Name ship: APOLLINARIS II

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1927
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number: 17797 ROTT 1927
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 1 derrick
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerven v/h. Gebr. G. & H. Bodewes, Martenshoek, Netherlands
Yardnumber: 708
Date Laid Down:
Launch Date: 1927-01-08
Delivery Date: 1927-12-14
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout Type (x), 13 3/16-13 3/4
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 140.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 85.00 Net tonnage
Deadweight: 180.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 8000 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 25.97 Meters Registered
Beam: 6.27 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.32 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1927-12-14 APOLLINARIS II
Manager: Harm Mulder BZn., Groningen, Netherlands
Owner: Harm Mulder BZn., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NFLC
Additional info:

Date/Name Ship 1928-08-18 APOLLINARIS II
Manager: Harm Mulder Bzn, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaart Maatschappij 'Walcheren', Flushing, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Flushing (Vlissingen) / Netherlands
Callsign: NFLC
Additional info: 1934 callsign PCSP

Date/Name Ship 1935-03-28 PLACIDAS FAROULT
Manager: S.A. de Transit & Transports Gabriel Faroult, Honfleur, France
Owner: S.A. de Transit & Transports Gabriel Faroult, Honfleur, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Honfleur / France
Callsign: TVPS
Additional info:

Ship Events Data

1927-01-11: Voorwaarts 11-01-1927: Scheepsbouw. Door de N.V. Scheepswerven voorheen Gebr. G. en H. Bodewes te Martenshoek, is met goed gevolg te water gelaten de stalen motorboot APOLLINARIS, groot 180 ton D.W., gebouwd onder klasse Germ. Lloyd en Scheepvaartinspectie voor de Noord- en Oostzeevaart, voor rekening van den heer H. Mulder te Groningen. Het schip krijgt een 100 p.k. Kromhoutmotor en is gebouwd voor de speciale vaart van Remagen naar Londen. De kiel is gelegd voor een Dortmund-Eems-kanaalschip van pl.m. 930 ton voor Nederlandsche rekening.

1927-02-02: Op 02-02-1927 als APOLLINARIS II, zijnde een motorschip, groot 397.42 m3, liggende te Groningen, door H. Mulder, beëdigd scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van H. Mulder, schipper te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien door het branden van 1223 Z ROTT 1927 op het achterschip op de dekplaat van het achtererf. (Opm.: De brandmerken 17797 ROTT 1927 op het schip bevonden zijn verwijderd.)

1927-02-08: NvhN 08-02-1927: Het Motor-Zeilschip „APOLLINARIS II”. groot pl.m. 175 ton D.W., dat gebouwd werd voor de vaart Remagen-Londen door de N.V. Scheepswerven v.h, Gebrs. Bodewes te Martenshoek voor rekening van den heer Harm Mulder te Groningen, door bemiddeling van het Bureau “Inspector” alhier, ligt gereed voor vertrek ter proefvaart.

1927-11-23: Voorwaarts 23-11-1927: Apollinaris II. Londen, 22 November. Het naar Lynn bestemde Nederlandsche motorschip “Apollinaris II” is te Grimsby binnengesleept. De oorzaak is nog onbekend.
Rotterdamsche courant 23-11-1927: Apollinaris II. Grimsby, 22 November. Het Nederlandsche motorschip “Apollinaris II” ( zie ochtend blad van heden), werd hier door den te Grimsby thuis behorende treiler “Viola” binnengesleept.

1935-03-22: De Gooi-en Eemlander 22-03-1935: Schepenverkoop: Het m.s. „Apollinaris II", groot bruto 140 ton, gebouwd in 1927, van de N.V. Scheepv. Mij „Walcheren" (H. Mulder) te Rotterdam, is naar Frankrijk verkocht en wordt verdoopt in „Placidas".
Algemeen Handelsblad 22-03-1935: Het Nederlandsche motorschip „Apollinaris II", 200 ton d.w„ gebouwd in 1927, toebehoorende aan de N.V. Scheepvaart Mij. „Walcheren" te Rotterdam, is door bemiddeling van de mak. Jacq. Pierot Jr. & Zn., aldaar, naar Frankrijk verkocht. Het schip zal worden herdoopt, in „Placidas".

1940-06-19: Final Fate: Overgenomen door de Britse Marine. Ze werd gebruikt als 'boom gate vessel' voor de haven van Salcombe (Devon), waar zij door de Royal Navy in beslag was genomen. Om te voorkomen dat de vijand kon binnendringen was voor de haven een kunstmatige barriëregemaakt. Hierbij deed het schip dienst als 'deur'. Wanneer een geallieerd schip de haven in of uit moest schoof de 'Placidas Faroult' even van haar plaats om na de passage van het schip snel weer haar plaats in te nemen. Op 30 oktober 1940 rond 08.40 uur braken de meertrossen waarmee het schip op haar plaats werd gehouden Het schip verdaagde op de rotsen, waarna het op 1 november wrak sloeg en zonk.
(Zie ook hoofdstuk 28 van het boek “De schippers Mulder”)

Ship Masters Data

Images


Description: Apollinaris II 1927
Image type: Photo

Description: 'Apollinaris II'
Image type: Photo

Description: 'Apollinaris II' (bj 1927)
Image type: Photo
Sources