Name ship: ARDITO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1958
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5022780
Nat. Official Number: 3610 Z GRON 1958
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. G.J. van der Werff's Scheepsbouw, Westerbroek, Netherlands
Yardnumber: 283
Date Laid Down:
Launch Date: 1958-05-20
Delivery Date: 1958-07-24
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10287 Type 8ED (290x450)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 500.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 283.00 Net tonnage
Deadweight: 744.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 36200 Cubic Feet
Bale: 34800 Cubic Feet
 
Length 1: 53.53 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 51.04 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.64 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.58 Meters Depth, moulded
Draught: 3.47 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1958-07-24 ARDITO
Manager: Jan Jacob Onnes, Groningen, Netherlands
Owner: Pieter Lammert Onnes, Haren, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / Netherlands
Callsign: PCTL
Additional info:

Date/Name Ship 1969-04-25 HALKIS
Manager: Halkis Shipping Ltd., Piraeus, Greece
Owner: Halkis Shipping Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SXKK
Additional info: In 1974 callsign: SV3823

Date/Name Ship 1981-00-00 HALKIS
Manager: Finda Transport Enterprises S.A., Piraeus, Greece
Owner: Finda Transport Enterprises S.A., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3823
Additional info:

Date/Name Ship 1982-00-00 VANESSA
Manager: Vanessa Shipping Co., San Lorenzo, Honduras
Owner: Vanessa Shipping Co., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQJW
Additional info:

Date/Name Ship 1986-00-00 THANCHRIS
Manager: Chalspirit Shipping Co., San Lorenzo, Honduras
Owner: Chalspirit Shipping Co., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQJW
Additional info:

Date/Name Ship 1987-11-00 IASON
Manager: Chalspirit Shipping Co., San Lorenzo, Honduras
Owner: Chalspirit Shipping Co., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQJW
Additional info:

Date/Name Ship 1993-00-00 LEIXOES
Manager:
Owner:
Shareholder:
Homeport / Flag:
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1958-05-07: Op 07-05-1958 als "Ardito", zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Westerbroek, door A. Jonkers, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3610 Z GRON 1958 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 3.70 m. uit hekplaat, 1.20 m. uit de lengteas en 1.28 m. uit dek.

1958-05-21: NvhN 21-05-1958: Tewaterlating m.s. Ardito. Bij de N.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw te Westerbroek werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Ardito, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer P. L. Onnes te Haren. De Ardito is van het raised-quarterdecktype, meet 725 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 53.20 m, lengte tussen de loodlijnen 48.30 m, breedte 8.60 m en holte 3.55/4.58 m. De beladen diepgang bedraagt 3.50 m. De voortstuwing zal geschieden door een 500 pk motor. De ruim-inhoud is 36200 cft grainspace en 34800 cft balespace. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het shelterdecktype. groot 1040 ton d.w. voor rekening van de heer G. Kuur te Haren. Dit schip zal worden uitgerust met een 820 pk motor.

1958-07-23: NvhN 23-07-1958: Proefvaart m.s. Ardito. Op de Eems heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Ardito, dat werd gebouwd bij de N.V. G. J. v. d. Werff's Scheepsbouw te Westerbroek (Gr.) voor rekening van de heer P. L. Onnes te Haren (Gr.). De Ardito (bouwno. 283) is van het raised-quarterdektype, meet 725 ton d.w. (499,90 b.r.t. en. 282.52 n.r.t.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 53.20 m.. lengte tussen de loodijnen 48.30 m., breedte 8.60 m. en holte 3.55/4.58 m. De beladen diepgang bedraagt 3.50 m. De voortstuwing geschiedt door een 500 P.K. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 knoop. In de machinekamer zijn voorts drie hulpmotoren van respectievelijk 9.21 en 40 P.K. opgesteld. De ruiminhoud is 36.200 cft, grainspace en 34.800 cft. balespace. De bunkercapaciteit bedraagt: ballastcapaciteit 151.6 m 3, brandstof mcl. reserve 39.8 m 3 en drinkwater 14.2 m 3. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.

