Name ship: ARENT M

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1948
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5002340
Nat. Official Number: 2326 Z GRON 1948
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks.
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 195
Date Laid Down:
Launch Date: 1947-11-22
Delivery Date: 1948-02-21
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 250
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Nr. 931 Type (275x500)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 278.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 124.00 Net tonnage
Deadweight: 350.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 15500 Cubic Feet
Bale: 14700 Cubic Feet
 
Length 1: 42.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 38.36 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.56 Meters Depth, moulded
Draught: 2.69 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1956-03-00: 03.1956 verlengd door Boele, Bolnes: Brt 323, Nrt 149, Dwat 410, Loa 48,12, Ll 45,71. G 623, B 580 m3.

1971-00-00: Van 1971 tot 06.1973 bij de Zaanlandse Scheepsbouw Mij. te Zaandam omgebouwd tot vuil verbrandingsschip.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1948-02-16 ARENT M
Manager: Scheepvaart Unie, Groningen, Netherlands
Owner: Scheepvaart Unie, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCTL
Additional info: Tonnis Tammes 1/3, Nieuw Noord Nederlandsche Scheepswerven 1/3 en Mr. Reurt Arents Vos 1/3 deel.

Date/Name Ship 1948-07-23 ARENT M
Manager: Noord-Nederlandse Kustvaart N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Noord-Nederlandse Kustvaart N.V., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCTL
Additional info:

Date/Name Ship 1953-02-16 ADARA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Arend van der Veen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCDE
Additional info:

Date/Name Ship 1965-01-26 SKUM
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHNT
Additional info:

Date/Name Ship 1967-09-11 LEPRECHAUN
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFOG
Additional info:

Date/Name Ship 1969-11-25 LEPRECHAUN
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf "Gruno", Panama, Panama R.P.
Owner: N.V. Scheepvaartbedrijf "Gruno", Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HOCJ
Additional info:

Date/Name Ship 1971-03-04 LEPRECHAUN
Manager: D.N. van Oeveren & A.J. van der Kooy, Panama, Panama R.P.
Owner: D.N. van Oeveren & A.J. van der Kooy, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4673
Additional info:

Date/Name Ship 1974-00-00 LEPRECHAUN
Manager: A. J. v.d. Kooy, Panama, Panama R.P.
Owner: A. J. v.d. Kooy, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4673
Additional info:

Date/Name Ship 1978-00-00 LEPRECHAUN
Manager: Najd Marine Corporation, Panama, Panama R.P.
Owner: Najd Marine Corporation, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4673
Additional info:

Date/Name Ship 1978-08-23 LEPRECHAUN
Manager: Mahammed Najadi de Iran, Panama, Panama R.P.
Owner: Mahammed Najadi de Iran, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4673
Additional info:

Ship Events Data

1948-02-18: Op 18-02-1948 als ARENT M, zijnde een stalen motorschip, metende 788.79 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 26-01-1948 no. 7224, liggende te Groningen door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2326 Z GRON 1948 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 5.78 m. uit de hekplaat, 0.80 m. uit de lengteas, 1.98 m. boven dek.

1958-10-13: Op 13.10.1958, onderweg van Bremen met een lading kainite, aan de grond gelopen bij de ingang van Wells harbour. Met het volgende tij weer vlot gekomen. (Door de sterke zuidenwind was het water niet zo hoog opgekomen als normaal.)

1962-12-15: Het Vrije Volk 15-12-1962: Record haven Rotterdam gebroken! (Van een onzer verslaggevers) Vrijdagavond om vijf minuten over half acht heeft de Rotterdamse haven een nieuw record gevestigd. Op dat tijdstip, terwijl aan de kust een westerstorm tot windkracht 9 aanwakkerde, arriveerde in de Maasstad de Nederlandse coaster “ADARA“ als, het 24.735 te schip, dat daar dit jaar binnenliep. Verleden jaar kwamen in Rotterdam 24.734 schepen aan. Dat was meer dan ooit tevoren, zodat de “Adara” een nieuw, absoluut havenrecord vestigde.

1965-02-10: NvhN 10-02-1965: Verkoop kustvaarder. Het motorkustvaartuig ADARA is door de heer A. van der Veen te Groningen verkocht aan het scheepvaartbedrijf Gruno te Amsterdam, dat het schip heeft herdoopt in SKUM. De Adara werd in 1948 gebouwd bij de N.V. Noord Nederlandse Scheepswerven te Groningen en is van het raised-quarterdeck-type. Het schip heeft een draagvermogen van ongeveer 350 ton en het is voorzien van een 224 pk Werkspoor dieselmotor.

1970-12-16: Op 16.12.1970, onderweg van Frederikssund naar Yerseke, met opkomend tij vast geraakt onder de Zeelandbrug over de Oosterschelde. Door een plaatselijke sleepboot losgesleept en naar de Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij te Zaandam voor reparatie.

1974-12-11: Arriveerde op 11.12.1974, onderweg van Rotterdam naar Syracuse, te Brest met motor schade. Vertrok op 30.12.1974 van Brest en arriveerde op 05.01.1975 gesleept door de Britse sleepboot Wapping (166-59) met defecte koppeling veroorzaakt door slecht weer. Vertrok van Gibraltar op 12.01.1975 naar Syracuse.

1998-00-00: In 1998 twijfelt Lloyd’s aan het nog bestaan van het schip. (Zou in Pakistan zijn gesloopt.)

Ship Masters Data

Images


Description: 'Arent M.'
Image type: Photo

Description: Adara 1948 ex Arent M
Image type: Photo

Description: 'Adara' (ex 'Arent M.')
Image type: Photo

Description: 'Adara' (ex 'Arent M.')
Image type: Photo

Description: 'Skum' ('Arent M.')
Image type: Photo

Description: De 'Leprechaun' (ex 'Arent M') als vuilverbrandingsschip
Image type: Photo
Sources