Name ship: ARDJOENO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1891
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Standard Ship Type:
Type Deck: Part. shade deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Netherlands
Yardnumber: 73
Date Laid Down:
Launch Date: 1891-01-10
Delivery Date: 1891-04-19
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Netherlands
Engine Type: Steam, Quadruple Expansion
Number of Cylinders: 4
Power: 1800
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (24 , 36 , 48 & 75 - 42)
Speed in knots: 12.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2527.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1590.00 Net tonnage
Deadweight: 3100.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 324.40 Feet (British) Registered
Beam: 37.70 Feet (British) Registered
Depth: 25.50 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
33 24 60 0 0 117
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1891-04-19 ARDJOENO
Manager: Firma Wm Ruys & Zoon, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NFRC
Additional info: brandmerk 2641ROTT1891; bijlbrief d.d. 14.03.1891

Date/Name Ship 1908-08-00 MARGIORA
Manager: P. Cozzika & Co., Piraeus, Greece
Owner: P. Cozzika & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1912-04-00 MANSOURA
Manager: Compagnie de Navigation Mixte, Marseille, France
Owner: Compagnie de Navigation Mixte, Marseille, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Marseille / France
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1891-01-10: ZZN 080191
Vlissingen, 3 januari. Van de werf van de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen zal a.s. zaterdag 10 dezer, des namiddags te twee uur, te water worden gelaten het stalen mailstoomschip ARDJOENO, in aanbouw voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.
Als bewijs dat het ijs niet het minste hinder in de binnenhavens aldaar geeft, meldt men dat zaterdag j.l. in een paar uur door een sleepboot het rijsbed voor het aflopen van bovengenoemd schip van de tweede binnenhaven door het ijs naar de fabriek ‘De Schelde’ werd gesleept.

1891-04-08: VCO 120491
Vlissingen, 11 april. Woensdag j.l. (opm: 8 april) heeft het mailstoomschip ARDJOENO, gebouwd voor de Rotterdamsche Lloyd, aan de Koninklijke Mij. ‘De Schelde’ gemeerd, gestoomd en is deze beproeving uitnemend geslaagd. Heden morgen vertrok het schip uit de haven, om een voorlopige proeftocht te houden. Vermoedelijk zal de officiële proeftocht op zondag 18 april plaats hebben, om na gunstige afloop naar Rotterdam te vertrekken, waar het voor zijn eerste reis naar Batavia, die de 2e mei zal aanvangen, zal worden uitgerust.

