Name ship: ATLANTIC

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1955
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5028851
Nat. Official Number: 3346 Z GRON 1955
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Half shelterdeck
Masts: Two masts
Rig: 3 derricks, 3 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Netherlands
Yardnumber: 414
Date Laid Down:
Launch Date: 1955-04-21
Delivery Date: 1955-06-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 10590 Type MSU581 (385x580)
Speed in knots: 11.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 258.00 Net tonnage
Deadweight: 1008.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 54000 Cubic Feet
Bale: 51000 Cubic Feet
 
Length 1: 59.10 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 56.58 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.09 Meters Depth, moulded
Draught: 3.90 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1955-06-28 ATLANTIC
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Netherlands
Owner: Rederij 'Atlantic', Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCVH
Additional info:

Date/Name Ship 1969-01-08 MARIA PIA
Manager: Salvatore Mancino, Naples, Italy
Owner: Salvatore Mancino, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: ILED
Additional info:

Date/Name Ship 1973-03-17 MICHELE SCOTTO
Manager: Biagio Schiano di Cola, Naples, Italy
Owner: Biagio Schiano di Cola, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: ILED
Additional info:

Ship Events Data

1955-04-22: Het Vrije Volk 22-04-1955: „Atlantic" (1000 ton) te water gelaten. Bij Bodewes Scheepswerven N.V. te Martenshoek werd met goed gevolg te water gelaten het shelterdekschip „Atlantic", groot cira 1000 ton, voor de combinatie C. Tammes te Groningen. Het schip wordt voorzien van een 750 MAK-motor en de bouw vindt plaats onder toezicht van Klasse Lloyds Register -of Shipping. 100 A-l en Scheepvaartinspectie Onbeperkte Vaart. De kiel wordt gelegd voor een zandzuiger, groot circa 800 ton en te bouwen voor Engelse rekening. Van de werf vertrok het stalen kustbewakingsvaartuig, dat voor de Braziliaanse marine werd gebouwd. In dit vaartuig staan twee 1100 pk. Sulzermotoren opgesteld. Dezer dagen zullen de proefvaarten gehouden worden te Delfzijl en Rotterdam.

1955-06-20: Op 20-06-55 bij het Kadaster te boek gesteld als "Atlantic", eigendom van de Rederij "Atlantic" gevestigd te Groningen, waarvan de leden zijn: N.V. Bodewes Scheepswerven te Martenshoek 20/83, Cornelis Tammes, reder te Groningen 20/83, Anna Mekkes, z.b., Attje Tammes, z.b., Cornelis Tammes, reder, Berendina Tammes, z.b., Roelf Tamme Tammes, reder, Anne Berendina Tammes, secretaresse, allen te Groningen, gezamenlijk 19/83, Douwe Stienstra, reder te Groningen 6/83, Roelf Eppenga, reder te Groningen 5/83, Evert Smid, reder te Groningen 5/83, Eildert de Wit, boekhouder te Groningen 5/83 en Febo Jan Voordewind, scheepskapitein te Delfzijl 3/83 deel. Op 08-07-1955 neemt Wijnandus Gerardus Bodewes, scheepsbouwkundig ingenieur te Martenshoek, 5/83 deel over van de N.V. Bodewes Scheepswerven te Martenshoek.

1955-06-23: Op 23-06-1955 als ATLANTIC, zijnde een motorschip, metende 1412.03 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9876 d.d. 07-06-1955, liggende te Martenshoek, door J.D.J. Postma, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3346 Z GRON 1955 op het achterschip aan S.B. zijde in het zijkant dekhuis op kampanje, 3.38 m. uit hekplaat, 1.55 m. uit lengteas en 1.73 m. uit dek.

1955-06-30: Het Vrije Volk 30-06-1955: Op de Eems vond Dinsdag de proefvaart plaats van bet motorkustvaartuig ,"Atlantic", dat bij Bodewes Scheepswerven N.V. te. Martenshoek (Groningen) werd gebouwd voor de rederij Atlantic te Groningen. De „Atlantic" is van het half shelterdektype, meet 1025 ton d.w. en heeft een graancapaciteit van 54000 cbft en baalcapaciteit van 51000 chft. De voortstuwing geschiedt door een 750 pk MAK-motor waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ruim 12 mijl. Tevens werden in de machinekamer geplaatst een streamllne filter en een Turbulo fulx filter. De electrlsche installatie is 110 pond en een 10 kilowatt dynamo wordt aangedreven door de schroefas. De bouw vond plaats onder hoogste klasse Lloyd's Register of Shipping 100 A-l en Scheepvaartinspectie Onbeperkte Vaart.

