Name ship: ARCTURUS

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1952
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5022560
Nat. Official Number: 8355 Z ROTT 1952
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf Gebr. van der Werf, Deest, Netherlands
Yardnumber: 247
Date Laid Down:
Launch Date: 1952-10-16
Delivery Date: 1952-12-12
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 4043 Type 6D7 (305x460)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 500.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 252.00 Net tonnage
Deadweight: 780.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 35100 Cubic Feet
Bale: 34120 Cubic Feet
 
Length 1: 53.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.82 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.45 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.26 Meters Depth, moulded
Draught: 3.58 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-12-03 ARCTURUS
Manager: C. Holscher's Scheepvaartbedrijf (Holscher Shipping) N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepsexploitatie Maatschappij 'Virgo', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCTC
Additional info:

Date/Name Ship 1965-07-09 ARCTURUS
Manager: G. Kleindl, Leer, Germany
Owner: G. Kleindl, Leer, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Leer / Germany
Callsign: DCRY
Additional info:

Date/Name Ship 1969-00-00 IREMIA
Manager: D. Papageorgiou & Co., Piraeus, Greece
Owner: D. Papageorgiou & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SYMZ
Additional info:

Date/Name Ship 1981-00-00 IREMIA
Manager: Saros & Kaiafas, Piraeus, Greece
Owner: Saros & Kaiafas, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3413
Additional info:

Date/Name Ship 1985-00-00 IREMIA
Manager: Thedoros Frangakis, Chios (Khios), Greece
Owner: Thedoros Frangakis, Chios (Khios), Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Chios (Khios) / Greece
Callsign: SV3413
Additional info:

Ship Events Data

1952-12-05: Op 05-12-1952 als "Arcturus", zijnde een motorschip, metende 1416.37 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 8945 d.d. 08-11-1952, liggende te Deest, door K. Melcherts, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 8355 Z ROTT 1952 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in de achterwand dekhuis bemanning 3.06 m. uit hekplaat, 1.70 m. uit de lengteas en 1.65 m. uit dek.

1953-04-13: Het Vrije Volk 13-04-1953: Pech voor 'Arcturus'. Het kustvaartuig „Arcturus" van de N.V. O. Holscher's Kustvaartbedrijf te Rotterdam, op weg van Caen naar Bergen (Noorwegen), kreeg vanochtend ter hoogte van het vuurschip S 2 op de Noordzee motorpech. Het schip zal daarom IJmuiden aandoen. Daar wordt het in de loop van de middag verwacht.

