Description: Antwerpen 1927
Image type: Photo

Description: Scan uit het boek "Scheepsrampen in oorlogstijd".
Image type: Photo
Sources