Name ship: ASTREA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1921
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 1710 Z AMST 1938
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Lobithsche Scheepsbouw Maatschappij v/h Gebrs. Bodewes, Lobith, Netherlands
Yardnumber: 185
Date Laid Down:
Launch Date: 1921-00-00
Delivery Date: 1921-06-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Kinderdijk', Kinderdijk, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 900
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (20 1/8 , 31 1/8 & 51 - 35 3/8)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1406.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 827.00 Net tonnage
Deadweight: 2298.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 129000 Cubic Feet
 
Length 1: 264.40 Feet (British) Registered
Beam: 39.20 Feet (British) Registered
Depth: 14.80 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1921-06-00 ASTREA
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. West-Indische Scheepvaart Maatschappij, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (Curaçao) / Netherlands Antilles
Callsign: TNBI
Additional info: After 1933 - PJBI

Date/Name Ship 1938-06-00 ASTREA
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCVB
Additional info:

Ship Events Data

1942-03-06: Final Fate: Op weg van Trinidad naar New York, onder kapitein W. v.d. Heuvel, op de Atlantische Oceaan (op positie 29.12 N / 64.29 W) door de Italiaanse onderzeeboot 'Enrico Tazzoli' met geschutsvuur tot zinken gebracht. Alle opvarenden konden worden gered.


Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

NRC 060121

SCHEEPSBOUW. Lobith, 5 januari. Heden zijn van de scheepswerf, genaamd N.V. Lobitsche Scheepsbouwmaatschappij, twee grote zeeschepen te water gelaten. Het eerste schip, dat aan het water van de Rijn werd «toevertrouwd, was de ASTREA, groot 2.250 ton dwt., bestemd voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij te Amsterdam. Het schip, dat door het ingetreden laag water ruim 7 weken voor de stapelloop gereed had gestaan, ging, trots dit lang op het vet staan, met zeer gunstig gevolg te water. En nog een bijzonderheid is, dat de ASTREA  eerst een weg van 35 meter over de wal moest maken voordat het water werd bereikt. Maar alles ging, zoals gezegd, wel. De ASTREA, gebouwd volgens hoogste klasse Veritas, Scheepvaart-Inspectie, Schepelingenwet en voorzien van een certificaat, bestemd voor de algemene vrachtvaart, heeft de volgende hoofdafmetingen: lang over alles 279, lang tussen de loodlijnen 260, breed 39, hol tot het opperdek 18 en hol tot het shelterdek 24 voet 6 duim en heeft in beladen toestand een diepgang van 16 voet 6 duim. De snelheid zal 10 wijl bedragen.  De ASTREA krijgt 2 masten, 3 grote versterkte laadhoofden en daarbij een 6-tal lieren voor het vlugge bedienen van de lading. Het schip dat geheel volgens de eisen van de tijd zal worden ingericht, ontvangt zijn  triple expansie machines met verdere hulpmachines van de Machinefabriek Kinderdijk. Deze machines hebben cilinders van 20 x 31 x 50 en een slag van 30 Eng. duim en bij 75 om wentelingen moet er ongeveer 1.000 ipk kunnen worden ontwikkeld. De stoom wordt geleverd door twee ketels, ieder met 2 vuren. Deze ketels, werkende onder een druk van 180 lbs. met geforceerde trek, zijn groot 11.10 x 11.6. De gezagvoerder en officieren hebben hun verblijven onder het brugdek en ook worden aldaar enige passagiershutten gebouwd. De machinisten en verder civiel personeel hebben hun appartementen boven en langs de machinekamer en de bemanning wordt in het uitgebouwde achterschip gehuisvest. Direct na de te water lating van de ASTREA gaf de directeur, de heer Bodewes, zijn bijzondere dank te kennen voor de prachtige medewerking, welke hij tijdens de bouw heelt gehad en bracht hulde aan zijn vader voor de gegeven adviezen en dronk op het welzijn van de ASTREA.