Name ship: ARAK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1951
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5368201
Nat. Official Number: 2658 Z AMST 1951
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 4 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Zaanlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Zaandam, Netherlands
Yardnumber: 455
Date Laid Down:
Launch Date: 1951-10-06
Delivery Date: 1951-11-14
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 660
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 280722/729 Type RV8M545 (320x450)
Speed in knots: 11.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 363.00 Net tonnage
Deadweight: 970.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 41000 Cubic Feet
Bale: 38510 Cubic Feet
 
Length 1: 59.45 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 55.18 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.97 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.29 Meters Depth, moulded
Draught: 3.56 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1970-09-00: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 870 Pk SKL.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-11-14 ARAK
Manager: C.V. Terwogt & Lagers, Amsterdam, Netherlands
Owner: E. & A. Scheer, Amsterdam, Netherlands
Shareholder: Henri Eugene Joseph en Johannes Franciscus Josephus Marie Huysser, Amsterdam
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCSY
Additional info:

Date/Name Ship 1962-07-31 ARAK
Manager: C.V. Terwogt & Lagers, Amsterdam, Netherlands
Owner: E. & A. Scheer N.V., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCSY
Additional info:

Date/Name Ship 1962-08-08 TRIA
Manager: Schepers Rhine- Seeline G.m.b.H, Hamburg, German Federal Republic
Owner: Rudolf, Maria en Hermann Schepers, Haren, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / Germany
Callsign: DCPB
Additional info:

Date/Name Ship 1963-03-00 TRIA
Manager: Schepers Rhine- Seeline G.m.b.H, Hamburg, German Federal Republic
Owner: Rudolf Schepers, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / Germany
Callsign: DCPB
Additional info:

Date/Name Ship 1966-00-00 TRIA
Manager: Schepers Rhine- Seeline G.m.b.H, Hamburg, German Federal Republic
Owner: Hermann Schepers, Haren, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / Germany
Callsign: DCPB
Additional info:

Date/Name Ship 1970-00-00 TRIA
Manager: Hermann Schepers, Haren, Germany
Owner: m.s. Tria, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / Germany
Callsign: DCPB
Additional info:

Date/Name Ship 1975-00-00 SEA CORAL
Manager: International Chartering & Shipping Company Ltd, Piraeus, Greece
Owner: Sea Coral Shipping Company Ltd, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3029
Additional info:

Ship Events Data

1951-10-08: Het Vrije Volk 08-10-1951: Zaandam. Zaterdag is de Nederlandse coaster ARAK van de werf Czaar Peter te Zaandam van stapel gelopen. Mej. Rlta Huysser, dochter van de directeur van de firma E. en A. Scheer te Amsterdam, voor wier rekening de Arak door de Zaanlandse Scheepsbouw Mij. werd gebouwd, verrichtte de plechtigheid. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte 59,10 m, breedte 8.94 m, diepte 3.90 m, dead weight 970 ton, b.r.t. 499.995. In het schip is een 660 pk 8 cyllnder Deutzscheepsmotor gebouwd, die het een dlenstsnelheid van 10 knopen zal kunnen geven. Het gehele schip is gelast. Er is geen enkele klinknagel aan te pas gekomen. Na de tewaterlating werd een gedeelte van de dubbele bodem van een nieuwe coaster gelegd, die in opdracht van een Finse rederij en vlsbedrijf vervaardigd zal worden.

1951-11-08: Op 08-11-1951 als ARAK, zijnde een motorschip, groot 499,97 R.T. of 1416,35 m3, liggende te Zaandam, door H. ter Haar, scheepsmeter te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2658 Z AMST 1951 op het achterschip aan S.B. zijde in de achterwand van het achterste dekhuis, 3.75 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek.

