Name ship: ADINDA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1939
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 673 Z 'S HAGE 1939
Category: Tanker
Propulsion: Motor Vessel
Type: Tanker, Oil
Standard Ship Type:
Type Deck: Trunk deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Cantieri Riuniti Dell' Adriatico, Monfalcone, Italy
Yardnumber: 1209
Date Laid Down:
Launch Date: 1939-00-00
Delivery Date: 1939-01-24
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 1600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor - Diesel (19 11/16 - 43 5/16)
Speed in knots: 11.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 3359.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1789.00 Net tonnage
Deadweight: 4000.00 tons deadweight (1016 kg)
Liquid: 210000 Cubic Feet
 
Length 1: 332.00 Feet (British) Registered
Beam: 46.70 Feet (British) Registered
Depth: 20.00 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-01-24 ADINDA
Manager: N.V. Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij, The Hague, Netherlands
Owner: N.V. Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij, The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PCDO
Additional info:

Date/Name Ship 1949-00-00 ADINDA
Manager: N.V. Nederlands-Indonesische Tankvaart Maatschappij , The Hague, Netherlands
Owner: N.V. Nederlands-Indonesische Tankvaart Maatschappij , The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PCDO
Additional info:

Ship Events Data

1941-02-08: De tanker 'Adinda' van de Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij (NITM) onder kapitein J.J. Duinkerk, op weg van AlexandriŽ naar Tobroek met een lading van o.a. 16.000 vaten benzine, vaart bij het binnenvaren van de haven op een magnetische mijn. De 'Adinda' vliegt direct hierna in brand en raakt de afgemeerde 'Rodi', welke eveneens in brand vliegt. De 1ste stuurman en 16 Chinese opvarenden komen hierbij om het leven. Kapitein Duinkerk keert met vrijwilligers terug aan boord om de brand te bestrijden. Hulp komt er van Brits marinepersoneel en Australische vrijwilligers. Vijf dagen nadat het schipTobroek is binnengelopen heeft men de brand uiteindelijk onder controle. Later zal het schip worden gerepareerd in Bombay.

1942-07-13: De tanker 'Adinda' van de Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij (NITM) onder kapitein J.J. Duinkerk, op 13 juli 1942 onderweg van Haifa naar Beiroet en varende in ballast, wordt getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot 'U 562'. Met geringe slagzij kan de haven van Haifa nog worden bereikt. Alleen de Egyptische hofmeester is tijdens de explosie overboord geslagen en om het leven gekomen. De 'U 562' zal op 19 februari 1943 door twee Britse destroyers (HMS 'Hursley' en HMS 'Isis') bij Benghazi worden vernietigd, waarbij alle bemanningsleden worden gedood.

1955-00-00: Final Fate: In de zomer van 1955 voor sloop verkocht aan de Harbour Line Ltd. (Mollers Ltd., Hong Kong), Hamilton (Bermuda) en op 6 augustus 1955 te Singapore aan de kopers overgedragen. Zij verliet op 25 augustus 1955 Singapore, op sleeptouw naar Hong Kong, alwaar ze op 5 september 1955 op haar laatste reis arriveerde en werd gesloopt, waarschijnlijk ook door Mollers, die in die tijd in Hong Kong ook een scheepssloperij bezaten.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo
Sources