Name ship: ASTRA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1952
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5027613
Nat. Official Number: 2695 Z GRON 1952
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches.
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: C.V. Firma A. Apol. Scheepswerf, Wirdum, Netherlands
Yardnumber: 167
Date Laid Down:
Launch Date: 1951-12-19
Delivery Date: 1952-02-21
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 215
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK Nr. 15107 Type MV423 (290x420)
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 329.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 187.00 Net tonnage
Deadweight: 380.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 21570 Cubic Feet
Bale: 19800 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 42.44 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.22 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.61 Meters Depth, moulded
Draught: 2.81 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-02-14 ASTRA
Manager: N.V. Rekab, Groningen, Netherlands
Owner: Jan Pronk, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCVB
Additional info:

Date/Name Ship 1966-09-06 ASTRA
Manager: N.V. Rekab, Groningen, Netherlands
Owner: Derk Haan, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCVB
Additional info:

Ship Events Data

1951-12-19: Het Vrije Volk 22-12-1951. Tewaterlating 'Astra'. Bij de scheepswerf Apol te Tjamsweer (opm.: moet zijn Wirdum) vond Woensdag de tewaterlating plaats van het kustvaartuig „Astra", in aanbouw voor rekening van de heer J. Pronk te Groningen. Het schip is van het gladdektype en meet 400 ton d.w. Er zal een 200 p.k. MAK worden opgesteld. De voornaamste afmetingen zijn: lengte over alles 45.40 m, lengte tussen de loodlijnen 41.50 m, breedte op spanten 7.18 m. en holte 3.10 m. De kiel zal worden gelegd voor een dito schip voor rekening van de heer S. R. Eissens e.a. te Groningen.

1952-02-00: De naam REKAB staat voor: Rederij, Expeditie, Klaring, Assurantie en Bevrachting.Het bedrijf was o.a. in Nederland vertegenwoordiger van het Noorse bedrijf Frydenbö dat hydraulische dekwerktuigen maakte. Hiervoor hadden zij behalve de Kleine Handelsvaart ook bij de Grote Vaart klanten als de KJCPL en Mij. Oostzee.

1952-02-16: Op 16-02-1952 als ASTRA, zijnde een stalen motorschip, metende 931.93 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8676 d.d. 12-02-1952, liggende te Wirdum, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2695 Z GRON 1952 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 3.40 m. uit hekplaat, 0.30m. uit lengteas en 1.55 m. uit dek.

1952-02-22: NvhN 22-02-1952: Proefvaart ASTRA. Het nieuwe motorschip Astra hield gistermiddag op de Eems een welgeslaagde proeftocht. Dit gladdektype schip is 45 meter lang en 7.18 meter breed, terwijl de holte 3.05 meter bedraagt. Het schip is gebouwd bij Scheepswerf Apol te Wirdum, is groot 370 ton en voorzien van een 190 P.K. motor, waarmede het schip een snelheid van 8 1/2 mijl behaalde. De Astra werd zeer tot genoege van kapitein J. Pronk van Groningen overgenomen en zal in Delfzijl meel laden voor Londen.

1965-10-25: Het Vrije Volk 25-10-1965: De 23.000ste in haven R'dam. (Van een onzer verslaggevers) Zondag heeft de Rotterdamse haven het 23.000ste schip verwelkomd. Het was de Nederlandse coaster Astra (329 b.r.t.), met stukgoed komend van Londen en met James Smith aan de Spoorweghaven-Oost als bestemming. Vorig jaar werd de 23.000ste op 28 oktober bereikt, dus vier dagen later. Toen was het de Pacific Fortune uit Engeland.

1971-10-26: De Telegraaf 26-10-1971: „IRA-wapens op Gronings schip “ bleek loos alarm. Van onze correspondent.Londen, dinsdag. De vrees voor IRA-wapensmokkelaars was er gisteren aanleiding toe, dat het Nederlandse schip de “Astra” uit Groningen bij het verlaten van Engeland onverwacht door politie en douane werd overvallen. De kustvaarder had een lading wapens afgeleverd in de Londense haven Tower Wharf, en was al op de terugweg naar Nederland, toen kapitein Derk Haan nabij Northfleet bij Kent tot stoppen werd gedwongen. De politie eiste de papieren te zien, die bij de wapenleverantie behoorden. De ontdekking dat de 20 kisten die in Londen waren gelost wapens bevatten was gedaan toen een havenarbeider een der kisten had geopend. Hij alarmeerde onmiddellijk de politie, die vermoedde dat het om een zending voor de IRA ging. Kapitein Haan vertelde evenwel dat de papieren in de kisten zelf zaten en bij nader onderzoek moest de politie toegeven dat de zending — bestemd voor de Amerikaanse wapenfirma Interarm — volledig legaal was. De in 1952 gebouwde Astra (329 ton) had de wapens in Rotterdam aan boord genomen, vanwaar het eind vorige week was vertrokken. In de kisten zaten 12.268 pistolen en geweren, afkomstig uit Italië, Duitsland en de VS- Zij zijn op het ogenblik in een der pakhuizen in de Londense haven opgeslagen. De politie heeft de wacht bij het pakhuis betrokken uit angst voor een IRA-overval, maar verklaarde gisteravond: „Er is inderdaad niets onwettigs in deze handel. Suggesties dat deze wapens bestemd zijn voor lerland zijn belachelijk". De Astra kreeg gisteravond toestemming haar reis voort te zetten.

1974-02-00: Door Frans Rijsdijk te Hendrik Ido Ambacht gesloopt. (zie ook boek Scheepswerf Apol.) De teboekstelling wordt op 07-08-1974 doorgehaald.

Ship Masters Data

Images


Description: Astra on 21.02.1952 during trials.
Image type: Photo

Description: Astra 1952
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: 'Astra' (bj 1952)
Image type: Photo
Sources