1891-04-18: NRC 180491
Rotterdam, 17 april. Morgen heeft de proeftocht plaats van Vlissingen naar Rotterdam met het voor rekening van de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde aangebouwd prachtig stoomschip ARDJOENO, bestemd voor de maildienst tussen Rotterdam en Java, zijnde dit het 5e stoomschip voor voornoemde rederij aan de fabriek De Schelde gebouwd.
De afmetingen van het schip zijn iets groter dan die van haar zusterschepen; de lengte over alles is 334, breedte grootspant 38 en holte 27 Eng. voet.
Het schip zal onder stoom een waterverplaatsing van 5300 ton bezitten, bij een diepgang van 23 Eng. voet, en heeft een laadvermogen van plusminus 3500 ton.
Het heeft vier dekken. De twee bovenste dekken zijn van teakhout, het tussendek van staal, bekleed met Amerikaans grenenhout , terwijl het onderdek van gewoon grenenhout is.
Op het schip is de campagne met de brug verlengd door een tentdek, wat voor de passagiers een prachtige promenade geeft, en in de kuil tussen de spanten zijn geslagen ijzeren kleppen met bull-eyes aangebracht, om bij slecht weer de passagiers gelegenheid te geven op dek te kunnen verblijf houden.
Een keurig ingericht ruim salon bevindt zich onder het campagnedek; vooral trekt daar de aandacht de tegelversiering tussen de patrijspoorten, welke in sepiakleur een aangenaam effect maakt. Achter het salon is een ruime middengang, waarin zich aan weerszijden de hutten van de 1e klasse passagiers bevinden voor 33 passagiers, terwijl bij die hutten ruime en nette bad- en mandiekamers aanwezig zijn.
Op het campagnedek is een keurig net damessalon en een rooksalon aangebracht. Tussendeks vooruit wordt het verblijf voor de 2e klasse passagiers aangetroffen. Ook hier is een flink net salon, waarin alles van blank hout is afgewerkt. Aan beide zijden van het salon zijn geriefelijke hutten van 24 passagiers, welke hutten alle voldoende kunnen geventileerd worden. Voor de campagne bevindt zich op het opperdek een kinderkamer.
De kapiteinshut en de kaartenkamer zijn op het brugdek geplaatst, terwijl de hutten voor de dokter met apotheek, voor officieren en machinisten zich onder de brug bevinden.
Een koude luchtmachine met koel- en vrieskamers is in de zijde van het schip aangebracht, om de scheepsvictualie in bevroren toestand te bewaren en ijs te maken; voorts bevindt zich daar de bakkerij, enz. met de keuken in twee afdelingen.
Het schip heeft een stoom stuurmachine, een stoom ankerspil en een machine om zoetwater te distilleren. In het schip zijn vijf waterdichte schotten aangebracht. Onder de machinekamer en gedeeltelijk onder het groot laadruim is een waterballasttank.
Het schip is als schoenerbrik getuigd, en geheel elektrisch verlicht. De elektrische machine en keurige inrichting voor de verlichting is geleverd door de heren Van Rietschoten & Houwens.
Het stoomschip, geheel van staal, is volgens de hoogste klasse van de rules van Veritas gebouwd, alsmede onder toezicht van de Vereeniging van Nederlandsche Assuradeuren.
De stoommachine is van het quadruple compound systeem. Dit systeem wordt door de directie van de Rotterdamsche Lloyd bij voorkeur toegepast, naar aanleiding van de gunstige verkregen resultaten met de zusterschepen BROMO en MERAPI.
De machine is in staat een vermogen van plusminus 2000 ipk te ontwikkelen.
De afmetingen van de cilinders zijn 24", 36", 48", en 75" Eng. duim, bij een slaglengte van 42 duim en 60 omwentelingen per minuut.
Behalve de gewone voedingpompen, bezit deze machine nog een compleet stel Weir's patent voedingpompen, alsmede een hulpcondensor, een verwarmingstoestel en een distilleerinrichting, waarvan laatstgenoemde in staat is 10.000 liter water per dag te maken, om zodoende het water in de stoomketels voortdurend op peil te houden, zonder bij voeden van zout water. De krukas is 14 duim diameter, de krukpennen zijn 14½ duim. De machine wordt door middel van stoom aangezet, waardoor gelegenheid bestaat haar in 3 seconden van vooruit op achteruit te doen werken.
De voor de machine benodigde stoom wordt geleverd door twee stalen stoomketels, op een werkende drukking van 200 lbs., elk van 4 geribde vuren voorzien, en van 3' 6" diameter, terwijl de diameter van de ketels is 12' 2" en de lengte 18 Eng. voet.
De ketels zijn hydraulisch geklonken door een 150 ton klinkmachine.
De schroef, vierbladig, Griffith's model, heeft een diameter van 16¾ Eng. voet, bij 22 voet spoed, en is evenals de naaf uit Stone & Martin brons vervaardigd.
Het schip zal gevoerd worden door de heer G.J. Boon, vroeger gezagvoerder van de stoomschepen BROMO en MERAPI.
Op de in de vorige week gehouden proeftocht bleek, dat de vaartsnelheid 13 knopen bedroeg.
Dit stoomschip is een grote aanwinst voor de Rotterdamsche Lloyd en strekt de Nederlandse industrie in elk opzicht tot eer.

1923-11-00: Final Fate: De ‘MONSOURA’ is in november 1923 te Genua gesloopt.

Ship Masters Data

Date from: 1891
Captain: Boon, G.J.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources