Name ship: GOLDEN STAR

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1960
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5133022
Nat. Official Number: 12839 Z ROTT 1969
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo, refrigerated
Standard Ship Type:
Type Deck: Full scantling
Masts: Two masts
Rig: 6 derricks.
Lift Capacity: 1x 8 and 5 x 2,5 ton each.
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'De Waal', Zaltbommel, Netherlands
Yardnumber: 670
Date Laid Down:
Launch Date: 1960-09-08
Delivery Date: 1960-11-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1820
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN Type (400x600)
Speed in knots: 12.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1279.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 665.00 Net tonnage
Deadweight: 1173.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Refrigerated: 60250 Cubic Feet
 
Length 1: 72.72 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 68.86 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.52 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.35 Meters Depth, moulded
Draught: 4.47 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1960-11-00 GOLDEN COMET
Manager: Sir R. Ropner & Co. Ltd., London, Great Britain
Owner: Bonny Shipping Co. Ltd., Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain
Callsign: GHKE
Additional info:

Date/Name Ship 1968-09-00 GOLDEN STAR
Manager: Dammers & v.d. Heide (Antillen) N.V., Curaçao, Netherlands Antilles
Owner: N.V. Motorscheepvaart Maatschappij ´Golden Star´, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJLU
Additional info: Brandmerk: 1968 C 423

Date/Name Ship 1969-11-00 SHAMROCK REEFER
Manager: Irish & Continental Shipping Co. Ltd., Dublin, Irish Republic
Owner: Hendrik Pinkster, Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHLY
Additional info:

Ship Events Data

1969-12-04: Op 04-12-1969 als SHAMROCH REEFER ex Golden Star, zijnde een vrachtschip, metende 3623.48 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven Curacao no. SINA 98 d.d. 07-08-1968, liggende te Sevilla, door J.P. Baalbergen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 12839 Z ROTT 1969 op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand brughuis, 4.45 m. uit hekplaat, 0.80 m. uit lengteas en 1.40 m. uit dek. Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken zijnde 1968 C 423 in achterwand brughuis zijn vernietigd.)

1970-10-02: Final Fate: Onderweg in ballast van Rotterdam naar de Kaap Verdische Eilanden gestrand op Assenta Beach, op de kust van Berlenga Eiland (60 mijl ten noorden van Lissabon). Het schip lag op slechts 80 meter van de rotswand. Over de gehele lengte bodemschade. In de machinekamer was een gat in de kielplaat. Drie dagen later op de steile kust geslagen en verloren gegaan. Voor de sloop verkocht aan J.L. Tojal.
De Tijd 03-10-1970: Lissabon — De 1.189 ton metende vrachtboot Shamrock Reefer van de Groningse rederij Pinkster op weg naar Lissabon is gisterochtend 60 kilometer ten noorden van Lissabon bij kalm weer aan de grond gelopen.
De Volkskrant 03-10-1970: Niet te redden. Het vrachtschip Shamrock Reefer (1189 ton) van een lerse rederij, die eigendom is van de Groninger H. Pinkster, is vrijdagmorgen zestig kilometer ten noorden van Lissabon Voor de Portugese kust aan de grond gelopen. De kapitein, de 35-jarige Groninger Heino Borg, verwachtte niet dat het schip nog te redden zou zijn. Gisteravond zouden de laatste vier opvarenden het schip verlaten. De bemanning bestaat -uit vijf Nederlanders en zeven Spanjaarden. De Spanjaarden en één van de Nederlanders hadden het tien jaar oude koelschip, dat leeg onderweg was van Rotterdam naar Lissabon eerder op de vrijdag al verlaten; kapitein Borg bleef toen nog met de stuurman, de machinist en de kok -aan boord. Niemand is gewond. Rond het middaguur waren al een Portugese sleepboot en een reddingsboot voor 'hulp in de buurt. Een sleepboot van Wijsmuller wordt vanmorgen bij het schip verwacht.

Ship Masters Data

Images


Description: De 'Golden Comet' op de helling van Scheepswerf De Waal te Zaltbommel, kort voor de tewaterlating (foto 8 sept. 1960)
Image type: Photo

Description: Golden Comet 1960
Image type: Photo

Description: 'Golden Star' (ex 'Golden Comet')
Made By: © Lindenborn, M. (Marien)
Image type: Photo

Description: Shamrock Reefer (ex Golden Comet)
Image type: Photo

Description: De 'Shamrock Reefer' gestrand op Assenta Beach, Berlenga Isl., Portugal (2 okt. 1970)
Image type: Photo

Description: De 'Shamrock Reefer' gestrand op Assenta Beach, Berlenga Isl., Portugal (2 okt. 1970)
Image type: Photo
Sources