Name ship: ARBON

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1956
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5022027
Nat. Official Number: 9710 Z ROTT 1956
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: D. & Joh. Boot N.V., Scheepsbouwwerf 'De Vooruitgang', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Yardnumber: 1246
Date Laid Down:
Launch Date: 1956-07-25
Delivery Date: 1956-10-03
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Type 6D7 (305x460)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 279.00 Net tonnage
Deadweight: 665.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37100 Cubic Feet
Bale: 33300 Cubic Feet
 
Length 1: 54.36 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 51.64 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.69 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.02 Meters Depth, moulded
Draught: 3.62 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1956-10-03 ARBON
Manager: W.F. Kampman's Bevrachtings- & Controlebedrijf, Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaart Maatschappij 'Fegro', Folkert Feenstra (aanv. sleepbootkapitein), Teunis de Groot (aanv. assurantiebezorger), Dordrecht, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PCTA
Additional info:

Date/Name Ship 1967-10-24 JOHNNY CAY
Manager: Maritima San Andres Ltda., Isla de San Andres, Colombia
Owner: Maritima San Andres Ltda., Isla de San Andres, Colombia
Shareholder:
Homeport / Flag: Isla de San Andres / Colombia
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1999-12-01 LEBA II
Manager: Leba Transport S.A., San Lorenzo, Honduras
Owner: Leba Transport S.A., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQVJ8
Additional info:

Ship Events Data

1956-09-27: Op 27-09-1956 als ARBON, zijnde een motorvrachtschip, metende 1416.07 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te den Haag no. 10374 d.d. 24-09-1656, liggende te Rotterdam, door H. Greeuw, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzoen door het inbeitelen van 9710 Z ROTT 1956 op het achterschip aan B.B. zijde in achterschot bemanningsverblijf 2.50 m. uit hekplaat, 0.60 m. uit lengteas en 1.55 m. uit dek.

1958-11-05: Het Vrije Volk 05-11-1958: Matroos steelt geld en lakens. b(Van een onzer verslaggevers) Lust tot passagieren heeft de 21- jarige matroos onder de gage A. J. v. H. uit Amersfoort, die met de coaster Arbon in Slikkerveer lag, ertoe gebracht uit de hut van de stuurman een bedrag van tachtig Belgische franken weg te nemen. Omdat hij van plan was op een ander schip te monsteren had hij toen ook nog een paar lakens en slopen meegenomen. Gisteren moest hij zich voor de Rotterdamse rechtbank verantwoorden: Uit het verhoor bleek, dat hij al eerder met politie en justitie in aanraking is geweest en dat er nog een proeftijd liep voor een voorwaardelijke straf van vier maanden wegens een in 1957 gepleegde diefstal. De officier van Justitie, die ervan uitging, dat het met deze jongeman nog redelijk terecht kan komen, eiste een gevangenisstraf van acht maanden met aftrek, waarvan drie maanden voorwaardelijk met drie jaar proeftijd. De verdediger, mr. X. A. Schuit, achtte in verband met verminderde toerekeningsvatbaarheid een terbeschikkingstelling wenselijk.

1960-08-01: De Telegraaf 01-08-1960: Kok zwom uur lang voor zijn leven. Van onze speciale verslaggever via Scheveningen Radio, maandag
„Ik was op een bolder geklommen, waarom weet ik zelf niet; ik verloor mijn evenwicht en ik lag overboord." Dit is het relaas dat gisteravond de 18-jarige kok Ronald van Merkom uit de Van Hogendorpstraat in Amsterdam ons gaf via de scheepszender van de Nederlandse kustvaarder „Arbon" uit Dordrecht. Na dit ongeluk heeft Ronald van Merkom alle geluk van de wereld gehad. Hij moest wel ruim een uur in het koude water van de Duitse Bocht, benoorden Borkum, rondzwemmen, voordat het Duitse schip „Thornstein" de drenkeling ontdekte en oppikte om hem later weer met droge kleren over te zetten op zijn eigen schip. Naar Engeland. De „Arbon" kwam van Zweden en was op weg naar Engeland. Zaterdagmiddag voer het schip door de Duitse Bocht en om halftwee klom Ronald van Merkom daar op de scheepsbolder, waarop men gewoonlijk het schip aan de kade meert. En zonder dat iemand aan boord het bemerkte sloeg de Amsterdammer over de reling. Na een halfuur werd ik vermist", zo luidde het relaas van de kok. „Intussen was ik begonnen in de richting van land te zwemmen." Het schip voer circa 10 mijl van het Duitse eiland Borkum toen van Merkom overboord sloeg in de druk bevaren ET-route. En dat is eigenlijk de redding geweest van de kok. Noodseinen.Want toen de kapitein na de vermissing van de kok noodseinen uitzond en de andere schepen op deze route werd verzocht uit te kijken, was Van Merkom snel opgespoord. Een half uur na het eerste bericht meldde de„Thornstein" aan .Norddeich-radio, dat zij de drenkeling aan boord had. De kok had toen een uur rond gezwommen. De “Arbon" van de rederij „Fegro" in Dordrecht, die de steven had gewend om aan de speurtocht naar de kok deel te nemen, kon zaterdagmiddag omstreeks vier uur Van Merkom van de „Thornstein" overnemen en de reis vervolgen. „Ik mankeer niets — het was alleen koud", zei de kok tot slot ' van ons telefoongesprek.
Het Vrije Volk 01-08-1960: Kok zwom uur voor zijn leven. De achtienkarige kok R.van Merkom uit Amsterdam heeft zaterdag-middag in de Duitse bocht, ter hoogte van Borkum, een uur achtereen voor zijn leven gezwommen. Van Merkom, kok aan boord van de Nederlandse coaster “Arbon”van de rederij Fegro te Dordrecht, kwam in het koude zeewater terecht doordat hij zijn evenwicht verloor.Niemand van de bemanning had iets van de verdwijning van de kok gemerkt. Eerst een half uur later miste men Van Merkom, omdat de mannen geen eten kregen. Via radio Nordeich werd alarm geslagen. De “Arbon” keerde terug maar een Duits schip de “Thornstein”, had succes. Nadat van Merkom een uur had rondgezwommen, pikte de Duitser de drenkeling op. Later nam de “Arbon” zijn kok, die ogenschijnlijk niets mankeerde, over en vervolgde zijn reis naar Cardiff.

1965-06-05: Het Vrije Volk 05-06-1965: De Nederlandse coaster “Arbon” als 12.000st schip in Rotterdam.

1967-10-31: Het Vrije Volk 31-10-1967: Coaster Arbon naar Columbia verkocht. Het Nederlandse kustvaartuig Arbon is door bemiddeling van Supervision te Rotterdam verkocht naar Columbia. Het 680 ton metende schip werd in 1956 voor rekening van de N.V. Scheepvaart Mij. Fegro te Dordrecht gebouwd. Het zal nog deze week aan de nieuwe eigenaar worden overgedragen en onder de naam Johnny Cay naar Cartagena in Columbia vertrekken.

2015-10-00: In 10-2015 registratie vervallen, nog bestaan twijfelachtig.

Ship Masters Data

Images


Description: 'Arbon' - bj 1956
Image type: Photo

Description: 'Arbon'
Image type: Photo

Description: Arbon 1956
Image type: Photo

Description: 'Arbon'
Image type: Photo
Sources