1965-02-23: Leeuwarder courant 23-02-1965: Duitse coaster in brand op Noordzee. De gezagvoerder van de „Aphaia", een met veertig auto's geladen kustvaarder van 422 ton uit Bremen, heeft omstreeks acht uur vanmorgen aan Scheveningen-Radio gemeld, dat in de machinekamer een zware brand is uitgebroken. Hij verlangde dringend sleepboot en reddingboothulp. In de loop van de morgen werd die hulp al geboden door de Nederlandse coaster “Ardito" die van vijftig meter afstand begon te spuiten, terwijl ook twee Nederlandse kotters het vuur hielpen bestrijden. De bemanning was nog aan boord. Van de sleepboten „Titan", „Hector" en „Holland" (Terschelling) won de „Titan" de race. Om half twaalf ging hij met zwaar materiaal het vuur te lijf. De gezagvoerder van de „Aphaia" aksepteerde de hulp van rederij Wijsmuller, die de „Titan" en de „Hector" in de vaart heeft, op basis an „Lloyd's open form". Ook de „Hector" begon al met de blussing. De reddingboot „Prins Hendrik" uit Den Helder is in de buurt van het brandende schip, dat 20 mijl ten zuidwesten van Den Helder ligt.
NvhN 23-02-1965: Veertig auto's aan boord. Zware brand woedt op Duitse coaster. De gezagvoerder van de Aphaia, een kustvaarder van 422 ton, geladen met 40 auto's, eigendom van de rederij Ferd. Muller in Bremen, heeft omstreeks 8 uur vanmorgen aan Scheveningen Radio gemeld dat in de machinekamer een zware brand is uitgebroken. In de directe nabijheid is de Nederlandse kustvaarder Ardito, die op 50 meter afstand met een van haar brandblusslangen naar de Aphaia heeft liggen spuiten. Ook twee Nederlandse kotters helpen het vuur bestrijden. Drie sleepboten zijn vanmorgen uitgevaren om eventueel assistentie te verlenen. De Duitse kustvaarder Hebe, die ook ter plaatse is, heeft gemeld, dat men zou trachten de Aphaia op sleeptouw te nemen. De positie van het schip was 20 mijl zuidwest van Den Helder.
De Tijd/De Maasbode 23-02-1965: Brand in Duitse coaster. (Van onze correspondent) Den Helder, 23 febr. — In de machinekamer van de Duitse kustvaarder Aphaia is vanmorgen een hevige brand uitgebroken die waarschijnlijk aan een der opvarenden het leven heeft gekost. Vanmiddag om half drie was de situatie nog te verward om daar zekerheid over te krijgen. Het schip in slechts één keer in de lucht geweest voor de noodmelding, daarna is er niets meer van vernomen. Ook de radiohut moet in brand zijn geraakt. Van alle kanten is hulp onderweg of al gearriveerd, De brandende kustvaarder die eigendom van de rederij Ferdinand Muller in Bremen bevindt zich 30 mijl ten zuidwesten van Den Helder. Om tien voor half meldde de reddingboot Prins Hendrik het brandende schip bereikt te hebben. Volgens de schipper hoefde nog geen mensen van boord gehaald te worden. Verscheidene schepen zijn in de nabijheid van de Aphaia om de opvarenden over te nemen. De zeesleepboot Titan uit IJ muiden, die met brandblusmateriaal is uitgerust, is bij het in nood verkerende schip. De sleepboot Titan begon direkt grote massa's water in het brandende schip te spuiten. Het hele achterschip leek in brand te staan maar de bemanning was nog aan boord. De kustvaarder, die veertig auto's aan boord heeft, had al eerder assistentie gekregen van de Nederlandse kustvaarder “Ardito” die ook had liggen blussen, evenals enige Nederlandse viskotters, die met behulp van hun dekslangen gepoogd hebben de brand te bedwingen. De Duitse kustvaarder Hebe had zelfs een lijnverbinding tot stand gebracht.

1969-05-01: Het Vrije Volk 01-05-1969: Ardito (750 ton dw) nu Grieks schip. (Van een onzer verslaggevers) Door bemiddeling van het bureau Supervision is het Nederlandse motorkustvaartuig Ardito van de heer P. L. Onnes te Haren verkocht naar Griekenland. De Ardito (750 ton d.w.) werd in 1958 gebouwd. Het schip is reeds aan de nieuwe eigenaar overgedragen ,en onder de naam Halkis naar de thuishaven Piraeus vertrokken.
NvhN 05-05-1969: Schip verkocht. De rederij P. L. Onnes te Groningen heeft het motorkustvaartuig 'Ardito” verkocht naar Griekenland, waar het onder de nieuwe naam “Halkis” in de vaart wordt gebracht De “Ardito “ werd in 1958 gebouwd bij de N.V. Gebr. v. d. Werff's Scheepsbouw te Westerbroek.

1992-00-00: In 1992 overvaren in Griekse wateren waarna gezonken en CTL verklaard. Later gelicht en verkocht voor sloop? In 1993 er is een foto als 'Leixoes' genomen op 29 aug. 1993 op de rivier de Douro, bij Oporto, Portugal. 11 november 1995 te Piraeus aangekomen vanuit Durres, Albanië. (report Lloyds Seasearcher.) Ze staat in 03.2010 nog in Equasis als "Iason".


Ship Masters Data

Images


Description: proefvaart
Image type: Photo

Description: Ardito 1958
Image type: Photo

Description: Ardito 1958
Image type: Photo

Description: 'Vanessa' (ex 'Ardito')
Image type: Photo

Description: 'Thancris' (ex 'Ardito')
Image type: Photo
Sources