Name ship: ARDEAS

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1954
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5022649
Nat. Official Number: 4034 Z AMST 1954
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts:
Rig: 6 derricks, 6 winches.
Lift Capacity: 2 x 6 and 4 x 3 ton each.
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Netherlands
Yardnumber: 729
Date Laid Down:
Launch Date: 1954-01-28
Delivery Date: 1954-04-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Nr. 1514 Type TMAS396 (390x680)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 496.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 227.00 Net tonnage
Deadweight: 930.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 66237 Cubic Feet
Bale: 61489 Cubic Feet
 
Length 1: 64.31 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 61.01 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.84 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.72 Meters Depth, moulded
Draught: 2.69 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1959-07-00: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 750 PK Werkspoor Type TMAS396 (390x680) 10,5 Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-04-22 ARDEAS
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Nieuwe Kustvaart Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCTD
Additional info:

Date/Name Ship 1972-05-03 VASILIOS III
Manager: M. Koutlakis, Ch. Leonardos & E. Spyropoulos, Piraeus, Greece
Owner: M. Koutlakis, Ch. Leonardos & E. Spyropoulos, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SYLR
Additional info: In 1974 callsign: SV2667

Date/Name Ship 1979-00-00 DIVINA II
Manager: Chafic Y. Jeara, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Owner: Chafic Y. Jeara, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODEY
Additional info:

Ship Events Data

1954-01-28: NvhN 28-01-1954: Tewaterlating m.s. Ardeas. Bij de N.V. E. J. Smit en Zoons Scheepswerven te Westerbroek werd met goed gevolg te water gelaten het m.s. Ardeas, dat wordt gebouwd voor rekening van de Kon. Ned. Stoomboot Mij. te Amsterdam. De Ardeas is een zusterschip van met m.s. Aeneas, dat bij bovengenoemde werf eveneens voor de K.N.S.M, werd gebouwd. Het schip heeft een laadvermogen van plm. 900 ton dw. (499 brt) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 64,31 m. breedte 9.80 m. en holte 3.73 m.5.79 m. De beladen diepgang is 3.69 m. De voortstuwing zal geschieden door een 750 pk motor, terwijl tevens in de machinekamer drie hulpmotoren van 40 p.k. zullen worden opgesteld. De bouw geschiedt onder hoogste klasse Lloyd, het certificaat Scheepsvaartinspectie voor de onbeperkte vaart.

1954-04-08: NvhN 08-04-1954: K.N.S.M. bestelt twee schepen bij E.J. Smit te Westerbroek. E. J. Smit & Zn.'s Scheepswerven N.V. te Westerbroek heeft van de K.N.S.M. te Amsterdam opdracht ontvangen voor de bouw van twee motorkustvaartuigen van het shelterdektype, groot 950 ton d.w., elk uit te rusten met een 750 P.K. motor. Beide schepen worden zusterschepen van de reeds bij deze werf voor de K.N.S.M. gebouwde motorschepen Aeneas, ARDEAS en Alcetas.

1954-04-17: Op 17-04-1954 als "Ardeas", zijnde een motorschip, metende 1405.05 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 9403 d.d. 08-04-1954, liggende te Westerbroek, door A. Kraaijema, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4034 Z AMST 1954 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant brughuis op het shelterdek 9.36 m. uit hekplaat, 0.35 m. uit de lengteas en 1.35 m. uit dek.

1954-04-23: NvhN 23-04-1954: Proefvaart m.s. Ardeas. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorkustvaartuig Ardeas, dat bij de N.V. E. J. Smit en Zn.'s Scheepswerven te Westerbroek werd gebouwd voor rekening van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam. De Ardeas heeft een draagvermogen van 960 ton en is uitgerust met een 750 P.K. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ruim 12 mijl. De bouw geschiedde onder hoogste klasse Lloyd's met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.

1954-04-27: Algemeen Handelsblad 27-04-1954: K.N.S.M. voegde 66ste schip aan haar vloot toe. (Van een onzer verslaggevers) Wederom heeft een nieuw schip van de K.N.S.M. de proeftocht met goed gevolg gemaakt. Het ms. Ardeas is het 66e schip van de vloot. Het heeft een draagvermogen van 950 ton en de voortstuwing geschiedt door een 750 pk Werkspoormotor. De Ardeas, die door ir W.H. Kruyff, directeur der K.N.S.M. van de scheepsbouwers E. J. Smit en zoon's scheepswerven N.V., Westerbroek bij Groningen werd overgenomen, is zeer modern uitgerust en heeft o.a. radiotelefonie, een electrisch-hydraulische stuurinrichting, een echo-lood enz. aan boord. Morgen zal het schip voor zijn eerste reis van Amsterdam vertrekken naar havens van het Iberisch schiereiland. De K.N.S.M. heeft thans nog 14 schepen in bestelling.

1959-05-09: Algemeen Handelsblad 09-05-1959: Brand in schip op Oranjewerf. (Van een onzer verslaggevers) Op de Oranjewerf van Verschure & Co aan de Zuiderzeeweg te Nieuwendam, Amsterdam-Noord, is vanmorgen om half zeven brand ontstaan in de machinekamer van het vrachtschip Ardeas (496 brt.) van de KNSM. De brand ontstond toen de nachtploeg vanmorgen bezig was met het branden van de huidplaten van het schip ter hoogte van de machinekamer. Olieresten in de machinekamer vatten hierdoor vlam en al spoedig stegen dikke rookwolken ui het schip op. De bedrijfsbrandweer werd spoedig geassisteerd door de brandweer uit Amsterdam, die met vijf stralen in het schip werkte en met twee stralen de romp nat hield. Men slaagde erin het vuur tot de machinekamer beperkt te houden en het daar vrij spoedig meester te worden. De schade moet echter vrij aanzienlijk zijn.

1980-10-15: Final Fate: Onderweg van Abidjan naar Tripoli met een lading hout, cocosnoten en huiden, na op 10 oktober Monrovia, Liberia te hebben aangedaan, op 11 oktober gestrand bij Manna Point, Sherbro Strait (Sierra Leone) en total loss in pos. 07.22.N. 12.32.W. De stranding was het gevolg van machineschade.

Ship Masters Data

Images


Description: Ardeas 1954 launchingday 28.01.1954.
Image type: Photo

Description: proefvaart
Image type: Photo

Description: proefvaart
Image type: Photo

Description: Ardeas 1954.
Image type: Photo

Description: 'Ardeas' (bj 1954.)
Image type: Photo
Sources