Name ship: ADELAAR

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1897
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number: 5247 GRON 1897
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Schooner
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. J. & G.W. Verstockt, Martenshoek, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1897-03-30
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 194.13 Gross tonnage
Net Tonnage: 184.42 Net tonnage
Deadweight: 276.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 33.14 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 32.60 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.84 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.18 Meters Depth, moulded
Draught: 2.95 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

2016-00-00: In 1916 gemotoriseerd met een 80 PK 2cyl. J. & C. Bolinder Co.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1897-03-31 ADELAAR
Manager: Tamme Tammes, Groningen, Netherlands
Owner: Warnder Kramer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NBGT
Additional info:

Date/Name Ship 1898-00-00 MARIA AUGUSTA
Manager: Magelhäes Filho, Lisbon (Lissabon), Portugal
Owner: Magelhäes Filho, Lisbon (Lissabon), Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Lisbon (Lissabon) / Portugal
Callsign: HFDN
Additional info:

Date/Name Ship 1916-00-00 MARIA AGUSTA
Manager: Alvaro Afra & Co, Oporto, Portugal
Owner: Alvaro Afra & Co, Oporto, Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Oporto / Portugal
Callsign: HFDN
Additional info:

Date/Name Ship 1920-00-00 MARIA AGUSTA
Manager: Soc. De Pescarias 'Jupiter' Ltd., Lisbon (Lissabon), Portugal
Owner: Soc. De Pescarias 'Jupiter' Ltd., Lisbon (Lissabon), Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Lisbon (Lissabon) / Portugal
Callsign: HFDN
Additional info: (In de Grand Banks Visserij)

Ship Events Data

1897-03-31: Dagregister deel 14 nummer 156, den eersten April 1800 zeven en negentig. Eigendomsverklaring. Ik ondergeteekende Warnder Kramer, schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaar dat het staalijzeren schoenerschip genaamd “Adelaar”, hebbende een dek en twee masten, gemeten bruto 549.96 kubieke meter of 194.13 tonnen van 2.83 kubieke meter en netto op 522.47 kubieke meter of 184.42 tonnen van 2.83 kubieke meter en gevoerd wordende door ondergeteekende, aan mij in eigendom toebehoort, dat ik Nederlander ben, hier ten lande woonachtig, dat het bestuur over hetgeen tot het onderhoud van het schip, de uitrusting en het victulieeren of bevrachten van het zelve vereischt wordt te Groningen wordt gevoerd en dat genoemd schip niet op voet van oorlog is uitgerust noch door mij toedoen of gedogen in strijd met de onzijdigheid van de Staat op voet van oorlog uitgerust zal worden. Hoogezand, 31 Maart 1897. W. Kramer. (In de kantlijn staat bijgeschreven: 5247.)

1897-11-27: 27-11-1897 tijdens stormweer op de rede van Lagos, Nigeria gestrand en wrak geslagen. Door de verzekering total loss verklaart. De ijzeren schoener ‘ADELAAR, kapitein-eigenaar W. Kramer te Groningen, 184,43 NRT, 7 maand oud, strandde op 27-11-1897 rond 20.00 uur tijdens storm en hoge zee op 1/3 mijl westelijk van Lagos in Portugal. De schoener was met kolen onderweg van Cardiff naar Lagos en Portimao. Het schip ging verloren, maar de lading kon worden geborgen. Met laag water konden de opvarenden, vijf zeelui en twee passagiers (vrouw en kind?) zonder hulp van derden het schip verlaten en veilig de wal bereiken.

1898-00-00: In 1898 wrak geborgen en verkocht aan Magelhäes Filho, Lissabon, Portugal. Gerepareerd en weer in de vaart gebracht.

1926-00-00: Stond nog in LR 1926-27. In 1931 niet meer in Lloyds Register of ships geregistreerd. Helaas geen conformatie van het final fate. ( Opm. Veel Grand Banks vissers raakten verloren op de visgronden rond New Foundland.)

Ship Masters Data

Date from: 1897
Captain: Kramer, Warnder
College:
Flagnumber: 0
Other information:

Images

Sources