Name ship: ARCTIC

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1962
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5022302
Nat. Official Number: 3818 Z GRON 1962
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo, refrigerated
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: Two masts
Rig: 4 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 320
Date Laid Down:
Launch Date: 1961-12-08
Delivery Date: 1962-02-21
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 1500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 3012995/013000 Type RBV6M538 (400x580) 300 rpm.
Speed in knots: 13.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 500.00 GRT (open)
Net Tonnage: 286.00 NRT (open)
Deadweight: 950.00 tons deadweight open (1016 kg)
Refrigerated: 63000 Cubic Feet
 
Length 1: 79.03 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 70.96 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.28 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.02 Meters Depth, moulded
Draught: 4.725 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1967-10-00: Verbouwd tot gesloten shelterdekker. GRT 1074, NRT 728, TDW 1577

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1962-02-19 ARCTIC
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Netherlands
Owner: Rederij 'Arctic', Groningen, Netherlands
Shareholder: Eiso Hendrik Schuur, Cornelis Tammes (tot 1973), Roelf Tamme Tammes, Frederik Blaauw, W.J. Nobel, H.P. Kuiper, Groningen
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCTB
Additional info:

Date/Name Ship 1970-00-00 ARCTIC
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Netherlands
Owner: Rederij 'Arctic', Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCTB
Additional info:

Date/Name Ship 1973-11-21 ARCTIC
Manager: Seatrade Groningen B.V., Groningen, Netherlands
Owner: Scheepvaartbedrijf 'Arctic' B.V., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCTB
Additional info:

Date/Name Ship 1977-06-03 HYBUR STAR
Manager: Star Shipping Line Ltd., Georgetown, Cayman Islands
Owner: Star Shipping Line Ltd., Georgetown, Cayman Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown / Cayman Islands
Callsign: ZCPY
Additional info:

Date/Name Ship 1986-01-00 HYBUR STAR
Manager: St. Maarten Reefers Ltd., Georgetown, Cayman Islands
Owner: St. Maarten Reefers Ltd., Georgetown, Cayman Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown / Cayman Islands
Callsign: ZCPY
Additional info:

Date/Name Ship 1989-02-00 HYBUR STAR
Manager: St. Maarten Reefers Ltd., St. John's (Antigua), Antigua
Owner: St. Maarten Reefers Ltd., St. John's (Antigua), Antigua
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John's (Antigua) / Antigua
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 2002-03-00 HYBUR STAR
Manager: St. Maarten Reefers Ltd., Panama, Panama R.P.
Owner: St. Maarten Reefers Ltd., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2765
Additional info:

Ship Events Data

1961-12-09: NvhN 09-12-1961: Koelschip Arctic te water. Bij de Noord Nederlandse Scheepswerven N.V. te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe koelschip Arctic, dat wordt gebouwd voor rekening van Scheepvaartkantoor Groningen te Groningen. De Arctic is van het shelterdecktype en meet 1000 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een 1500 pk motor. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een schip voor buitenlandse rekening.

1962-02-19: 19-02-1962 De Rederij genaamd "Rederij Arctic", gevestigd te Groningen had de volgende leden: Frederik Blaauw, reder te Groningen 25/100, N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, gevestigd te Groningen 15/100, Cornelis Tammes, reder en scheepsmakelaar te Groningen 10/100, Simon Rollema, koopman te Groningen 10/100, Roelf Tamme Tammes, reder te Groningen 10/100, Cornelis Tammes, tandarts te Bilthoven 5/100, Evert Smid, reder te Groningen 5/100, Eiso Hendrik Schuur, reder te Groningen 5/100, Willem Jacob Nobel, gezagvoerder te W. Terschelling 5/100 deel en het resterende deel van 10/100 was verdeeld tussen Mattheus Kwint, dir. ener N.V. te Groningen 3/10, Jan Kwint, dir. ener N.V. te Groningen 3/10, Albert Kwint, dir. ener N.V. te Groningen 2/10, Adriaan Kwint, filiaalhouder te Rotterdam 1/10 en Hindrik Johannes Kwint, filiaalhouder te Rotterdam 1/10 deel.

1962-03-02: De Telegraaf 02-03-1962: Veel geld voor kustvaarder. Er is heel wat voor nodig om een eenvoudige banaan naar ons land te brengen of een kistje tomaten naar Engeland te vervoeren; dat blijkt wel bij de proefvaart van Nederlands nieuwste koelschip „ARCTIC", dat deze week op de Canarische eilanden arriveert. De „Arctic" is een schip, dat is ontstaan uit het initiatief van een aantal Groningse reders, die zich verenigd hebben en aan zulk een schip kan men zien hoezeer de kustvaarder zich ontwikkeld heeft. In oorsprong waren kustvaarders zeilschepen, die overwipten van de ene riviermonding naar de andere. Langzamerhand zijn het stoere zeeschepen geworden, die toch altijd de reputatie behouden hebben, dat ze wat makkelijker vergaan dan gewone zeeschepen. De "Arctic" is een kustvaarder, maar desondanks heeft het schip een „certificaat voor onbeperkte vaart" gekregen. Dat wil dus zeggen, dat deze kustvaarder overal mag varen, doch door zijn grootte onder de wettelijke bepalingen voor schepen onder de 500 bruto register ton valt. Het splinternieuwe koelschip kostte meer dan twee miljoen gulden, nog nooit heeft een rederscombinatie een zo gespecialiseerd schip van een zo grote waarde laten bouwen.