1953-10-07: NvhN 07-10-1953: Een parachute daalde in de golven. De Arcturus kreeg hulp via een vliegtuig. De Nederlandse coaster Arcturus van de N.V. Virgo te Rotterdam kreeg gisteren in het Kanaal motorschade, zodat het schip bij St. Catherinepoint voor anker moest gaan. De assuradeur, de Ver. Oranje, Onderlinge Verzekering van Schepen te Groningen, besloot in overleg met de reders om de Arcturus op de snelste wijze hulp te bieden. Daartoe werd een vliegtuig gecharterd, dat des middags om één uur opsteeg, met het machineonderdeel dat men op de Arcturus dringend nodig had, aan boord.Dit reservestuk was gewikkeld in een paar zwemvesten, opdat het bij de dropping zou blijven drijven. De piloot van het vliegtuig had weinig moeite om het Nederlandse schip met de defecte motor in het Engelse Kanaal te vinden, want de bemanning van de Arcturus had onze nationale driekleur op het dek uitgespreid. Op 50 meter afstand van de coaster kwam de parachute met de lading in de golven terecht, doch de opvarenden van de Arcturus, die de sloep al gestreken hadden, waren er zo vlug bij, dat het motoronderdeel nog droog aan boord gebracht kon worden. Het was toen 's middags kwart na vier. De machinist deelde radiotelefonisch mee, dat de reparatie van de motor wel een uur of zes in beslag zou nemen. Maar de „meester" van de Arcturus kon toch vlugger aan de slag gaan dan hij in zijn stoutste dromen had durven hopen. Hedenmorgen kwam het bericht dat de Arcturus reeds weer vaart. Het is de eerste maal in de geschiedenis van de Verzekeringsmaatschappij Oranje, dat hulp per vliegtuig geboden is. De uitstekende resultaten die gisteren bereikt zijn, kunnen echter wel eens aanleiding vormen, dat deze wijze van service vaker toegepast wordt
Algemeen Handelsblad 07-10-1953: Klein vliegtuig brengt hulp aan kustvaarder op zee. De Nederlandse kustvaarder Arcturus van C. Holschers Kustvaartbednjf N V kreeg gisteren motorschade in net Kanaal. Het schip was op weg van Napels naar Aarhuus. De bemanning van de kustvaarder had via de radio om onderdelen gevraagd en van het land startte een klein vliegtuig van het type Piper Cub met een tandwiel aan boord. De kapitein van de Arcturus had zijn schip aangegeven met behulp van de Nederlandse vlag, uitgespreid over het dek. De piloot wierp het onderdeel — in zwemvesten verpakt vlak bij het schip aan een lijn in zee, vloog vervolgens over de Arcturus heen en liet toen de lijn los, die over de kustvaarder viel. De bemanning kon op die manier het onderdeel gemakkelijk binnen krijgen.
Het Vrije Volk 08-10-1953: Vliegende hulp in nood. Piloten gooien schip nieuw tandwiel toe. (Van een onzer verslaggevers) In de nacht van Maandag op Dinsdag kreeg het Nederlandse ms. Arcturus ten zuiden van het eiland.Wight pech. De motor raakte defect, een tandwiel moest worden vervangen. Nog geen twintig uur later had het schip een nieuw tandwiel aan boord, afgeworpen door een vliegtuig. Een Fairchild van de Aero-Ypenburg had het motoronderdeel, gewikkeld in zwemvesten en zorgvuldig verpakt in een plunjezak, dicht bij de hulpeloos ronddrijvende Arcturus laten vallen. De twee piloten die dit niet alledaagse karweitje opknapten, zijn jonge Hagenaars: J. Drost en C. von Bornemann. „We zagen de bemanning staan wuiven toen we boven de Arcturus kwamen", zegt de eerste. „Ze hadden een vlag op het dek gelegd." En von Bornemann voegt er aan toe „Het was even mikken; we hingen de plunjezak aan een honderd meter lang kabel aan onze afwerphaak.We vlogen op vijftig meter hoogte over het schip heen en lieten het vrachtje gaan. Mijn hand ging bijna mee, maar het lukte. De zak kwam vlak bij het schip neer en wij zagen dat de bemanning van de coaster het ding met een roeiboot je oppikte. Dinsdagmorgen kreeg Aero-Ypenburg een telefoontje van O. Holscher's Kustvaartrederij uit Rotterdam. „We kunnen het altijd proberen", zeiden ze op het vliegveld. Het tandwiel werd in allerijl van Rotterdam naar Ypenburg gebracht, om één uur ging de Fairchild de lucht in en om halfvijf had de Arcturus het nieuwe motoronderdeel. Het transport door de lucht heeft het schip dagen oponthoud bespaard. Het vaart nu door naar Aarhus in Denemarken.