1956-10-11: Algemeen Handelsblad 12-10-1956: Mist op de Waterweg. Kustvaarder Algarve had aanvaring. Tijdens zeer dikke mist is gisteravond op de Nieuwe Waterweg de Nederlandse kustvaarder Algarve (472 ton) in aanvaring geweest met het Franse tankschip Port Gentil. De Algarve liep schade aan het stuurgerei op. De sleepboot Maas pikte de kustvaarder op en bracht hem naar Rotterdam. Tussen Hoek van Holland en Poortershaven liep het Japanse schip Sagami Maru (9415 ton) aan de grond. Omtrent het kapseizen van de Vlaardingen-86 wordt nog gemeld, dat dit schip gisteren om elf uur stoomde in de richting Maassluis, waar de Nederlandse kustvaarder Atlantic, het Engelse stoomschip Clangule en de Duitse tanker Atlantic voor anker lagen. Door onbekende oorzaak heeft de Vlaardingen 86 toen de kustvaarder Atlantic geraakt en is na nog over de ankerketting van de Clangula te zijn geschoven, snel naar de zuidwal van de Nieuwe Waterweg gegaan, waar de logger aan de grond is gezet.
NvhN 12-10-1956: Logger in botsing met Groninger coaster. Gelaten wachtten gistermiddag schipper Van der Lely en machinist Van Opbergen op hun in de Nieuwe Waterweg aan de grond geraakte logger Vlaardingen 86 Vooruit op de bergingsvaartuigen. In een dichte mist stoomde de Vooruit gisterochtend omstreeks 12 uur van Vlaardingen in de richting Maasluis, waar de Groninger kustvaarder Atlantic (1050 ton) voor anker lag, samen met het Engelse stoomschip Clangüla en de Duitse tanker Atlantic, die voorgaande nacht met elkaar in aanvaring waren gekomen en daarbij beschadigd. Door onbekende oorzaak heeft de logger de Groninger coaster geraakt, is daarna nog over de ankerketting van de Clangüla geschoven en tenslotte aan de grond gezet. De Vooruit kreeg een groot gat in de boeg. De kustvaarder, die op weg was naar Rotterdam, liep geen schade op.
Het Vrije Volk 12-10-1956: Vlaardingse logger bij aanvaring in mist lek gestoten. De Vlaardingse logger „Vooruit", (VI. 86) is gistermiddag op de Nieuwe Waterweg, juist voor de haven van Maassluis in aanvaring gekomen met de Groningse kustvaarder „Atlantic", die daar met nog twee schepen voor anker lag wegens de nog dichte mist. De „Vooruit" stootte lek, schoof over de ankerketting van hét Engelse vrachtschip „Clangula" en werd in zinkende, toestand aan de zuidelijke oever aan de grond gezet. Doordat het water viel — de eb zette in — is de logger later gekapseisd over stuurboord. Voordien had de dienstboot van Rijkswaterstaat al vijftien van de zeventien opvarenden van boord gehaald. De bemanning had nog gelegenheid om persoonlijke. bezittingen en andere waardevolle zaken mee te nemen. Schipper C. van der Lely en machinist Van Opbergen bleven op de „Vooruit" en wachtten geduldig op de bergers van W. A. van den Tak, die met het bergingsvaartuig „Bruinvis" snel ter plaatse waren. Een duikeronderzoek wees uit, dat het mogelijk was, de gezonken stoomlogger te bergen. Twee drijvende bokken, de „Adelaar" en de „Condor" kwamen van Rotterdam naar Maassluis om het 53 jaar oude vissersvaartuig te lichten. Dat gebeurde onder het wakend oog van rijkshavenmeester Ter Vellenga en de hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat, ir. Unger. Ook de voltallige directie van Taks Berging was present. De bergers hoopten toen de logger van middag boven water te hebben. Dan wordt het lek gedicht en wil men de „Vooruit" terugbrengen - naar Vlaardingen, waar ze gerepareerd zal worden. De „Atlantic" is met onbekende schade in de Jobshaven te Rotterdam gemeerd.De 53 jaar oude Vlaardingse logger „Vooruit" (VI86) is, juist tegenover de haven van Maassluis, aan de grond gezet, nadat het vissersvaartuig in aanvaring was geweest met de Groningse kustvaarder "„Atlantic". De bergers liggen al langszij. Een bijna ondoordringbare deken van mist, zoals maar zelden voorkomt (vannacht was het zicht hooguit 20 meter) heeft het inkomende en uitgaande havenverkeer totaal stilgelegd. De verwachting in ervaren scheepvaartkringen is, dat deze mist nog wel tot morgenochtend zal aanhouden. De schepen, die gisteren tijdens en ook nog voor het neerstrijken van deze mistbarrière trachtten een goed heenkomen in de haven te vinden, hadden met enorme moeilijkheden.te kampen. Maar een paar boten liepen bij hun pogingen toch kleerscheuren op: Eveneens bij Maassluis was in de nacht de 1555 ton metende „Clangula" van een Engelse rederij te Liverpool in aanvaring gekomen met het Duitse tankschip „Atlantic", dat 7310 ton meet, en afkomstig is uit Hamburg.

1967-03-11: Leeuwarder courant 11-03-1967: Stadskanaalster in Spanje verongelukt. In Valencia (Spanje) is donderdagavond de 24-jarige W.E. Zuur uit Stadskanaal verongelukt. De man zou meerijden op een tractor, maar viel eraf toen het voertuig wegreed. Hij kwam onder een van de wielen terecht en werd zo ernstig gewond, dat hij op weg naar het ziekenhuis overleed. De heer Zuur was machinist op de kustvaarder „Atlantic" van de rederij „Tammes" in Groningen.

1969-01-15: NvhN 15-01-1969: Motorvrachtschip Atlantic verkocht. De Rederij Atlantic te Groningen heeft haar gelijknamige motorvrachlschip naar een Italiaanse rederij te Napels verkocht. Het schip wordt onder de nieuwe naam Maria Pia in de vaart gebracht. De Atlantic behoort tot het halfshelterdek-type en heeft een draagvermogen van ongeveer 1000 ton. Het schip werd in 1955 gebouwd bij de N.V. Bodewes' Scheepswerven te Martenshoek (Gron.) en het is voorzien van een 750 pk MAK-dieselmotor

1970-04-00: Classed LR until 4/70

1983-09-07: Final Fate: Aankomst en vervolgens gesloopt door Cantieri Navale Nettuno te Baia.

Ship Masters Data

Images


Description: De 'Atlantic' op de dag van de tewaterlating bij Bodewes Scheepswerven te Martenshoek; 21 april 1955.
Image type: Photo

Description: Atlantic 1955 on her day of delivery 28.06.1955
Image type: Photo

Description: 'Atlantic' (bj 1955)
Image type: Photo

Description: 'Michele Scotto' 1955 (ex 'Atlantic')
Image type: Photo
Sources