1951-11-17: Het Vrije Volk 17-11-1951: Grootste kustvaarder te Zaandam overgedragen. Na een geslaagde proefvaart op het Noordzeekanaal en de Noordzee, waarbij het schip door technici werd goedgekeurd, is de 970 ton metende kustvaarder „Arak" Woensdagmiddag aan de Amsterdamse Rederij E en A Scheer, overgedragen. Het schip dat gebouwd werd door de N.V. Zaanlandse Scheepsbouw Mij te Zaandam is de grootste kustvaarder ooit in de Zaanstreek gebouwd

1955-06-09: De waarheid 09-06-1955: Scheepsramp op de Noordzee. Negentien Zweedse Zeelieden omgekomen? Rotterdam, 9 Juni. — Vannacht heeft zich op de Noordzee, ongeveer 30 mijl ten Zuidwesten van het lichtschip „Noordhinder" een scheepsramp voorgedaan, die waarschijnlijk het leven heeft gekost aan 17 Zweedse zeelieden. Uit een laaiende vuurzee konden 23 van de 42 bemanningsleden van het Zweedse tankschip „Johannishus" worden gered. De overigen worden nog vermist. Het 10.788 ton metende Zweedse schip kwam in aanvaring met het 6256 ton metende Panamese vrachtschip „Buccaneer". Beide schepen raakten in brand, maar de brand op het Panamese schip was binnen enkele uren bedwongen. De „Buccarneer", met Griekse bemanning, is op weg naar Rotterdam. De „Johannishus" brandde als een fakkel. Een groot aantal leden van de bemanning sprong overboord en kon door schepen, die spoedig in de nabijheid waren, worden opgenomen. Het reddingswerk werd bemoeilijkt door verzengende hitte. De reddingboot van Ramsgate (Engeland) kon door de vlammen niet dicht bij de „Johannishus" komen. De wegvloeiende olie zette de zee in brand. Het zijn het Engelse schip „Apollo” het Duitse „Gloria" en het Nederlandse „Arak", die geredden aan boord hebben genomen. De „Gloria” en de „Arak" zijn op weg naar Dover. De „Apollo" heeft dertien overlevenden naar Margate gebracht. De mannen bevonden zich in een vreselijke toestand. Drie van hen moesten op brancards aan wal worden gebracht, de anderen werden geholpen door de bemanning van de „Apollo”. Een van de geredde Zweden vertelde, dat hij onder dek sliep en bij de aanvaring werd hij uit zijn kooi geslingerd. „Ik greep naar mijn reddingsvest en rende naar dek. Het hele schip en zelfs de zee rondom ons heen, stond toen in lichter laaie. Toen de „Apollo" langszij kwam om de in het water gesprongen Zweden te redden, moest de bemanning van de „Apollo" het dek voortdurend nat houden om te voorkomen, dat ook dat schip in brand zou geraken. Nader vernemen wij, dat er drie sleepboten en de reddingboot van Ramsgate in de buurt van de “Johannishus" zijn, die vermoedelijk nog enkele mensen hebben kunnen redden. Onder de bemanning van het Zweedse schip bevonden zich vele Duitsers. De geredden waren met z'n tweeën of drieën, hand in hand over boord gesprongen en hadden een muur van vuur in zware zee moeten zwemmen. Ummo Schutter, een 20-jarige Duitse zeeman vertelde: „We zwommen voor ons leven. Bij iedere slag leek het vuur dichterbij te komen. Ik dacht, dat ik het niet zou halen. Toen kwam het schip. We waren maar een paar minuten in het water, maar het leken uren. De vierde machinist stierf in het water". Verscheidene geredden zijn met brand-en andere verwondingen in ziekenhuizen opgenomen. Tot de geredden behoort ook de enige vrouw, die aan boord was, de 33-jarige mevrouw Ina Svensson, de echtgenote van de eerste machinist. Ook de eerste machinist zelf is gered. Mevrouw Svensson, die twee uur in het water heeft gelegen, vertelde: „Het was vreselijk. Toen ik in de brandende zee lag, zag ik mannen, die probeerden elkaar te helpen. Ik had al bijna de hoop opgegeven, toen de reddingboot kwam." Kapitein vermist; Tot de vermisten behoort o.a. de kapitein, de eerste stuurman, de derde stuurman en enkele stewards. De enige dode, die tot nu toe geborgen is, was een Duitse zeeman. De overlevenden vertelden vreselijke verhalen van mannen, die plotseling gek werden en zich in de brandende zee wierpen. De ontzettende vuurgloed was op 25 mijl afstand te zien. De tanker was veranderd in een gloeiende oranje vuurbal, met een dikke, grijze rookpluim er boven. Tot op 700 meter van het schip brandde de zee. Volgens de kapitein van de reddingboot van Ramsgate moet het uitgesloten worden geacht, dat nog overlevenden worden gevonden. De sleepboten „Maas" (Ned.), „Rumania" (Eng.) en „Scaldis" (Belg.) hebben, naar omstreeks tien voor twee gemeld werd, de „Johannishus" vast gemaakt. Getracht zou worden het schip naar de rede van Vlissingen te slepen.
Limburgsch dagblad 11-06-1955: Scheepsramp eiste 20 slachtoffers. Den Haag, 10 Juni. — De grote brand aan boord van het Zweedse tankschip „Johannis Hus" na aanvaring met het onder Panamese vlag varende vrachtschip „Buccaneer" heeft Donderdag hoogstwaarschijnlijk het leven gekost aan 20 Duitse en Zweedse zeelieden. Voor zover tot dusver bekend is zijn door onmiddellijk toegesnelde schepen van verschillende nationaliteit, w.o. het Britse schip „Emsworth", de Nederlandse kustvaarder „Arak" en het Britse schip „Apollo", 24 overlevenden uit het water opgevist, van wie er één later aan zijn verwondingen is bezweken. Alle 23 overlevenden zijn — zoals gemeld — in Engeland aan land gebracht.