1955-06-16: Op 16-06-1955 gestrand op het eilandje Ila de Maio, Cabo Verde. Op 06-07-1955, na negen dagen deels met de hand lossen van de lading, door de sleepboot Noord-Holland van Wijsmuller vlot getrokken.
Het Vrije Volk 17-06-1955: Arcturus zit aan de grond. Het Nederlandse vrachtschip „Arcturus'' van Holschers Kustvaartbedrijf te Rotterdam, dat van Paraguay naar Londen, onderweg was, is Donderdag ten zuiden van het eiland Maio van de Kaapverdische Archipel aan de grond gelopen. De kapitein heeft bekendgemaakt, dat alles wel aan boord is en dat hij het schip hoopt te kunnen vlotbrengen met assistentie van een bergingssleepboot, waarom hij gevraagd had.
Der Telegraaf 18-06-1955: Arcturus" liep vast. Cidade, Donderdag. (A.P) — Bij de Kaapverdische eilanden is het Nederlandse motorschip „Arcturus'" aan de grond gelopen. Het schip behoort aan de rederij „Virgo" te Rotterdam.
Het Vrije Volk 29-06-1955: Arcturus wordt vlotgesleept. Een Zweedse en een Nederlandse sleepboot zijn op het ogenblik bezig met het vlotslepen van het Nederlandse vrachtschip Arcturus dat op 17 Juni bij het eiland Maio vastgelopen is. De Arcturus is blijkbaar niet zwaar beschadigd. Verwacht wordt dat het schip met' behulp van de belde sleepboten tijdens het hoge tij vlotgesleept kan worden.
Het Vrije Volk 06-04-1956: Na stranding op kust van Maio. Kapitein ,Arcturus' 3 weken geschorst. Drie weken schorsing. Deze straf werd vanmorgen door de Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam opgelegd aan de kapitein T. W. uit Rotterdam, daarr hij schuldig werd geacht aan de stranding van zijn schip, het ms. „Arcturus", op de kust van Maio, een van de Kaapverdische eilanden. Het schip heeft van 16 juni tot 6 juli verleden jaar vastgezeten op deze kust. Men is erin geslaagd het kustvaartuig vlot te slepen, met achterlating van 150 ton lading. De stranding gebeurde 's nachts om half drie. De kapitein stond niet op de brug. De raad nam hem dat kwalijk. Een van de leden merkte op, dat het een traditie is om op de brug te staan als een schip na het oversteken van de oceaan land nadert. De „Arcturus" kwam uit Zuid-Amerika en was op weg naar Londen. De kapitein had een koers uitgezet, die zes mijl buiten de kust van het eiland liep. Het laatste bestek was opgemaakt in de middag voor de nacht van de stranding. Dat bestek kon niet nauwkeurig zijn. De raad achtte dan ook de marge van 6 mijl te klein, te meer daar het de kapitein bekend was dat in deze streek magnetische storingen kunnen optreden en sterke stromingen bestaan. Bovendien is het weer er vaak slecht. De inspecteur voor de scheepvaart, de heer J. Metz, kwam tot de conclusie, dat de verant-woordelijkheid voor deze stranding lag bij de kapitein; maar dat de stuurman toch ook niet vrijuit ging. Hij had volgens hem niet nauwkeurig genoeg genavigeerd en te veel vertrouwd op.het gegiste bestek. De heer Metz stelde de raad voor de kapitein drie weken zijn diploma te ontnemen en de stuurman mede schuldig te verklaren, zonder verdere maatregelen. De raad ging met ds schorsing van de kapitein akkoord, maar achtte de stuurman niet schuldig.
Algemeen Handelsblad 09-04-1956: Diploma gezagvoerder 3 weken ingetrokken. Overeenkomstig het advies van de hoofdinspecteur voor de scheepvaart heeft de Raad voor de Scheepvaart de gezagvoerder van de Kustvaarder Arcturus schuldig verklaard aan de stranding op het eiland Ilha de Maio (Kaap Verdische eilanden). De Raad heeft zijn diploma ingetrokken voor de tijd van drie weken. De Arcturus, een der kustvaarders, die de Ocaean oversteken en de grote Zuidamerikaanse rivieren bevaren, is in de nacht van 15 op 16 juni van het vorige jaar op weg van Montevideo naar Las Palmas op het strand van Ilha de Maio gelopen en heeft drie weken vastgezeten. Bij de stranding is een deel van de lading verspeeld en toen het schip los kwam moest het zes weken in het dok voor reparatie.
NvhN 15-05-1956: Kapitein van gestrand schip gestraft, stuurman vrijgesproken. De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam is van oordeel, dat de stranding van het 500 brt metende motorschip Arcturus, op 16 juni 1955 op de kust van Ilha de Maio op de Kaap Verdische eilanden het gevolg is van navigatiefouten van de gezagvoerder, de 42-jarige T. W. uit Delfzijl. De Raad straft daarom de kapitein door hem de bevoegdheid om als kapitein te varen op zeeschepen te ontnemen voor de tijd van drie weken. De Raad acht de eveneens als betrokkene bij deze stranding gehoorde stuurman, de 24-jarige G. A. uit Anna Jacobapolder, niet schuldig aan het vastlopen, omdat deze geheel heeft vertrouwd op hem door de kapitein verstrekte gegevens. Hij wordt derhalve niet gestraft.

1986-03-12: Final Fate: Met een lading van 500 ton cement gezonken na op de rotsen gelopen te zijn in pos. 36.58.N. - 26.30. O.(20 mijl ten westen van Kalymnos Island.) Het wrak ligt op ± 45 meter diepte.

Ship Masters Data

Images


Description: Arcturus 1952
Image type: Photo

Description: 'Arcturus'
Image type: Photo
Sources