Name ship: ARES

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1914
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Tanker
Propulsion: Motor Vessel
Type: Tanker, Oil
Standard Ship Type:
Type Deck: Full scantling
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Yardnumber: 127
Date Laid Down: 1912-11-13
Launch Date: 1913-11-00
Delivery Date: 1914-05-19
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 1500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Twee 6 Cyl. Werkspoor-Diesels
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 3783.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2316.00 Net tonnage
Deadweight: 5300.00 tons deadweight (1016 kg)
Liquid: 240000 Cubic Feet
 
Length 1: 346.50 Feet (British) Registered
Beam: 46.70 Feet (British) Registered
Depth: 25.30 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1914-05-19 ARES
Manager: N.V. Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij, 's-Gravenhage, Netherlands
Owner: N.V. Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij, 's-Gravenhage, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: 's-Gravenhage / Netherlands
Callsign: NFTJ
Additional info:

Date/Name Ship 1916-08-00 ARES
Manager: N.V. Petroleum Maatschappij 'La Corona', The Hague, Netherlands
Owner: N.V. Petroleum Maatschappij 'La Corona', The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: NFTJ
Additional info:

Ship Events Data

1917-03-08: Final Fate: Op reis met een volle lading van 4.382 ton benzine van Suez naar Rouen werd de ARES op 8 maart 1917 om 13.30 uur voor de Portugese kust bij de monding van de Taag in positie 38˚24 NB en 10˚19 WL aangehouden door de Duitse onderzeeboot 'UC.74'. Men moest het schip verlaten, dat vervolgens door de 'UC.74' met geschutvuur in brand werd geschoten, zonk en verloren ging. De 44 opvarenden zetten met vier boten koers naar de wal. Bij het aan land gaan sloeg een dezer boten om, waarbij twee Chinese schepelingen van de ARES om het leven kwamen.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources