Name ship: ARUSA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1939
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5404811
Nat. Official Number: 2607 Z GRON 1951
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Netherlands
Yardnumber: 306
Date Laid Down:
Launch Date: 1939-04-20
Delivery Date: 1939-05-25
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz no. 569843/48 Type RV6M345 (280x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 264.00 Net tonnage
Deadweight: 540.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 30000 Cubic Feet
Bale: 28000 Cubic Feet
 
Length 1: 46.67 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.64 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.98 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.77 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-05-25 ARUSA
Manager: J.Godfred Jensen, Arhus, Denmark
Owner: J.Godfred Jensen, Arhus, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Arhus / Denmark
Callsign: OZBV
Additional info:

Date/Name Ship 1944-01-28 ARUSA
Manager: J.Godfred Jensen, Arhus, Denmark
Owner: Rederi A/S Kosmos, Arhus, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Arhus / Denmark
Callsign: OZBV
Additional info:

Date/Name Ship 1951-02-14 ARUSA
Manager: Jan Klugkist, Middelstum, Netherlands
Owner: Jan Klugkist, Middelstum, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Middelstum / Netherlands
Callsign: PCUW
Additional info:

Date/Name Ship 1955-09-28 NAUTILUS
Manager: Gebr. Gerrit & Jan de Boer Rzn., Delfzijl, Netherlands
Owner: Kustvaartrederij ms 'Nautilus', Delfzijl, Netherlands
Shareholder: Gebr. Gerrit & Jan de Boer Rzn., Delfzijl
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGCZ
Additional info:

Date/Name Ship 1960-05-25 ILSE WULF
Manager: Reederei Hermann Wulf, Hamburg, Germany
Owner: Reederei Hermann Wulf, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DAQY
Additional info:

Date/Name Ship 1963-04-00 HANNE S
Manager: Wilhelm Schnare, Brake, Germany
Owner: Wilhelm Schnare, Brake, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Brake / Germany
Callsign: DAQY
Additional info:

Date/Name Ship 1965-00-00 HELENE ST.
Manager: Hans Joachim Stock, Brake, Germany
Owner: Hans Joachim Stock, Brake, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Brake / Germany
Callsign: DAQY
Additional info:

Date/Name Ship 1968-00-00 HELENA ST.
Manager: Maris G.m.b.H., Brake, Germany
Owner: Maris G.m.b.H., Brake, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Brake / Germany
Callsign: DAQY
Additional info:

Ship Events Data

1939-05-25: NvhN 25-05-1939: Verder vond op de Eems gisteren de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip ARUSA. Dat schip werd gebouwd bij de Bodewes' Scheepswerven te Martenshoek voor Deensche rekening, onder Lloyds Register of Shipping voor klasse 100 A 1. Het schip is van het raised-quarter dek type en het is voorzien van een dubbelen bodem. Het heeft twee stalen masten, die elk van een stalen laadboom zijn voorzien en waarmede lasten van twee ton kunnen worden geheschen. Bij elke laadboom is een motorlier geplaatst, die door een Deute motor van 8 P.K. aangedreven worden. Ook de ankerlier wordt aangedreven door een Deutz motor van 8 P.K. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte over de loodlijnen 43 M., breedte op het spant 7,92 M en holte tot het vrijboorddek 3,25 M., tot het verhoogde dek 4,20 M. Het schip heeft een D.W. van 530 ton en het meet bruto 399,99 Reg. ton en netto 251,34 Reg. ton. Voor het voortstuwen is ln de motorkamer een Deutz motor van 300 PK. geplaatst. Deze motor is in zes cylinder uitvoering. Verder staat hier een Deutz motor van 8-10 P.K. als hulpmotor opgesteld welke motor de pompen en de dynamo aandrijft. Het schip is voorzien van een stroomliin balans roer en het is uitgerust met een radio-peiltoestel. Het voldeed ruim aan alle gestelde eisen en het behaalde in ballast een snelheid van 10,6 mijl.

1940-11-13: 13-11-1940 M/S Arusa af Aarhus, 411 Reg. T. Br. Bygget 1939 af Staal. Paa Rejse fra Assens til København med Sukker. Grundstødt d. 13/11 40 i Grønsund. Strandingsindberetning dat. 14/11 40. Kl. 1700 grundstødte A. under en stormende SV.-lig Kuling ud for Hestehoved Lodshuse. D. 14/11 Kl. 500 kom Skibet flot ved egen Hjælp. Anm. Aarsagen til Grundstødningen angives at være Lavvande.

1951-02-02: NvhN 02-02-1951: Het Deense m.s. ARUSA, dat onlangs op de scheepswerf Welgelegen te Haringen arriveerde, is aangekocht door de heer Klugkist te Kantens. Het schip dat aanvankelijk te Aarhus thuis behoorde en een laadvermogen van 540 ton heeft, is inmiddels overgedragen. Aan voornoemde werf wordt de Arusa, die in 1939 voor Deense rekening bij Bodewes Scheepswerven te Martenshoek werd gebouwd, overeenkomstig de Nederlandse wet in orde gebracht.

1951-02-26: Op 26-02-1951 als ARUSA, zijnde een stalen motorschip, groot 1130.04 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 08-02-1951 no. 8350, liggende te Harlingen, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2607 Z GRON 1951 op het achterschip aan B.B. zijde in achterschot dekhuis op verhoogd achterdek, 3.30 m. uit hekplaat, 1.30 m. uit lengteas en 1.53 m. boven dek.

1951-03-12: De Heerenveensche koerier 12-03-1951: ARUSA onder Nederlandse vlag vertrokken. Harlingen 10 Maart: Enige maanden geleden arriveerde in onze haven 't Deense ms „Arusa" van 'n te Aarhus gevestigde rederij. Intussen werd het aan de scheepswerf „Welgelegen" liggende schip aangekocht door de reder Klugkist te Kantens (Gr.). Zaterdag is de „Arusa", thans onder Nederlandse vlag, met bestemming Rotterdam vertrokken.
Leeuwarder courant 12-03-1951: Enige maanden geleden kwam de 450 ton grote coaster “Arusa” de Harlinger haven binnen onder Deense vlag; deze dagen verliet hij de Friese havenstad onder Nederlandse vlag. Een Groninger reder kocht hem van z'n Deense collega en liet het schip in Harlingen reviseren.

1955-07-05: NvhN 05-07-1955: Arusa in andere handen. Het motorschip Arusa (ex-Deense Arusa) van de heer J. Klugkist te Delfzijl is verkocht aan de heren G. en J. de Boer te Delfzijl. De coaster, die tot het z.g. raised-quarterdek tyne behoort, werd in 1939 gebouwd bij de scheepswerf firma G. en H. Bodewes te Martenshoek voor Deense rekening. Het deadweight van de Arusa bedraagt ca. 540 ton, terwijl in de machinekamer een 300 pk. motor staat opgesteld. De thuishaven is van Winsum gewijzigd in Delfzijl.


1958-05-31: Leeuwarder courant 31-05-1958: Schip met ruw zout uit Italië in Harlingen. Gister arriveerde in de haven van harlingen de Nederlandse kustvaarder „Nautilus" met een lading ruw zout uit Cagliari (Italië). De lading is bestemd voor de Harlinger zouthandel. Het is de eerste maal dat rechtstreeks zout uit Italië wordt aangevoerd.

1960-01-03: Te Delfzijl brak brand uit in de verblijven waardoor het achterschip uitbrandde. De verzekering was niet in orde waardoor de Gebr. de Boer waren gedwongen het schip 'as lies' te verkopen. Zij werd naar Emden gesleept en bij de Cassens werf hersteld.

1960-01-04: NvhN 04-01-1960: Onfortuinlijk verblijf in thuishaven. Achterschip Delfzijlster coaster door brand verwoest. (Van onze redacteur voor Noord-Groningen). Een hevige en moeilijk te bestrijden brand heeft gistermorgen een groot deel van het achterschip van de Delfzijlster kustvaarder Nautilus vernield. Het schip, dat eigendom is van de reders J. en G. de Boer, was zaterdagavond naar de thuishaven gekomen. Op het ogenblik, dat de brand uitbrak was alleen een wachtsman, de 17-jarige licht-matroos C. J. de R. uit Vlissingen, aan boord. Vermoedelijk is de brand ontstaan door een oliekachel. Aan steiger: De 500 ton metende Nautilus had in Groningen ruim vierhonderd ton milo-meel geladen voor Rensburg (Dld.) en was zaterdagavond omstreeks zes uur in de buitenhaven te Delfzijl aan de steiger bij Farmsum afgemeerd. De bemanning verliet ongeveer een uur later het schip om met verlof te gaan. De lichtmatroos, die alleen was achtergebleven, werd gistermorgen omstreeks half zes plotseling wakker, vermoedelijk tengevolge van een ontploffende oliekachel in een van de verblijven. De jongeman begaf zich na het ontdekken van de brand eerst naar het kantoor der firma Van Dijk, cargadoors, in de Landstraat, waar de brandweer werd gewaarschuwd. De vrijwillige brandweer bestreed aanvankelijk alleen de brand. Later kwam ook de blusboot van het Havenschap Delfzijl langs het brandende schip liggen. Omstreeks acht uur werd besloten het schip, dat aan een houten steiger in de nabijheid van andere schepen lag, te verhalen en naar een ondiep gedeelte van de haven te brengen. Naar balkenhaven: Samen met de boot van het Havenschap sleepte de sleepboot Watergeus van de N.V. Wagenborg de “Nautilus” naar de Balkenhaven, waar deze aan de grond werd gezet. De kustvaarder liep daarna bij het volpompen niet meer gevaar te kapseizen. Van het ogenblik af dat het schip verhaald werd, berustte de leiding van de blussingswerkzaamheden bij het Havenschap. Wel verleenden brand-weerlieden nog assistentie. Zowel vanaf de blusboot als vanaf de Watergeus werd de brand bestreden. De belangrijkste taak van de sleepboot was echter het leegpompen van het schip. In de machinekamer werd zoveel water gespoten, dat op zeker ogenblik de machines bijna geheel onder water stonden. De brand, die alleen in het achterschip woedde, was moeilijk te bestrijden. Met snijbranders heeft men tenslotte op het achterdek een opening gemaakt om nog meer water naar binnen te kunnen spuiten. Een ogenblik leek de situatie gistermorgen nog hachelijk te worden, toen plotseling een roetzwarte rookwolk opsteeg en weer vlammen zichtbaar werden. Gevaar was niet denkbeeldig, want onder de verblijven bevinden zich de olietanks. Gelukkig had het schip nog niet gebunkerd. Schade: Bij de blussing werd ook het waterkanon van de blusboot ingezet. Dit kanon heeft een capaciteit van 300 m 3 per uur. Behalve de gewone slangen werd ook nog een ogenblik een schuimblusslang uitgelegd. Omstreeks half twee kon men gistermiddag het schip verlaten. De brand was geblust en het water was er weer uitgepompt. Het schip werd aan een boei in de Balkenhaven gelegd.Bij de brand gingen de verblijven van officieren en matrozen geheel verloren. Ook de slaaphut van de kapitein werd vernield. De betimmering in de salon verschroeide door oververhitting en ook het stuurhuis liep veel schade op. De schade in de machinekamer werd alleen door water veroorzaakt. De lading bleef geheel gespaard. Nadat aanvankelijk de brandweer van Delfzijl de brand aan boord van de aan de steiger liggende coaster had bestreden werd later ook het schip van het Havenschap ingezet. Met het waterkanon werden enorme massa's water m de brandende kustvaarder gespoten. De “Nautilus” was toen reeds naar de Balkenhaven gesleept.
De waarheid 04-01-1960: Coaster brandde in Delfzijls haven. Zondagmorgen om ongeveer 6 uur is brand uitgebroken op de Delfzijlse kustvaarder „Nautilus". De verblijven zijn geheel uitgebrand, maar persoonlijke ongelukken hebben zich niet voorgedaan. Er was één man aan boord van het schip, dat eigendom is van rederij G. en J. de Boer te Delfzijl en gebouwd werd in 1939. De „Nautilus" had ligplaats gekozen in de buitenhaven met een lading milo-meel voor Rendsburg (Sleeswijk-Holstein). De oorzaak van de brand, die door de Delfzijlse brandweer is geblust, is niet bekend. De machine- kamer van het schip, dat een draagvermogen heeft van 530 ton, liep veel waterschade op. Voor zover bekend, is de lading niet beschadigd. Tegen acht uur is de „Nautilus” door de brandweer aan het Havenschap Delfzijl overgedragen, omdat het schip slagzij dreigde te maken. De sleepboot „Watergeus" zou het schip verslepen naar een ondiep gedeelte.
Friese Koerier 04-01-1960: Brand op coaster in haven van Delfzijl. Delfzijl (ANP) _ Zondagmorgen om ongeveer 6 uur is brand uitgebroken op de Delfzijlse kustvaarder “Nautilus”. De verblijven zijn geheel uitgebrand, maar persoonlijke ongelukken hebben zich niet voorgedaan. Er was één man aan boord van het schip, dat eigendom is van rederij G. en J. de Boer te Delfzijl. De “Nautilus” had ligplaats gekozen in de buitenhaven met een lading milomeel voor Rendsburg (Sleeswijk-Holstein). De oorzaak van de brand, die door de Delfzijlse brandweer is geblust, is niet bekend. De machinekamer van het schip, dat een draagvermogen heeft van 530 ton, liep veel waterschade op. Voor zover bekend is de lading niet beschadigd. Tegen acht uur is de Nautilus door de brandweer aan het havenschap Delfzijl overgedragen omdat het schip slagzij dreigde te maken. De sleepboot 'Watergeus' zou het schip verslepen naar een ondiep gedeelte. De “Nautilus” is in 1939 gebouwd.

