Name ship: ARGO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1951
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5023318
Nat. Official Number: 2613 Z GRON 1951
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 5 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf v/h Gebr. Niestern & Co., Delfzijl, Netherlands
Yardnumber: 241
Date Laid Down:
Launch Date: 1950-12-20
Delivery Date: 1951-04-09
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN nr. 76512/519 Type (285x420)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 318.00 Net tonnage
Deadweight: 730.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 36600 Cubic Feet
Bale: 34000 Cubic Feet
 
Length 1: 53.42 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 50.26 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.95 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.02 Meters Depth, moulded
Draught: 2.70 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1975-00-00: 1975 andere motor: 8 cil 4t ew Stork/Werkspoor 8.5 Kn (van 1966)

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-04-09 ARGO
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V. & Dawid Davids, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCTO
Additional info: Elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1954-12-29 ARGO
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: David Davids, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCTO
Additional info:

Date/Name Ship 1956-03-26 ARGO
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaartbedrijf D. Davids & Zoon, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCTO
Additional info:

Date/Name Ship 1965-02-00 ARGO
Manager: Delta Transport Maatschappij N.V. (Albert Davids), Delfzijl, Netherlands
Owner: Delta Transport Maatschappij N.V. (Albert Davids), Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCTO
Additional info:

Date/Name Ship 1972-11-13 ARGO D
Manager: Delta Transport Maatschappij N.V. (Albert Davids), Delfzijl, Netherlands
Owner: Delta Transport Maatschappij N.V. (Albert Davids), Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO7690
Additional info:

Date/Name Ship 1978-04-10 ARGO G
Manager: Gerbert Shipping Ltd., Jersey, Great Britain
Owner: Gerbert Shipping Ltd., Jersey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Jersey / Great Britain
Callsign: GZHP
Additional info:

Date/Name Ship 1983-00-00 ARGO G
Manager: R. Lapthorn & Company Ltd, Rochester, Great Britain
Owner: R. Lapthorn & Company Ltd, Rochester, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rochester / Great Britain
Callsign: GZHP
Additional info:

Date/Name Ship 1984-00-00 ARGO G
Manager: Clive Victor Austin, Rochester, Great Britain
Owner: Clive Victor Austin, Rochester, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rochester / Great Britain
Callsign: GZHP
Additional info:

Date/Name Ship 1987-00-00 ARGO G
Manager: Anthony M. Sampson, Rochester, Great Britain
Owner: Anthony M. Sampson, Rochester, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rochester / Great Britain
Callsign: GZHP
Additional info:

Date/Name Ship 1989-00-00 ARGO G
Manager: Sarrka Ships Ltd., Rochester, Great Britain
Owner: Sarrka Ships Ltd., Rochester, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rochester / Great Britain
Callsign: GZHP
Additional info:

Ship Events Data

1950-12-20: NvhN 21-12-1950: Argo. Van de scheepswerf Gebr. Niestern is gistermorgen met goed gevolg het casco te water gelaten van het motorschip Argo, in opdracht gegeven door kapitein D. Davids te Delfzijl. Het gladdek schip heeft een laadvermogen van ruim 700 ton, wordt gebouwd onder hoogste klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie en wordt van een 400 pk dieselmotor voorzien met 8 cylinders. De Argo krijgt twee masten, twee laadbomen, waarbij Utersen lieren. De lengte van het schip is 53.42 meter, de breedte 8.90 meter, de holte 3.60 meter.

1951-04-04: Op 04-04-1951 als "Argo", zijnde een stalen motorschip, metende 1414.22 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 8403 d.d. 30-03-1951, liggende te Delfzijl, door A. Kraaijema, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 2613 Z GRON 1951 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek 2.35 m. uit hekplaat, 0.55 m. uit de lengteas en 1.55 m. boven dek.

1951-04-10: NvhN 10-04-1951: Proefvaart Argo. Het nieuwgebouwde motorschip Argo heeft Zaterdag j.l. de technische en gisteren de officiële proeftocht op de Eems gehouden. Het door de Scheepswerf Gebr. Niestern & Co. te Delfzijl gebouwde schip is van het gladdektype, heeft twee stalen masten, terwijl de laad- en loslieren onder dek zijn opgesteld. De grootste lengte van het schip is 53.42 m, de breedte 8.95 m, dit laatste vooral met het oog op houtvervoer. De Argo werd gebouw onder klasse Scheepvaart Inspectie en Bureau Veritas (Atlantische vaart) voor rekening van kapitein D. Davids te Delfzijl. De 395 pk 4 tact 8 cylinder hoofdmotor gaf het vaartuig een snelheid van ruim 9 ½ mijl. Het fraaie, moderne schip is voorzien van radio, telefonie, echolood en een nieuw patent peiltoestel. De Argo zal morgen meel laden te Delfzijl voor Goole.

1972-11-27: NvhN 27-11-1972: Bij Scheepswerf en machinefabriek Welgelegen te Harlingen werd het m.s. Argo, 730 dw. ton, opgeknapt en onder Panamese vlag gebracht. Het vaartuig is eigendom van Delta Transport Mij te Delfzijl en blijft in het bezit van de rederij, maar de nieuwe naam wordt Argo D en de thuishaven Panama R.P.

1989-12-23: Final Fate: Ter hoogte van de pieren van Hoek van Holland viel de voortstuwing uit toen het schip op weg was van Europoort naar Gunness. Naar Rotterdam teruggesleept met gebroken krukas. Eigenaren daarna failliet. De eerste week van januari 1990 werd de lading overgeladen in het Britse m.s. 'Trenton' (604/1964). Eind januari 1990 werd het schip CTL verklaard. Op 26 april 1990 verkocht aan Arie Rijsdijk-Boss, B.V. voor de sloop. Doorverkocht en op 31 augustus in Brugge begonnen met de sloop door de Brugse Scheepssloperij N.V.

Ship Masters Data

Images


Description: Argo 1951
Image type: Photo

Description: de proefvaart en oplevering van de 'Argo' op 9 april 1951.
Image type: Photo

Description: Árgo' (1951)
Image type: Photo

Description: Argo D 1951 ex. Argo in 1973 at Groningen by Shipyard Niestern.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Argo.G 1951 on River Ems in 1979.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo
Sources