1958-11-26: NvhN 26-11-1958: Kok van kustvaarder te Delfzijl in arrest. De Harlinger politie heeft de 39-jarige, uit Nijmegen afkomstige, J. J. G., kok van de kustvaarder Arak, gearresteerd. Bij de inklaring van de kustvaarder ontdekte de dienstdoende douane dat G. in het opsporings-register stond vermeld vanwege een gepleegde diefstal in Delfzijl. Hij is dinsdag naar Delfzijl overgebracht.
Friese koerier 26-11-1958: Kok gearessteerd: Harlingen—Door de politie is de 39-jarige kok van de kustvaarder “Arak” welke met hout uit Libreville arriveerde, de Nijmegenaar J.J.G. Gearresteerd. G. werd gezocht wegens een gepleegde diefstal in Delfzijl en is dinsdag daarheen gebracht.

1962-06-27: Het Vrije Volk 27-06-1962: Bemanning coaster verhelpt slagzij zelf. (Van een onzer verslaggevers) Een noodsein van de Amsterdamse coaster “Arak” heeft dinsdagavond enige uren grote ongerustheid veroorzaakt over het lot van dit 499 brt metende motorschip. De kapitein meldde, dat de deklast hout tien mijl uit de Oostzeekust, ter hoogte van Kiel, was gaan schuiven. De Arak maakte zware slagzij en dreigde te kapseizen. Een tiental schepen waaronder sleepboten uit Kiel en de reddingboot van Gedseref, zette koers naar de coaster. Zij hoefden echter geen hulp te verlenen. De bemanning van de “Arak” kon een gedeelte van de deklast over boord zetten, waardoor de slagzij zover werd verminderd, dat de coaster geen direct gevaar meer liep. Begeleid door enkele sleepboten is de “Arak” op eigen kracht naar Kiel gevaren. De “Arak”, in 1951 In Zaandam gebouwd, is eigendom van de Amsterdammers E. en A. Scheer. Het schip wordt beheerd door de C. V. Terwogt en Lagers te Amsterdam.

1975-10-10: Classed LR until 10/10/75

1977-11-23: Final Fate: Tijdens de reis van Piraeus naar Cork met een lading tuinaarde in een zware storm in positie 38.43.12N,09.28.42W noordwestelijk van Cabo Roca gestrand. Het schip wilde vanwege de storm de haven van Cascais bij Lissabon aanlopen. Bemanning gered door de loodsboot.Op 30-11-1977 is het schip in tweeën gebroken.

Ship Masters Data

Images


Description: Arak 1951
Image type: Photo

Description: Arak 1951
Image type: Photo

Description: Arak 1951
Image type: Photo

Description: Arak 1951
Image type: Photo
Sources