1960-05-28: NvhN 28-05-1960: Nautilus verkocht naar West-Duitsland. Door bemiddeling van E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V. te Delfzijl is het Delfzijlse motorkustvaartuig Nautilus (ex m.s. Arusa) van de rederij G. en J. de Boer verkocht naar Glückstad bij Hamburg. De Nautilus meet pl.m. 540 ton d.w. en werd in 1939 gebouwd voor Deense rekening bij de scheepswerf G. en H. Bodewes te Martenshoek. Het schip behoort tot het raisedquarterdeck-type en is voorzien van een 300 pk motor. Enige maanden geleden is er aan boord van dit schip brand uitgebroken toen het in de haven van Delfzijl lag waarbij het achterschip totaal is uitgebrand. Door de nieuwe eigenaar zal het schip worden gerepareerd bij de Schiffswerft Cassens te Emden, waarheen het schip woensdagmiddag is vertrokken met sleepbootasistentie.

1965-09-00: Classed LR until 9/65, thereafter GL

1970-00-00: 1970 voor de sloop verkocht, maar zou doorverkocht zijn naar Griekenland. Andere berichten melden dat het schip in 1975 in Duitsland gesloopt zou zijn. 1987 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: Proefvaart en oplevering van de Deense motorcoaster 'Arusa' op 25 mei 1939
Image type: Photo

Description: Arusa 1939
Image type: Photo

Description: Nautilus 1939 ex Arusa
Image type: Photo

Description: 'Nautilus' (ex 'Arusa')
Image type: Photo

Description: Nautilus 1939 ex Arusa
Image type: Photo

Description: Ilse Wulff 1939 ex Nautilus ex Arusa in 04.1963 River Thames.
Image type: Photo

Description: 'Hanne-S' (ex 'Arusa')
Image type: Photo
Sources