1962-03-30: Het Vrije Volk 30-03-1962: Nieuwe coaster drijft stuurloos nabij Brest. IJmuiden (ANP) — Op ongeveer negentig mijl ten zuidwesten van Brest heeft het nieuwe Nederlandse koelschip Arctic van het - Scheepsvrachtkantoor Groningen te Groningen om sleepbootassistentie moeten vragen. Het schip, dat duizend ton waterverplaatsing heeft en dat pas is opgeleverd door de N.V. Noord- Nederlandse Scheepswerven, te Groningen, heeft een defect aan de stuurinrichting. De IJmuidense zeesleepboot Friesland van Wijsmuller, die in de Golf van Biskaje voer, heeft assistentie aan de gezagvoerder van de Arctic aangeboden. Deze is vanmorgen op basis van Lloyds open form geaccepteerd. De Friesland hoopt de ronddrijvende Arctic in de loop van de middag te bereiken en zal het koelschip naar Dover slepen.

1966-10-12: Het Vrije Volk 12-10-1966: Scheepvaart gestremd. Rijnschip zinkt na botsing op Waterweg. (Van een onzer verslaggevers) Als gevolg van het zinken van een groot Rijnschip na een botsing met een coaster is de scheepvaart op de Nieuwe Waterweg van twee uur vannacht tot vanmorgen 7.20 uur geheel gestremd geweest. Nadien werd de scheepvaart beperkt tot schepen met een diepgang tot 5 meter. Het gezonken schip is het 1381 ton metende Duitse Rijnsleepschip Cloeckner 8, geladen met 1200 ton erts. Het was zij aan zij gekoppeld met het Duitse motor-Rijnschip. Gloeckner 45. Waarschijnlijk als gevolg van slecht zicht op de Waterweg is het schepen-duo - ter hoogte van de doorvaartvernauwing bij de Beneluxtunnel-in-aanbouw in botsing gekomen met de uitgaande Groningse coaster “Arctic” (500 bruto ton). De botsing was zo hevig, dat de Gloeckner 8 onmiddellijk begon te zinken. De roerganger van het schip kon nog net overstappen op de Gloeckner 45, maar de uitkijk, de 31-jarige karl Heinz Frotzen, sloeg door de schok overboord. Op luik. Hij kon niet, zwemmen, maar hij wist zich drijvende te houden op een luik, totdat hij door de bemanning van de Gloeckner 45 aan boord kon worden gehesen. Het sleepschip is waarschijnlijk dicht bij de gleuf voor de Beneluxtunnel terecht gekomen. Duikers zijn vanmorgen begonnen met een onderzoek van de juiste plaats van het schip. Het scheepvaartverkeer heeft vannacht nog niet veel hinder ondervonden, omdat er wegens, de mist weinig schepen de Waterweg opkwamen. De coaster Arctic heeft de reis naar Hamburg voortgezet.

1973-11-21: 21-11-1973 De Rederij genaamd Scheepvaartbedrijf Arctic, gevestigd te Groningen waarvan de leden zijn: Scheepvaartbedrijf Santa Lucia B.V., gevestigd te Groningen 23/47, Mr. Tjeerd Herre Kingma, bankier te Oranjewoud, g/m Elisabeth Catharina Schoute 11/48, Elisabeth Catharina Schoute, z.b. te Oranjewoud g/m Mr. Tjeerd Herre Kingma voornoemd 4/48, Antje Kingma z.b. te Ede g/m Dr. Jan Fetlaar 3/48, Foekje Kingma z.b. te Leeuwarden weduwe van Jan Fokke Lylkema 3/48, Paulus Andries de Bruin, fabrikant te Leeuwarden g/m Douwtje de Jong 3/48 en Marnix James van Overklift, reder te Munnekezijl 1/48 deel.

1994-01-02: Ten anker liggend op de rede van Philipsburg, St.Maarten, bakboord ankerketting gebroken tijdens slecht weer en schip bij het wegmanoevreren de bodem geraakt waardoor schade aan het vlak opgelopen. Na inspecties te Jacksonville op 2 februari ingedokt voor herstel bodemschade. Op 18 februari waren de herstelwerkzaamheden voltooid.

2006-05-03: "Rustbucket" hits quay wall - Fairplay, May 3, 2006
The Panamanian-flagged reefer ship 'Hybur Star' is missing a sizeable chunk of its bow today after slamming into a sea wall at the port of Miami yesterday afternoon. The 1,780m³ ship was departing the Miami River when it hit the seawall on the south side of Dodge Island, Coast Guard sources told Fairplay. Although the Coast Guard is not suggesting a cause for the accident as the investigation continues, the ship has a history of six detentions in the US dating back to 2002. Violations range from inadequate manning to fire systems inadequacies to mechanical problems, including rudder problems last October. An investigation team was despatched to the ship, which is now back alongside at the port. Initial reviews are being conducted to determine how much water the ship took on and its current state of trim and buoyancy, but first reports say that watertight hatches that were shut after the accident have held incoming water at bay. No injuries or pollution were reported. The ship was en route to Haiti with a cargo of frozen chickens when the accident happened, according to port sources.

Ship Masters Data

Images


Description: Arctic 1962
Image type: Photo

Description: 'Arctic' 1962
Image type: Photo

Description: Hybur Star 1962 ex Arctic at St. Maarten (NA) in 02.1998
Made By: © Wagenborg, Drs. E. (Bert)
Image type: Photo
Sources