Name ship: APPINGEDAM

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1949
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5020964
Nat. Official Number: 2499 Z GRON 1949
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: Two masts
Rig: 4 derricks, 4 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Netherlands
Yardnumber: 713
Date Laid Down:
Launch Date: 1949-04-20
Delivery Date: 1949-07-30
Technical Data

Engine Manufacturer: Gebr. Sulzer A.G., Winterthur, Switzerland
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 550
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Sulzer Nrs. 25231 tot 25235 (Bouwjaar 1946) Type 5TS29 (290x500)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 249.00 Net tonnage
Deadweight: 738.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 53220 Cubic Feet
Bale: 49000 Cubic Feet
 
Length 1: 61.15 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 56.96 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.34 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.54 Meters Breadth, moulded
Draught: 3.36 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1968-00-00: Bij Scheepswerf 'Welgelegen' in Harlingen verbouwd tot seismisch onderzoekvaartuig, thuishaven Roosendaal.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-07-23 APPINGEDAM
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Pieter van Leeuwen Boomkamp, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCSW
Additional info:

Date/Name Ship 1952-03-10 APPINGEDAM
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Netherlands
Owner: V.o.f Boomkamp's Scheepvaart Bedrijf, Amsterdam, Netherlands
Shareholder: Jan Jacob, Mr. Louis Elise & Pieter Johannes Bartholomeus Eduard van Leeuwen Boomkamp, Johannes Jacobus van Monsjou (Santpoort) en Johan Cuno Korthals Altes (Bloemendaal), Amsterdam
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCSW
Additional info:

Date/Name Ship 1962-12-17 APPINGEDAM
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Evert Smid, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCSW
Additional info:

Date/Name Ship 1966-05-16 MARIA-W
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Rederij Weber (Johan Pieter Sr. en Johan Pieter Jr. (tot 31.12.1968), Roosendaal, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Putte (N.Br.) / Netherlands
Callsign: PFUB
Additional info: 31.12.1968 thuishaven Roosendaal.

Date/Name Ship 1971-01-15 BENI MERWAN
Manager: Mohamed Sudani, Tripoli, Libya
Owner: Mohamed Sudani, Tripoli, Libya
Shareholder:
Homeport / Flag: Tripoli / Libya
Callsign: 5AKQ
Additional info:

Date/Name Ship 1974-00-00 MOURAD
Manager: Libyan Coast Shipping Lines, Tripoli, Libya
Owner: Kaddougia Mohamed Esciaftri, Tripoli, Libya
Shareholder:
Homeport / Flag: Tripoli / Libya
Callsign: 5AKQ
Additional info:

Ship Events Data

1949-07-25: Op 25-07-1949 als APPINGEDAM, zijnde een stalen motorschip, groot 1416.20 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 20-07-1949 no. 7787, liggende te Westerbroek, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2499 Z GRON 1949 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant kombuis op het shelterdek, 3.70 m. uit de hekplaat, 1.25 m. uit de lengteas, 1.30 m. boven dek.

1949-08-01: De omschrijving van de hoofdmotor is als volgt: een 5 cylinder 2 takt enkelwerkende 550 PK Sulzer verticale scheepsdieselmotor, bouwjaar 1946, type 5TS29, genummerd van 25231 tot 25235 aangebracht op de wanden van de cylinders.

1949-08-01: NvhN 01-08-1949: Proeftocht „APPINGEDAM”. Het nieuwgebouwde m.s. „Appingedam", toebehorende aan de heer Van Leeuwen- Boomkamp te Amsterdam, heeft op de Eems, bij Delfzijl, een welgeslaagde proeftocht gehouden. Het shelterdektype schip werd gebouwd bij de scheepswerf E. J- Smit en Zn. te Westerbroek, onder klasse S.I. en Lloyds. De 550 p.k. Sulzer Dieselmotor gaf het vaartuig een snelheid van ruim 10 mijl. De „Appingedam" is van een echolood, richtingzoeker en radio telefonie voorzien en heeft een grote brug midscheeps. Het schip vertrekt in ballast van Delfzijl naar Haparanda om hout te laden.

1962-12-17: NvhN 17-12-1962: M.s. Appingedam verkocht. Het m.s. Appingedam van Boomkamp Scheepvaartbedrijf te Amsterdam is verkocht aan de heer E. Smid te Groningen. De Appingedam is van het shelterdecktype, heeft een motor van 550 pk en meet 750 ton d.w. Het schip werd in 1949 door E. J. Smit en Zn.'s Scheepswerven te Westerbroek gebouwd.

1966-05-07: NvhN 07-05-1966: M.s. Appingedam verkocht naar Rozendaal. De heer E. Smid te Groningen heeft zijn motorkustvaartuig Appingedam verkocht aan de heer J. Weber te Rozendaal, die het schip onder de nieuwe naam Maria-W in de vaart zal brengen. De Appingedam behoort tot het openshelterdektype en heeft een draagvermogen van ongeveer 740 ton. Het schip dat verkocht werd door bemiddeling van Kamp's Scheepvaart te Groningen, is voorzien van een 550 pk Sulzer-dieselmotor en werd in 1949 gebouwd bij de N.V. E. J. Smit en Zonen Scheepswerven te Westerbroek. De verkoopprijs bedraagt f 560.000.

1968-00-00: In 1968 is de 'Maria W' bij Scheepswerf Welgelegen in Harlingen verbouwd tot seismisch onderzoeksvaartuig.
NvhN 07-12-1967: Harlinger werf bouwt coaster om tot onderzoekingsschip. Bij scheepswerf Welgelegen te Harlingen wordt de kustvaarder Maria W — 750 ton, rederij J. P. Weber, Roosendaal — omgebouwd tot werkschip voor de Ray Geophysical Divisions Mandrel Industries Inc. ten dienste van seismografische onderzoekingen in de Middellandse Zee en op de Noordzee. Vorig jaar deed dit bedrijf seismische onderzoekingen op de Waddenzee, waarvoor toen vissersschepen werden gebruikt. De Maria W heeft een bemanning van 11 leden, maar er is thans accommodatie gemaakt voor nog een 20-tal technici extra. Door de General Transport Comp. werd het schip gisteren voorzien van een speciale computer, een zeer zware machinerie, die met behulp van een kraan moest worden aangebracht en die voor seismische onderzoekingen het gebruik van springstof overbodig maakt. Kapitein op het schip, dat over veertien dagen naar het Middellandse Zeegebied vertrekt, is de heer J. W. Hofman uit Heemstede.
Leeuwarder courant 06-06-1968: Harlingen doet dienst als basis. „Maria W" doet seismisch onderzoek op de Noordzee. De voor seismische onderzoekingen omgebouwde kustvaarder „Maria W" heeft de Harlinger haven weer verlaten, deze keer voor onderzoekingen op het Nederlandse deel van het continentaal plat in de Noordzee. Harlingen blijft de basis van waaruit het schip opereert. Een zegsman van Ray Geophysical Division of Mandrel Industries Incorporated, de heer H. van der Plaats uit Den Dolder, weigert bekend te maken voor welke oliemaatschappij de onderzoekingen zullen worden uitgevoerd. Het seismisch onderzoek, zoals dat van de „Maria W" af wordt uitgevoerd. ondervindt in oliekringen grote belangstelling, want van de „oude" methode van het opwekken van trillingen in de bodem door middel van springstoffen, is men geheel en al afgestapt, De technische outillage is namelijk uitgerust met electrische vibrators, die trillingen teweeg brengen, die door de zeebodem worden teruggekaatst en opgevangen in microfoons, die zijn ingebouwd in een twee kilometer lange kabel, die achter het schip drijvende wordt gehouden. De kabel kan aan een houder worden opgetrokken op het achterschip. De opgevangen trillingen worden fotografisch opgenomen en weergegeven zoals dat ook het geval is met de traditionele marnier van seismische onderzoekingen.Het voordeel van deze methode is, dat het niet gebruiken van springstoffen voorkomt, dat er een grote sterfte onder het visbestand van de zee — in dit geval dus de Noordzee — plaatsvindt ten gevolge van de explosies. De „Maria W" heeft al werkzaamheden uitgevoerd op het Engelse deel van het continentaal plat in de Noordzee en in de Middellandse Zee. Daar zijn de onderzoekingen trouwens tegengevallen, omdat een geweldige stagnatie optrad toen de kabel in de schroef kwam. Het schip moest in Rotterdam op de helling. De „Maria W" is eigendom van de heer J. P. Weeber te Roosendaal en is geheel voor dit doel verbouwd. Er is nu ruimte voor zon dertig mensen, van wie elf bemanningsleden; de anderen maken deel uit van de onderzoekingsploeg. De ruimen zijn geschikt gemaakt voor het seismische werk en dienen als magazijn.

1976-10-16: Final Fate: Gezonken ca. 85 mijl Noord-West van Benghazi in pos. 33.25. N - 17.50. O.

Ship Masters Data

Images


Description: Appingedam 1949 on her deliveryday 30.07.1949
Image type: Photo

Description: 'Appingedam'
Image type: Photo

Description: 'Appingedam'
Image type: Photo

Description: Appingedam 1949 at Leixous in 12-1964. (Opm. Ben Scholten: Deze kaart is in Leixoes gemaakt door de befaamde Fotomar die dit soort kaarten op bestelling in elke gewenste taal leverde. De kaart heb ik in 1964 naar m`n ouders gestuurd en weer terug gevonden in de papierwinkel nadat ze waren overleden. 
Image type: Photo

Description: Maria W 1949 ex Appingedam in 05-1966.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: 'Maria W.' (ex 'Appingedam')
Image type: Photo

Description: Maria W 1949 ex Appingedam.
Image type: Photo

Description: De 'Maria W' (ex 'Appingedam') als seismisch onderzoeksvaartuig.
Image type: Photo

Description: Maria W 1949 ex Appingedam
Image type: Photo
Sources