Name ship: ARNOUDSPOLDER

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1951
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5025122
Nat. Official Number: 7666 Z ROTT 1951
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: Two masts
Rig: 4 derricks, 4 winches
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'Waterhuizen' J. Pattje, Waterhuizen, Netherlands
Yardnumber: 211
Date Laid Down: 1950-08-19
Launch Date: 1951-02-02
Delivery Date: 1951-04-04
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 565
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Typoe (320x450)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 442.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 130.00 Net tonnage
Deadweight: 650.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 53000 Cubic Feet
Bale: 48000 Cubic Feet
 
Length 1: 60.13 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 57.00 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.95 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.11 Meters Depth, moulded
Draught: 3.08 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1962-08-00: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 750 PK Deutz nr. 7274-159/66 Type RBV6M545 (320x450), 11 Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-03-28 ARNOUDSPOLDER
Manager: N.V. Cornelder's Scheepvaart Bedrijf, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Westpolder', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCUN
Additional info:

Date/Name Ship 1965-07-05 WESTRIDGE
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf "Gruno", Groningen, Netherlands
Owner: Arnoldus van der Luit Jr., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIOI
Additional info:

Date/Name Ship 1967-00-00 WESTRIDGE
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Arnoldus van der Luit Jr., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIOI
Additional info:

Date/Name Ship 1970-00-00 WESTRIDGE
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Owner: Arnoldus van der Luit Jr., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PIOI
Additional info:

Date/Name Ship 1973-04-27 WESTRIDGE
Manager: E.M. Sheppard, Kingstown, Trinidad & Tobago
Owner: E.M. Sheppard, Kingstown, Trinidad & Tobago
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / Trinidad & Tobago
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1975-03-14 WESTRIDGE
Manager: Aida Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Owner: Aida Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1951-03-30: NvhN 31-03-1951: Proeftocht Arnoudspolder. Het fraai gebouwde shelterdektype m.s. Arnoudspolder heeft gistermiddag op de Eems een welgeslaagde proeftocht gehouden. Dit circa 650 tons d.w. schip werd onder klasse Scheepvaart Inspectie en Lloyds (Atlantische Vaart) voor rekening van de Maatschappij „Westpolder" gebouwd bij de N.V. Scheepswerf "Waterhuizen" (J. Pattje) te Waterhuizen, bouwnummer 211. De lengte bedraagt 60.15 meter de breedte 8.90 meter, de holte tot shelterdek 5.10 meter, terwijl de beladen diepgang 3.03 meter Is. Het schip heeft twee stalen masten, vier laadbomen, terwijl in tegenstelling met het normale type. de brug midscheeps staat. Voor vlugge belading en lossing staan vijf dekmotoren van elk 15/18 pk opgesteld. Het schip is niet alleen modern gebouwd, doch ook uitgerust, terwijl de 8 cylinder 560 pk 4 tact motor het vaartuig een snelheid gaf van 11 mijl. De Arnoudspolder zal de eerste lading in Delfzijl innemen, namelijk aardappelmeel voor Londen.

1951-03-30: Op 30-03-1951 als ARNOUDSPOLDER, zijnde een motorschip, metende 1251.22 m3 bruto verplaatsing volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 22-03-1951, no. 8394, liggende te Delfzijl, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 7666 Z ROTT 1951 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het shelterdek, 4.85 m. uit hekplaat, 0.25 m. uit lengteas en 1.60 m. uit dek.

1953-12-11: Met motorschade in Lissabon gearriveerd. Vertrok op 14 dec. 1953 weer naar Antwerpen.

1954-09-24: Van Lissabon te Rotterdam gearriveerd. Ramde een drijvende kraan en de kade. Liep zelf weinig schade op.

1965-08-13: Op 13-08-1965 als WESTRIDGE, zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 1251.22 m3 bruto verplaatsing volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 22-03-1951, no. 8394, liggende te Rotterdam, door C. van Asperen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, opnieuw van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 7666 Z ROTT 1951 op het achterschip aan B.B. zijde in de achterwand dekhuis op het shelterdek, 2.60 m. uit hekplaat, 0.70 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek.

1966-01-22: Een halve mijl beneden Swinefleet in de Humber in aanvaring met het Duitse m.s 'Birgit Muller'. Het Duitse schip zonk. Haar bemanning werd gered door het m.s. 'Gaasterland'.
Leeuwarder courant 24-01-1966: Duits schip gezonken na aanvaring. Het Nederlandse schip Gaasterland (378 brt) heeft zaterdag in de Britse Humber de acht bemanningsleden gered van de 499 ton metende duitse Birgit Muller. Dit schip was na aanvaring met het Nederlandse schip „Westridge" gezonken. De loods wordt vermist.
De Telegraaf 24-01-1966: Nederlanders redden Duitse schepelingen. Van onze correspondent Londen, maandag. Het Nederlandse vrachtschip Gaasterland heeft acht opvarenden van een Duitse kustvaarder het leven gered. De grote held van deze operatie was de Britse loods aan boord van de Gaasterland, Arthur Wild. Het Duitse scheepje, Birgit Muller, — 800 ton — was nabij de Britse havenstad Goole (Yorkshire) in aanvaring gekomen met de 900 ton metende Nederlandse kustvaarder Westridge, die Goole zojuist had verlaten op weg naar Amsterdam. Het Duitse schip werd midscheeps getroffen en begon onmiddellijk te kapseizen. Paniek; De bemanning raakte in paniek en hing aan de railing, toen de loods op de Gaasterland merkte, dat er iets aan de hand was. Ondanks ruw weer en verraderlijke stromingen, wist hij de Gaasterland zo dicht bij het rampschip te krijgen, dat een reddingboot kon worden uitgezet, die de bemanning oppikte. Alleen de Britse loods van het Duitse scheepje kon niet meer worden gevonden. Men vreest, dat hij is verdronken.

1973-05-02: Op 02-05-1973 uit Nederland vertrokken met bestemmimg Panama.

1974-10-18: LR vermeldt: Equipment incomplete - class suspended 18/10/74.

1983-10-00: Final Fate: Opgelegd in San Juan, Puerto Rico met motorschade. Lag daar in voorjaar 1985 nog 'completly gutted of all useful parts by vandalism and condemned'. Zou daarna door lokale slopers gesloopt zijn.

Ship Masters Data

Images


Description: Arnoudspolder 1951
Image type: Photo

Description: Arnoudspolder 1951
Image type: Photo

Description: Arnoudspolder 1951
Image type: Photo

Description: Arnoudspolder 1951
Image type: Photo

Description: Westridge 1951 ex Arnoudspolder.
Image type: Photo

Description: Westridge 1951 ex Arnoudspolder
Image type: Photo
Sources